Pilóta-szabadságolás: a Ryanair és a hatóság időszámítása
A Ryanair múlt héten jelentette be, hogy a következő hat hét során napi 40–50 járatát nem indítja el, annak érdekében, hogy ki tudja adni a dolgozók szabadságait, és „javítsa a járatai pontosságát”. A törölt járatok következő kétheti listája azonban csak hétfőn jelent meg a társaság weboldalán, és a jelek szerint a bejelentés is, a konkrét törlési lista is meglehetősen nagy hullámokat kavar az utazóközönség és a szakma körében is. Természetesen budapesti járatok elmaradása is szerepel a listán, de a magyar főváros nincs a leginkább érintett desztinációk között.
A légitársaság napi összesítésben jelzi a törléseket. Ami a következő napokat illeti: a keddi táblázatban nem szerepel Budapest, de szerdán, 20-án a 8445-ös számú London Stansted–Budapest már ott van a törölt járatok között; 21-én csütörtökön és 22-én pénteken szintén zavartalan a forgalom, szombaton viszont két repülés is elmarad Stansted és Budapest között. Vasárnap viszont egy Brüsszel Charleroi–Budapest járatpárt vettek ki a menetrendből. A változásokat a Flight Cancellation oldalon lehet nyomon követni, külön címen lehet az elmaradt járatok jegyeire szóló visszatérítést igényelni, egy másik címen lehet átkönyvelni a jegyet más Ryanair-járatra, ingyen.
A pilóták szabadsága kiadásáról és a járatok pontossága helyreállításáról szóló egyszerű magyarázat, amivel a légitársaság szolgált a törlésekről szóló hírekben, persze sokaknak nem volt igazán kielégítő, ráadásul a Ryanair a késéseket elsősorban a légiforgalmi irányítás és az időjárás nyakába varrta, azonban egyre gyakrabban jelennek meg cikkek arról, mik lehetnek a valódi és mélyebb okok, illetve miért most lett a pilóták munkarendje kritikus faktor a légitársaságnak.
A the Independent című londoni lap azt az előírást idézi, miszerint a repülőgép-vezetőknél a ledolgozott órák száma bármely 28 napos periódusban 100 lehet, egy naptári évben vagy egy ennek megfelelő 12 hónapos periódusban 1000 óra. A lap információi szerint azonban az ír hatóság ragaszkodik a 12 havi értéket tekintve a naptári évhez. Vagyis: amíg a Ryanair eddig megtehette, hogy az április–szeptemberi csúcsidőszak után a következő, október–márciusi hónapokban adja ki a szabadságokat, mert az évet márciustól márciusig számolta, az új helyzet azt jelenti, hogy a légitársaság bejegyzése szerinti ország hatósága ezt nem fogadja el, csak a tényleges naptári évet.
A 2017-es évre szóló szabadságok kiadását tehát 2017-ben teszi kötelezővé, az év végéig. A Ryanairnek azonban a karácsonyi hetek is forgalmi csúcsnak számítanak, amikor mindenkire szükség van. Az lett tehát a kézenfekvő megoldás, hogy még a következő csúcs, illetve a téli menetrend indulása előtt küldjék szabadságra a személyzeteket, ezért kellett a kora őszi hetekre tömegesen elengedni a pilótákat a munkából, hogy a karácsonyi utazási hullámhegyre már mindenki visszatérhessen a pilótafülkékbe.
A lap ehhez még azt teszi hozzá, hogy a Ryanair óvatos kell, hogy legyen a szabadságok megfelelő adagolásában azért is, hogy ne veszítse el állománya egy részét: az általános pilótahiány közepette annak tudatában kell döntenie, hogy más légitársaságok, elsősorban a diszkont konkurensek, egy esetleges konfliktusos helyzet következményeként boldogan vennék fel tömegesen is a Ryanairt faképnél hagyó repülőgép-vezetőket.
Ezügyben a The Independent elsősorban az easyJet és a Norwegian felőli szívóhatást említi, mindkét cég erősen bővíti a flottáját, a kettő közül nyilván a Norwegian jöhet inkább számításba, amely főképp Boeing 737-esekkel repül, azzal a típussal, amely kizárólagosan alkotja a Ryanair flottáját, az átjelentkezés tehát nem igényel átképzést a személyzetnek és könnyebbség a fogadó társaságnak is. A lap szerint a Ryanair pilótái amúgy is olyan, főképp fiatal hajózók, akik a karrierjük első időszakát élik, és főként intenzív óragyűjtésre használják a mostani státuszukat – nem annyira tartják a Ryanairt pilóta-életük hosszú távú megoldásának.
Hogy az elszívás veszélye nagyon is konkrét, azt maga a Norwegian igazolja: a társaság, amely a Ryanair hazai pályáján, Dublinban épít ki újabb bázist, közleményében azt állítja, hogy az ír cégtől idén már 140 hajózó jelentkezett át a Norwegian állományába, és a toborzás folytatódik. O'Leary Ryan-főnök kétli, hogy ez a szám igaz lenne, de elismeri, hogy a Norwegian kedvező feltételeket kínál az ő pilótáinak is.
A The Guardian épp az ünnepi légiközlekedési hullám miatt aggódik, bár mint az imént láthattuk, valójában épp arról van szó, hogy akkorra álljon helyre a légitársaság kapacitása. Az október végéig tartó napi negyven–ötven járattörlés egyébként mintegy négyszázezer utast érint, de ez a következő hat hét 18 milliós utasszámához képest csak néhány százalék, hangsúlyozza a légitársaság főnöke. A Ryanair vezér, O'Leary sietősen összehívott sajtótájékoztatóján kijelentette, hiba volt, hogy már pénteken kiadták a járattörlésekről szóló figyelmeztetést, de az érintett járatok listáját csak hétfőn hozták nyilvánosságra (eredetileg szerdáig tervezték a megjelentetést). Elismerte, hogy nem kellett volna napokig ilyen sok embert bizonytalanságban tartani.
Ugyanakkor azt is kijelentette, hogy a jegyek átkönyvelése más járatokra az utasok túlnyomó többségének megoldhatja a gondját, és azok, akik most dühösek a társaságra, továbbra is ki fognak tartani mellette, mert a legolcsóbb jegyeket a Ryanair kínálja. Élesen elutasította, hogy az ingyenes átbookolás más légitársaságok járataira is érvényes legyen, és bejelentette, nem fog fizetni kompenzációt a társaság kárba veszett hotelszámlákért és autókölcsönzési díjakért sem. (Közben a brit lapok beszámolnak olyan utasok panaszairól, akik a váratlan lemondások miatt külföldön ragadtak, de például nincs pénzük arra, hogy tovább fizessék a szállodát annak a járatnak az indulásáig, amelyre áttették a jegyüket.) Más légitársaságok képviselői, például a Virgin egyik vezetője közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy az ügyben az európai előírások a döntőek, amelyek teljes körű kompenzációt írnak elő, ha a légitársaság nem valamiféle vis major, például egy vihar miatt mondja le a repülést.
A Ryan-vezér még több fontos dolgot mondott sajtótájékoztatóján: egyfelől hogy a kompenzációk összege húszmillió eurót tesz ki, plusz az üzemi veszteség a lemondások miatt még ötmillióval tetézi a számlát. Külső cégek becslése szerint valójában a történet 34,5 millió mínuszt jelent, és a Ryanair idei évi profitkilátásait 2,3 százalékkal kell csökkenteni. Ehhez teszi hozzá egy elemző cég, hogy vagy a súlyos pilótahiány, vagy a rossz tervezés az eredendő ok, mindkét esetben ez komoly problémákat jelez a társaság belső működésében, és mindkettő komoly pénzbe kerül a cégnek. Egy másik fontos közlendő O'Leary részéről az volt, hogy – esze ágában sincs lemondani.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!