Ötvenöt éve kétvágányú a Bihari utca
Vajon miféle babona vezérelte a közlekedés szervezőit, hogy a 13-as számot nem adták ki egyetlen járatra sem a számozás kezdetétől (1910) egészen 1948-ig – míg ilyen pályaszámmal a kezdetek kezdetén villamoskocsik gond nélkül üzemeltek? A háború után, a fordulat évében, 1948. november 22-én indult ezzel a járatszámmal autóbusz az addig csak a Kőbányai Iparvasút szerelvényei által látogatott Bihari utcában.
Ezen a sínpáron (igen, egyes számban) 1955. október 16-án indult el a – szintén 13-as számot viselő – villamosjárat, az Üllői úttól a Mázsa térig. Két forgalmi kitérő (Szállás utca és Belényesi utca) tette lehetővé, hogy ezen a kurta kis járaton sűrűn, hat percenként követhessék egymást a szerelvények. A vonalra – a két fejvégállomás miatt – eleinte középbejáratú távkapcsolású, majd ikerkocsikat adtak ki, de például hétvégeken szólókocsik is közlekedtek.
A vonal egyre csak hosszabbodott, 1959-re már a pesterzsébeti Nagysándor József utcától a Sörgyárig közlekedtek a villamosok, az egyvágányú vonalrész egyre terhesebb lett a menetrend megszervezőinek. A Bihari utca két forgalmi kitérőjén kívül a Horog utcai, akkor még négyvágányos vasúti keresztezés, a Jegenye, a Szállás és a Fertő utcában az iparvágányok lassították a forgalmat.
1960. április 30-ára megépült a majdnem kétvágányos pálya, az iparvágányokhoz átépített kitérőkkel, az egyvágányú szakasz ezentúl csak a Szállás utcai megálló és a Kőbányai Hőerőmű közötti szakaszra korlátozódott, egészen 2014-ig, az akkor már 3-as számot viselő villamos pályájának rekonstrukciójáig.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!