Ötvenöt éve kétvágányú a Bihari utca

Kemsei Zoltán   ·   2015.05.02. 08:45
00kicsi

Vajon miféle babona vezérelte a közlekedés szervezőit, hogy a 13-as számot nem adták ki egyetlen járatra sem a számozás kezdetétől (1910) egészen 1948-ig – míg ilyen pályaszámmal a kezdetek kezdetén villamoskocsik gond nélkül üzemeltek? A háború után, a fordulat évében, 1948. november 22-én indult ezzel a járatszámmal autóbusz az addig csak a Kőbányai Iparvasút szerelvényei által látogatott Bihari utcában.

A 13-as villamos megindulása 1955-ben<br>(forrás: Kőbánya közúti közlekedésének története)

Ezen a sínpáron (igen, egyes számban) 1955. október 16-án indult el a – szintén 13-as számot viselő – villamosjárat, az Üllői úttól a Mázsa térig. Két forgalmi kitérő (Szállás utca és Belényesi utca) tette lehetővé, hogy ezen a kurta kis járaton sűrűn, hat percenként követhessék egymást a szerelvények. A vonalra – a két fejvégállomás miatt – eleinte középbejáratú távkapcsolású, majd ikerkocsikat adtak ki, de például hétvégeken szólókocsik is közlekedtek.

Szólókocsi a 13-ason<br>(forrás: Fortepan | Székács András)

A vonal egyre csak hosszabbodott, 1959-re már a pesterzsébeti Nagysándor József utcától a Sörgyárig közlekedtek a villamosok, az egyvágányú vonalrész egyre terhesebb lett a menetrend megszervezőinek. A Bihari utca két forgalmi kitérőjén kívül a Horog utcai, akkor még négyvágányos vasúti keresztezés, a Jegenye, a Szállás és a Fertő utcában az iparvágányok lassították a forgalmat.

Ez az állapot 1960-tól 2014-ig tartott<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

1960. április 30-ára megépült a majdnem kétvágányos pálya, az iparvágányokhoz átépített kitérőkkel, az egyvágányú szakasz ezentúl csak a Szállás utcai megálló és a Kőbányai Hőerőmű közötti szakaszra korlátozódott, egészen 2014-ig, az akkor már 3-as számot viselő villamos pályájának rekonstrukciójáig.

Épül a kétvágányú pálya 2014-ben

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.