Orra bukott egy gép Szingapúrban
A szingapúri Changi repülőtéren a 9V-STG lajstromjelű A330-300-as üresen állt a 3-as terminál egyik utashídjánál, a fedélzeten nem volt sem utas, sem pilóta vagy kabinszemélyzet, csak egy mérnök (más források szerint technikus), amikor a gép orrfutója visszacsuklott, és az Airbus az orrára esett.
A hat éve forgalomba állított repülőgép előzőleg Sanghaj felől érkezett, és a következő járata utasai a terminálon várakoztak beszállásra. A gép Hong Kongba repült volna, természetesen egy másikat állítottak be a járatra.
Az első hírek szerint a fedélzeten lévő mérnök vagy technikus nem sérült meg. A képeken az is látszik, hogy a gép orrfutóját az incidens előtt szerelték vagy vizsgálhatták, mert egy mozgatható létra is az orr-rész alá szorult. A futóakna mellett a jelek szerint az utashídnál lévő nyitott ajtó is leszakadhatott a gépről.
A Flightglobal értesülése szerint a gépen lévő mérnök „futómű rendszerellenőrzést” hajtott végre, amikor az orrfutó becsuklott. A különféle híradások egyébként többféle szóhasználattal mást és mást sugallnak, az egyik szerint visszacsuklott a futó, a másik szerint behúzták.
A híradások azt sem részletezték, hogy mi volt az oka a két járat közötti futó-ellenőrzésnek, az a gurítható létra miatt is kikövetkeztethető, hogy valami probléma lehetett az orrfutóval. Arról sincs külön információ, hogy vajon a helyén volt-e a véletlen behúzást a földön megakadályozó úgynevezett „futótű”, safety pin, ami indulás már a fedélzeten kell, hogy legyen, és a pilóták ezt kötelesek ellenőrizni.
Az egyik repülésbiztonsági portál hozzászólója leírja: a pilótafülkéből lehetséges a hidraulika-rendszer ellenőrzése végett a futókart behúzott állapotba kapcsolni, és ekkor a safety pin akadályozná meg a futók valóságos behúzását.
Egy későbbi internetes információ szerint a gépet azóta megemelték és sikerült a saját orrfutójára felállítani majd elvontatni. Az orr-részen kívülről nézve nincs nagy károsodás, bár a létra, amire a gép ráesett, azért meggyűrhette a burkolatot. Az orrfutó akna ajtajait biztosan ki kell cserélni. Azért magát az orrfutót illetve a hajtóműburkolatokat is komolyan átvizsgálják, utóbbiak ugyanis a gép előrebukásakor szintén érintették a betont, sőt, ellenőrzik az érintett részen a törzskereteket is, nem kaptak-e túl nagy ütést, amikor orra bukott a gép.
Mindenesetre a szingapúri hatóság vizsgálja az ügyet, a nemzeti légitársaság pedig hangsúlyozza, hogy mindenben együttműködik a hatósággal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!