Oroszosított társaság oroszosított flottával: váltás előtt a Vörös Szárnyak
A cég összesen kilenc Tu-204-essel és egy Tu-214-essel dolgozott, miközben emlékezetes túlfutásos baleset következtében semmisült meg az egyik gépe még 2012-ben. A hatóság ekkor – a légiüzemeltetés, a karbantartás, a pilótaképzés és más területek hiányosságai miatt – felfüggesztette a légitársaság működését. Az újraindulás után a gépeket bérbeadó Ilyushin Finance lett a tulajdonos. Közben a társaság kisorolta a Tupoljeveket, és jelenleg keskenytörzsű Airbusokkal repül.
Néhány éve a polgári repülőgépgyártás összevont óriásvállalata, a Rosztek irányítja a Red Wings életét, ennek ismeretében nem meglepő, hogy a légitársaság bejelentette, néhány éven belül a Rosztek tagvállalata, az egyesült repülőgépgyártó konszern, az UAC jelenlegi és jövendő típusai alkotják majd kizárólag a flottáját. Az egyik az MC-21-es lesz, az a keskenytörzsű, középhatótávolságú utasszállító, amit az orosz repülőgépipar az Airbus 320-as és a Boeing 737-es családjának konkurenciájaként fejleszt, negyedik repülő prototípusa most száll be a tesztprogramba és jövőre remélik a típusalkalmassági engedély megszerzését. Ebből a Red Wings tizenhat példányt kötött le.
Ami pedig talán ennél is érdekesebb, a cég nem kevesebb, mint hatvan Szuhoj S100-ast fog forgalomba állítani, sőt, az első két ilyen regionális utasszállító már meg is kapta a Red Wings festését, azzal együtt, hogy a leszállításuk ütemezése még nem tisztázott. A gépek egyikéről tudni, hogy eredetileg a Yakutia leányvállalata, az Alrosa számára készült, de a krízis miatt ez a cég le kellett, hogy mondja a flottabővítését.
2015-16-ban a Red Wings már használt öt S100-ast, de a jelek szerint, ahogy más társaságoknak, úgy ennek az amúgy elkötelezett cégnek sem sikerült ezeket a gépeket gazdaságosan üzemeltetni, ezért ki is sorolták őket a flottából. Mint ahogy erről többször beszámoltunk, nem sikerült a típusnak az áttörés a világpiacon sem, a mexikói Interjet is kivonja a többségben már földre kényszerült Szuhojait, és az egyetlen nyugat-európai felhasználó, a CityJet is elállt a típustól. Komoly külföldi megrendelőként nemrég Irán jelentkezett be – amelyet éppúgy sújtanak a szankciók nyugat-felől, mint magát Oroszországot. Itt is érdekes emlékeztetni arra, hogy néhány éve történt kísérlet Superjetek magyarországi eladására is, méghozzá egy új nemzeti légitársaság megteremtése jegyében, de amióta a politikán túl a szakmai és gazdasági érvek is szóba kerültek, az ötletről nem hallani.
A legutóbbi fontos hír a Superjetekről az, hogy januárban bejelentették: 15 milliárdos program indul a Szuhoj százszemélyesének „oroszosítására”, amelynek révén a gép orosz fődarabjainak, részegységeinek aránya 50-60 százalékra emelkedne. A Red Wings első példányai nyilván nem ebből a „Superjet New” változatból kerülnek ki, de az is érdekes kérdés, hogy vajon az átalakítás érinti-e a gép problémás, vegyes eredetű hajtóműveit, egyáltalán, az orosz technológiai túlsúly képes-e majd gazdaságosabbá tenni a gép üzemeltetését. Az valószínű, hogy a januári bejelentésben említett, de meg nem nevezett orosz társaság, amely nagy számban tart majd igényt az oroszosított Szuhojra, a szintén a teljes oroszosítás felé tartó Red Wings lesz.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!