Óriásteknősök repülnek Japán és Hawaii között: átadták az ANA harmadik A380-asát
Különleges festésű gépek, a szigetországok különleges viszonya. Még két kétszintes óriás utasszállító kerül felhasználóhoz, az Emirates-hez.
Nem szokás egy-egy gép elkészültéről, bázisára történő átrepüléséről külön beszámolni, hacsak annak a példánynak nincs valami különös jelentősége: nos, a világ legnagyobb utasszállítója a kivétel, különös tekintettel arra, hogy még idén befejeződik az A380 gyártástörténete. Az után a gép után, amely helyi idő szerint péntek este szállt fel, egyébként meglehetősen sok érdeklődő jelenlétében Toulouse-ból, már csak két hasonló hatalmas kétszintes kerül a megrendelőhöz, a legutóbbi hírek szerint valamikor decemberben.
A most átadott gép valójában papíron már átkerült az üzemeltetőhőz. Az All Nippon Airways első két A380-asát még 2019-ben vette át a társaság, majd 2020-ban következett ez a harmadik, amelynek forgalomba állítását azonban a járvány okozta visszaesés tette volna akkor értelmetlenné, úgyhogy ennek az óriásnak az átrepülése egyben annak bizonyítéka, hogy Japán egyetlen ötcsillagos légi cége is bízik az interkontinentális repülés feléledésében.
Külön ok a fokozott érdeklődésre, hogy mindhárom, négy osztályon 520 személyes ANA-óriásnak igen különleges festése van, ami egyszerre utal a természet iránti fokozott tiszteletre, illetve Japán és Hawaii különleges, mondhatni kitüntetett kapcsolatára. És persze utalás arra is, hogy a „Honu”, a hawaii zöld tengeri teknős nem csak a védendő, veszélyeztetett állatfajok szimbóluma, hanem egyben a jószerencse és a jólét jelképei a hawaii hagyományban.
Mindhárom gép – a Hawaii Sky ANA-kékben, a Hawaii Ocean smaragdzöldben, és ez a legújabb, a Hawaiin Sunset narancsszínben, kizárólag Tokió és Honolulu között repül. Amiről talán a magyar közvélemény keveset tud, az a két szigetország különleges kapcsolata.
Merthogy nem csak, sőt, nem is elsősorban valamiféle fantasztikus turistaforgalom igazolja a nagybefogadóképességű utasszállítók beállítását erre a vonalra, hanem az, hogy Hawaii lakosságának negyven százaléka(!) japán, illetve japán leszármazott, ez a második legnagyobb etnikai csoport a szigeteken, akiknek dédszülei a múlt század elején például igen nagy számban érkeztek vendégmunkásként Okinawáról.
Jellemző, hogy a Hawaii University évente 2500 diákjának oktat japán nyelvet és Japánnal kapcsolatos ismereteket, az ázsiai államokból érkező látogatók száma évente milliókban mérhető. Erősek a gazdasági kapcsolatok is. Természetesen Pearl Harbor megtámadása 1941 decemberében „drámaian” megváltoztatta a viszonyokat, de aztán a megszállás, illetve a békekötés után fokozatosan vált Japán az Egyesült Államok egyik legfontosabb és azóta is rendíthetetlen szövetségesévé.
Visszatérve a 380-asokhoz: az átadással egyidőben a japán polgári légügyi hatóság engedélyezte, hogy a légitársaság Airbus-pilótái egyszerre szerezzenek képesítést az A320-asra és a 380-asra, tehát rendszeresen repüljék mindkét típust, ami nagy rugalmasságot biztosít a társaságnak.
A J383A lajstromjelű gép 12 órányi repülés után szállt le Tokió Naritán. A hátralévő két óriásgép, nem meglepetés, az Emirates flottájába kerül majd, amely társaság a típus messze legnagyobb üzemeltetője, ezekkel a 380-as géppark 118 gépre nő. De ez a szám sajnos már úgy alakult ki, hogy a dubai cég 39 A380-asról mondott le, illetve konvertálta a megrendelést más típusra.
Ez a döntés még a pandémia berobbanása előtt született, jelezve, hogy a világ légiközlekedése – legalábbis utasszállításban – elfordult a nagy négyhajtóművesektől. Jellemző, hogy az ANA harmadik gépe szinte napra pontosan, de sajnos mindössze tizennégy évvel azután vágott neki a nagy „delivery flight” teljesítésének, hogy a típus első sorozatpéldányát anno átadták a Singapore Airlines-nak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!