Öreg repülő nem vén repülő

iho/repülés   ·   2012.08.17. 20:00
aeropostal_cimkep

Az afrikai és a karibi térség társaságai használják a legöregebb átlagéletkorú keskenytörzsű flottákat, a legalább száz utasszállítóval rnedelkező országok közül Venezuela, Irán és Dél-Afrika repülteti a legkorosabb flottát.

Az American MD-80-asai sem épp mai csirkék...

Az Aviation Wek elemzésének érdekessége, hogy rögtön ezek után Kanada és az Egyesült Államok következik, noha az északamerikai flották nem annyira elöregedettek, mint az előbb felsoroltak.

Az összeállítás csakis az aktív szolgálatban álló gépeket érinti, és nincsenek benne a megrendelt de még le nem szállított új és használt repülőgépek.

Öreg gép rosszul sikerült leszállása Venezuelában

A flották átlagéletkora elég jó eligazítást ad azoknak a cégeknek, amelyek eladásra vagy lízingre kínálnak repülőgépeket. Mint az egyik nyilatkozó szakértő mpondja, a számokból kiderül, nem kell a Boeingnak és az Airbusnak túltermeléstől tartani: azt a repülőgépet, amit esetleg mégsem tudnak leszállítani mondjuk a vevő váratlan pénzügyi problémái miatt, biztos eladhatják a következő években észak-Amerikában, ahol a légitársaságok most kezdik lecserélni relatíve elöregedett gépeiket.

Az Egyesült Államokban és Kanadában a keskenytörzsű átlagéletkor 15 év, a globális átlag csak 12. Venezuelában 32 és fél, Iránban 22, Dél-Afrikában pedig 21,6 év az egyfolyosós flotta átlagos életkora.

Vajon van-e összefüggés a fekete-afrikai gépek átlagéletkora és a rossz baleseti statisztikák között?...

Ha viszont azokat az országokat is nézzük, ahol a flotta nagysága nem éri el a száz gépet, még érdekesebb számokat találunk: ezesetben a listavezető a Kongói Demokratikus Köztársaság, 32 két géppel és nem kevesebb, mint 37,2 éves átlagéletkorral. 100 gépnél kisebb, de nyugdíjkorhatárhoz közeli (22-30 éves) repülőparkot üzemeltet még Brazzaville-i Kongó, Peru, Kirgizisztán, Angola, Szerbia, Pakisztán, Afganisztán, Kenya és Szudán.

A legfiatalabb keskenytörzsű flottát használó országok listája: Írország, Katar, Magyarország, Szingapúr, Norvégia és a Fülöp-szigetek, a gépek átlagéletkora 4,4 és 5,9 év között váltakozik. (Írországban, Magyarországon és Norvégiában nyilván az ott bejegyzett diszkont-légitársaságok gépparkja a döntő, míg Katarban a Qatar Airways különlegesen dinamikus flottafejlesztése.)

A legtöbb új, tehát igazán fiatal gépet Skandináviában is a diszkontok veszik

Mint azonban azt az iho/repülésben is többször hangsúlyozták szakértő szerzőink: egy gép életkora nem áll közvetlen kapcsolatban a baleseti esélyeivel, biztonságossága csökkenésével. Egy húsz-harminc, sőt annál is öregebb repülőgép is tökéletesen biztonságos, ha a karbantartása megfelelő, az üzemeltetése rendezett körülmények között, szabályszerűen, megfelelő alkatrészutánpótlás és az előírt időszakos vizsgálatok gondos végrehajtása közepette történik. Ha viszont ezek a tényezők hiányoznak, akkor egy fiatal gép is elvesztheti biztonságos mivoltát. Például a földrészek közül legrosszabb afrikai baleseti statisztikákat sem a flották életkora, hanem az üzemeltetés és a hatósági felügyelet hiányosságai okozzák.

Kapcsolódó hírek