Önjáró önürítős tehervagon a horvátoktól
A vontatójármű nélküli közlekedésre alkalmas önürítős tehervagon prototípusát a horvát RZV Čakovec partnereivel, többek között a Zágrábi Egyetemmel közösen hozta létre. A megvalósítás azon az elképzelésen alapult, hogy a vasúti pályaépítésekkor az önürítős kocsikat egy mozdony a helyszínre húzza, amit azután nyugodtan lekapcsolhatnak, hogy további feladatokhoz lehessen felhasználni. Ezt követően a pályakarbantartó szerelvényt már az önjáró kocsi tologatja, felmentve a mozdonyt a kis sebességű, rövid távú mozgások alól.
A teherkocsit egy távirányítású generátor mozgatja, amelynek erejét hidraulikus sebességváltó közvetíti a tengelyekre. A jármű megfelelő körülmények között akár a száz kilométer per órás sebesség elérésére is képes. A vagonra két önürítős tölcsért építettek, amelyeket a közelben tartózkodó személyzet három irányba billenthet, szintén a távvezérlő rendszert használva. A jármű önsúlya 37,3 tonna, terhelhetősége 52,7 tonna vagy ötven köbméter. A lassításról a Knorr-Bremse fékjei gondoskodnak.
A csáktornyai (Čakovec) gyártó elképzelése szerint az önjáró vagonokat akár kikötők vagy terminálok átrakodási feladatainál is hasznosítani lehetne, mivel a távvezérlés hatósugara körülbelül egy kilométer. Azt azonban cáfolták, hogy a járművel teljes mértékben ki lehetne váltani egy mozdonyt.
A jármű kifejlesztése az Európai Unió Öko-innovációs Programja támogatásával valósulhatott meg, amely a 889 ezer 386 eurós költség felét finanszírozta. A projektben számos partner vett részt: a Zágrábi Egyetem életciklus-vizsgálatokat végzett, a Superna műszaki segítséget nyújtott és ellátta az adminisztrációs teendőket, az Institut Kirilo Savi felelt a tanúsítványok megszerzéséért, az Altius pedig marketing-szolgáltatásokat végzett – írja a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!