Ökoszeminárium a fenntartható közlekedésről
Az ELTE Ökoszeminárium programsorozatának keretében október 20-án a fenntartható közlekedés került a környezettudatos életvitel iránt érdeklődő hallgatóság terítékére. A kerekasztal-beszélgetésen részt vett László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, Fleischer Tamás, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa és Hörcher Dániel, az IHO főmunkatársa. Az este meglepetésvendége Tátrai Tibor, aki közlekedéssel kapcsolatos gyermekkori emlékeivel színesítette a szócsatát.
László János foglalta el a beszélgetés során a leghatározottabb álláspontot: szerinte a budapestiek információk hiányában vagy évtizedes megszokások miatt nap mint nap irracionális döntéseket hoznak meg a kerékpár helyett autójukat választva. A biciklisták száma ettől függetlenül folyamatosan növekszik és ebben igen fontos szerepe volt annak, hogy „trendivé” vált a kerékpározás – mondta László János, a kétkerekűek népszerűsítésében élen járó Critical Mass mozgalom egyik vezető egyénisége.
László hozzátette, hogy a kerékpárosok és az autósok közötti konfliktusok emlegetését még kérdés formájában is feleslegesnek tartja. Ez a konfliktus csak olyan mértékben létezik, ahogy autós és autós, gyalogos és gyalogos vagy bármely más ember között Magyarországon. A konfliktuskezelésnek minden országban megvan a maga kultúrája, így akarva-akaratlanul összetűzésbe kerülnek időnként a budapesti kerékpárosok és autósok.
Fleischer Tamás, a közlekedés széles körben elterjedt közhelyeinek csapdájára hívta fel a figyelmet. A helyváltoztatási technológiák fejlődése, tehát a közlekedési járművek átlagos sebességének növekedése egyáltalán nem jelenti azt, hogy az ember kevesebbet utazna. Bioritmusunkban van rögzítve, hogy mennyi időt szánunk utazásra, így a fejlődés pusztán a tolerálható utazási távolságok növekedését eredményezi.
Fleischer szerint hiába várunk arra, hogy egyszer majd a politika egy kiemelkedő személyisége megreformálja napjaink közlekedését, és a fenntarthatóság irányába tereli azt. A politikusok választói szavazatok reményében olyan döntéseket hoznak, amelyek leginkább megfelelnek a közhangulatnak. Így legelőször az átlagemberek tömegében kell megjelennie a fenntartható közlekedés gondolatának – mondta az MTA főmunkatársa.
Hörcher Dániel arra hívta fel a figyelmet, hogy mindmáig nem létezik olyan módszertan, amivel egzakt számítások útján közös nevezőre lehetne hozni az egyes közlekedési módok összes pozitív és negatív hatását. Ennek hiányában nem tudjuk egyértelműen meghatározni az ideális közlekedési rendszerben működő munkamegosztás arányait. Amíg nincs meg a közös nevező, addig az egyes közlekedési módok lobbicsoportjai gyakran érzelem- és hangulatkeltő, szubjektív érvek útján próbálnak majd érvényt szerezni álláspontjuknak.
Az ELTE Ökoszeminárium rendezvénysorozatának keretében november 17-én az energiapolitika, december 1-jén pedig az étkezési szokások kerülnek a viták kereszttüzébe.