ÖBB: órás ütem Bécs és Budapest között, közvetlen járat Amszterdamba
Még több távolsági járat, sűrűbb elővárosi forgalom lesz decembertől Ausztriában, a tarifa viszont nem változik.
Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) virtuális sajtótájékoztatón jelentették be a jövő évi menetrendi időszak újdonságait. Kiemelték, hogy országszerte növelik a kapacitást a fővonalakon, mind a távolsági, mind pedig az elővárosi forgalomban. Emellett a tarifarendszer nem változik, magyarán nem emelnek árat. Új közvetlen éjszakai járatot indítanak Amsterdamba, valamint órás ütemet vezetnek be a Bécs–Budapest vasútvonalon. Csúcsidőn kívül is sűrítik a járatkínálatot például a Bécs–Salzburg, Salzburg–Innsbruck, és a Bregenz–Innsbruck vasútvonalon is.
Tovább bővítik az éjszakai Nightjet vonatok kínálatát, Bécsből Amszterdamba naponta lehet majd utazni, heti három alkalommal a járat egészen Brüsszelig és vissza közlekedik majd. A járatokra 2022-től az újonnan beszerzett Siemens-kocsikat tervezik besorolni, tehát hosszú távon tervezik a járat közlekedtetését.
Az osztrákok erősítik az elővárosi forgalom kapacitását is, a Dosto szerelvények fokozatosan felújítják, CityJet-standardot kapnak. Budapest szempontjából talán a legérdekesebb, hogy a fejpályaudvari rendszert jelentős részben kiváltó új átmenő bécsi főpályaudvar átadása óta egyre erősődő, Bécsen átvezető elővárosi vasúti szolgáltatásokat tovább bővítik. Csak az elmúlt években már szinte teljesen megújított Floridsdorf–Hauptbahnhof–Meidling vonal további kapacitásbővítésére egymilliárd eurót költenek, az ETCS-alapú biztosítóberendezés bevezetésével a követési idő két-három percre csökken az elővárosi vonatok közt, az óránkénti irányonkénti kapacitást húszról huszonhat vonatra növelik. Az ülőhelyek száma a bécsi elővárosi közlekedésben nyolcvanöt százalékkal nő, a peronokat pedig a hosszabb, több ülőhelyet kínáló vonatok fogadására százhatvanról kétszázhúsz méterre hosszabbítják Bécs környékén a következő években. Az ÖBB vasútfejlesztési terveibe hivatalosan is bekerült a bécsi nemzetközi reptér és Bruck an der Leitha összekötése. A Budapest–Bécs között közlekedő railjet vonatok ezáltal érinthetik majd a bécsi nemzetközi repülőteret is Győr felől. A beruházást most kezdik, 2034-re valósulhat meg. Bécs környékén, a keleti régióban 2026-ig hatmilliárd eurót költenek vasútfejlesztésre.
„Talán annyit érdemes tanulságként rögzíteni: még ha sokan túlzottan ambiciózusnak, vagy akár egyenesen álmodozásnak is tartják a rengeteg elővárosi vasútfejlesztést, melyek előkészítésébe és megvalósításába belevágtunk Budapest környékén a Déli Körvasúttól a hévek fejlesztésén és a lajosmizsei, veresegyházi, tatabányai, hatvani vonalak kapacitásbővítésén át a vasúti alagút hosszú távú tervéig, még ezekkel együtt is csak inkább lépést tartanánk az osztrák főváros térségében zajló kötöttpályás fejlesztésekkel. Tévút azt gondolni, hogy csak látványos belvárosi közterület-átalakításokkal, gyors és olcsó sávátfestésekkel meg lehet oldani egy 3 milliós régió közlekedési problémáit – Bécsben nagy léptékben zajlik a belváros közterületeinek humánusabbá tétele, de az érme másik oldalán az elővárosi vasútfejlesztésre költött eurómilliárdok állnak” – írja Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid, a BFK vezére.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!