Nyüzsgő születésnap: isten éltessen, vasúttörténeti park!

Kemsei Zoltán   ·   2015.09.12. 18:45
00kicsi

Az előző évtizedek káoszából kiemelkedve, hatalmas lendülettel láttak neki a Magyar Vasúttörténeti Park szervezésének, a járművek összegyűjtésének. Létrejött a még megmaradt és kiállítható járművek gyűjteményéből egy, a lehetőségekhez képest bőséges kiállítás, amely interaktivitásával (mozdonyozás, hajtányozás, fordítókorong, sínautó, lóvasút, kerti vasút) Európa jeles vasúti gyűjteményei közé emelte a Parkot.

A nulladik fotó a Park születésnapjáról: az 1001-es Szili és a 265-ös Szergej vágtat keresztül Kőbánya felsőn szeptember 11-én<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Három dolog kell azonban a működtetéshez, és ez ugyanaz a három, ami a háborúhoz is szükségeltetik: pénz, pénz, pénz. Lenne bőven tennivaló a vágányhálózaton, az épületekben, és a felújításra váró járművek környékén is, a már kiállított „szobrok” folyamatos állagmegóvása sincs ingyen, és a működőképes mozdonyok üzemkészségét is fenn kell tartani.

A szeptember 12-én a Parkba érkezőket ez a látvány fogadta: hatalmas kondérban rotyogott a gulyás

A születésnapi ünnepség hozott azért kellemes változásokat is: a MÁV Nosztalgia Kft. már régebben, a Park adminisztrációja a közelmúltban költözött el a főépületből – utóbbiak a volt laktanyában kaptak helyet –, így a három szint teljes egésze a vasúttörténeti kiállításoké lett. Vasútépítészet, távközlés, számítástechnika, infrastruktúra (beleértve a pályát, a felsővezetéket és a biztosítóberendezést egyaránt) mellett a legendás Orient Expressz története, és vasutassapka, -nyakkendőkiállítás is helyet kapott. A három új kiállítás avatása mellett a Park létrehozásában közreműködött, ám már nem élő vasúttörténészek, vasutasok, vasútbarátok emlékfalát is leleplezték.

A Kádár-vonat (Ezüst nyíl) is felújításra szorul

Az ünnepségeken túl ezen a napon rendezték meg a szokásos gőzösversenyt is, sajnos csak egyetlen külföldi (szlovák) vendéggel. A nemes vetélkedésen ismét a Történelmi Magyar Vasúti Kultúráért Egyesület csapata győzött a 411,118-as Truman fedélzetén, akik vasút-, és rádiózástörténelmet írtak nemrég: tudomásunk szerint először hangzott el élő közvetítés egy gőzmozdony konyhájáról. A Mozdonyszépe verseny győztese pedig – annak dacára, hogy most már nemcsak gőzösökre lehetett szavazni – a 424,247-es gép lett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek