Nyílt fórum a fonódó Széll Kálmán téri ágáról
Április harmadikán délután öt órai kezdettel hirdetett a BKK nyilvános lakossági fórumot a Marczibányi téri Művelődési Központba a budai fonódó projekt Széll Kálmán téri ágáról és a tér rekonstrukciójáról. Prezentációt mutatott be Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, ő a terveket átfogóan szemléltette. Beszélt a felújítandó és az újonnan építendő villamosvonalakról, a Széll Kálmán tér felújításának fontosságáról. Részletekbe belemenve: vágányokat kell építeni a Széll Kálmán téri ághoz a Török utcában, a Margit körút és a Vidra utca között, a Széll Kálmán téren és a Bem rakparti ágon természetesen a rakparton. A második kerülettel történő megállapodás alapján sor kerül a Frankel Leó utca teljes felújítására és a Zsigmond tér átalakítására. A Széll Kálmán tér felújításáról annyit mondott, hogy nagyon régóta tervben van, de eddig nem volt megfelelő terv. Ma sok probléma van a térrel kapcsolatban: túl kevés a zöld, túl sok a vágány, sok a kihasználatlan terület. Fontos szempont még a felújításnál a Várfok és a Csaba utca buszvégállomásainak szétpakolása a tér különböző pontjaira az akadálymentesség jegyében. A 16-os, 139-es és 21-es buszok maradnak majd csak a Várfok utcában, de ezentúl oda lifttel és mozgólépcsőn is fel lehet majd jutni. A terv részeként továbbá új járművek beszerzése is napirenden van, a 19-es villamos (Kelenföld–Óbuda) teljes járműparkját alacsonypadlósra cserélik, illetve a leendő 61-es (Móricz Zsigmond körtér–Óbuda) állományának fele új villamosokból fog állni. Reklámozta még a vezérigazgató a 159 új Citaro buszt és az 1-3 villamos felújítási projektjét is.
A továbbiakban Takács Miklós, a Főmterv közlekedéstervezési igazgatója mutatta be a tervek részleteit, így a Frankel Leó utca és a Széll Kálmán tér pontos terveit is. A Frankel Leó utcában faltól-falig felújítást végeznek majd, amelynek keretében megállóperonokat építenek ki a teljes vonalon, a zajcsökkentés érdekében pedig mindenhol gumiágyas vagy körbeöntéses vágányokat fektetnek. A Margit híd budai hídfője környéki vágánykapcsolati gondok megoldása végül az lett, hogy a Török utcán fognak dél felé, a Frankel Leó utcán pedig északra közlekedni a villamosok. A projekttel rendezik a budai hídfő északi parkját, ami a jelenlegi állapotokat tekintve is fontos. A felújítás során mindenhol cél a szabálytalan parkolás ellehetetlenítése a villamosok akadálytalan közlekedése érdekében. Sok parkolóhely fog megszűnni, de igyekeztek a legkevesebbet felszámolni, így nagyjából 80 hellyel lesz kevesebb a Margit körúttól a Zsigmond térig terjedő szakaszon. A Zsigmond teret teljesen átalakítják, ugyanis tújragondolták a csomópont szerkezetét, annak érdekében, hogy az óriási közlekedési felületet csökentsék, így a jelenlegi parkot megnövelve egy kis kereszteződést fognak létrehozni. A Széll Kálmán téren alapvető cél a teljes akadálymentesítés, amit a felújítás során meg is valósítanak. A közúti közlekedés meghagyásával szándékoztak minden más közlekedési formát fejleszteni, így épülnek az új villamosvágányok, a buszforduló és -tároló megszüntetésével javulnak a tér kihasználtsági mutatói, a Csaba utcai közúti forgalom megszüntetésével a gyalogosok kedvére is tesznek, illetve kerékpárút épül a tér keleti oldalán a villamosalagúton átvezetve.
Végül Fialkovszky Tamás építész beszélt a Széll Kálmán tér építészeti elemeiről. A maradék gombák elbontása elsődleges cél, viszont a legyezőépület meghagyása is fontos. A legyező toldaléképületeit teljesen elbontják majd, és az üzleteket egy új épületbe telepítik át, amely a tér nyugati sarkában, a mai szökőkút helyén fog felépülni. Ebben az épületben kap majd helyet a BKK ügyfélszolgálata is. A zöldfelületeket kis ligetes területekkel szándékozzák növelni, illetve ahol lehet, az út felezővonalában fasorokat alakítanak ki. A tér teljes területén terveznek információs táblákat elhelyezni, hogy az átszállásokat könnyítsék. Egyfajta közösségi térként fogják hasznosítani a Várfok utca felső végét és a tér azon sarkát, ezek között elnyújtott spanyol lépcső fog vezetni, illetve itt is kisebb kávézókat lehet majd létrehozni a rézsű oldalában.
Mintegy másfél óra prezentáció után kezdődött el a kérdések megválaszolása. A válaszolók között volt Bősze Sándor a Közlekedés Kft. képviselőjeként, Takács Miklós, Vitézy Dávid, Szilágyi Tibor a BKK főosztályvezetője, Bakcsi Máté a fonódó projekt vezetője, illetve Fialkovszky Tamás. Az első felmerülő téma a Frankel Leó utca, a Margit körút és a Vidra utca által határolt épületek lakónak aggálya volt, miszerint nem jelent-e majd túl komoly zajterhelést a körülöttük közlekedő villamosok hangja. A kérdést többen és többféleképpen is felvetették, de a szakértők válasza minden alkalommal az volt, hogy mindent megtesznek a zaj csökkentéséért, de természetesen nem állítják, hogy nem lesz valamivel több a zaj. A már említett modern, gumiágyazatú sínek fektetése volt a legkomolyabb érv a túlzott zajok ellen. Ekkor merült fel az a kiegészítés is, hogy a Margit körúti vágányok is fel lesznek újítva a projekt keretében. A Margit híd és a Török utca közötti szakaszt és a Mechwart liget megálló környéke is átépítésre kerül, utóbbi azért is, mivel a Tátra villamosok nem férnének el az itt meglévő íves peron mellett, ezért a vágánytengelytől nagyjából 10-10 centiméterrel távolabb kell vinni a vágányokat. A buszvonalakkal kapcsolatban is felmerültek aggályok, de mindenkit megnyugtattak, olyan sehol nem lesz, hogy valakinek többet kéne utazni a projekt befejezése után. Sok részletekbe menő kérdés merült még fel, melyek mindegyikének felsorolása már feldolgozhatatanul sok lenne.