November végére kész a kaposvári vasútállomás
A MÁV Zrt. állomásfejlesztési – integrált ügyfélszolgálati pontok kiépítését is magába foglaló – programja 2013 novemberében kezdődött. Elsőként a már nagyon elavult és leromlott állapotú, Pfaff Ferenc tervei alapján elkészült pécsi felvételi épület felújítása kezdődött el, amelyet 1,5 milliárdért újítottak fel, és 2015 októberében adtak át az utazóközönségnek. Ezt követően 2015 márciusában egy, szintén Pfaff Ferenc által tervezett és a pécsivel egyidős, szintén nagyon leromlott állapotú felvételi épület felújítása kezdődött el Kaposváron 1,6 milliárd forint értékben. Emellett ugyanekkor kezdődött el Balatonszentgyörgy és Keszthely állomásának felújítása, Pécsen és Kaposváron felújítás mellett integrált ügyfélszolgálati pontot (kormányablakot) is kialakítanak. A somogyi megyeszékhely vasútállomásának felvételi épülete 2011 óta műemléki védelem alatt áll, ezért itt is ezen szempontokat figyelembe véve történik a rekonstrukció.
A kaposvári Verebélÿ László Vasúttörténeti Egyesület néhány tagja a augusztus 5-én MÁV Zrt. és az épület felújítását végző ZÁÉV Zrt. hozzájárulásával és engedélyével megtekintette a felújítás alatt álló épületet. Az építkezés során a kivitelező egyik építésvezető munkatársa vezette körbe az egyesület néhány érdeklődő tagját.
Az épület körbejárása a postaszárnynál kezdődött, ahol előbb az épület előtti felújításról volt szó, többek között arról, hogy új gázvezetéket kötnek be, felállították már az utcafront felől a kandelábereket, továbbá nagyjából elkészült az utcafront felől a járda és a taxiparkoló felújítása. Ezeket a korábbi aszfalt helyett térkőlapokkal burkolják. Ideiglenesen a volt postaszárny mögött tárolják a perontetőt tartó fagerendákat is.
Ezután bent folytatódott az épület körbejárása, ahol több érdekes dologról beszélt a ZÁÉV Zrt. munkatársa. Az épületet az új szabványok szerint újítják fel, ezért a posta nem fog visszaköltözni az épületbe a számára nem megfelelő belső méretek miatt. Ezt követően a postaszárny emeletén folytatódott az épület körbejárása. Itt korábban (a felújítás kezdete előtt) az utánfizetési pénztár, a jegyvizsgálók pihenőszobája és a MÁV-Start egyik irodája volt. A felújítás után az utóbbiak megmaradnak, a pihenő és az utánfizetési pénztár új helyet kap majd.
A körbevezetés a tetőtérben folytatódott. A korábbi fafödémek helyett vasbeton födém épült és új szervizjáratok is készültek. A teljes épület tetőszerkezetének teljes felújítása, az épület főfalainak megerősítése mellett az épület alagsorát (pincéit) is megerősítették, illetve részben talajvízmentessé tették azt szigetelésekkel és a vízelvezetések megoldásával.
A volt utasellátó szárnyon folytatódott a körbejárás, ahol a földszinten elmondták, hogy a műemlékvédelmi előírások betartásával egyik bejáratánál a mennyezet új díszítést kapott, itt két régi csillárdíszítő mennyezeti elem is található. Az emeletre vezető, rossz állapotú lépcsőt teljesen le kellett bontani és újat kellett helyette építeni. Az emeleten a kormányablak egyik irodája lesz, illetve különböző, a kormányablak számítógépeit működtető berendezések kapnak helyet. A túra a tetőtéren folytatódott, ahol részletesebben megtekintették azt, hogy valójában hogyan is épült át a tetőszerkezet. Ezt követően az egykori utasellátó felső szintjéből nyíló tetőtéri gépészeti terembe mentek át az egyesület tagjai, ahol elmondták, hogy a fűtési-, és klímaberendezéseket, a világítást innen fogják majd működtetni. Ezt követően a főcsarnok felé vették az irányt. Az utcafront felőli bejárat előtt elmondta a ZÁÉV munkatársa, hogy a szélfogót – mivel nem volt része az 1888–89-ben megépült épületnek – elbontották, továbbá egy akadálymentes bejáratot alakítanak majd ki, fölötte üvegtetővel.
A teljesen beállványozott főcsarnokban az ötvenes években levert gipszstukkókat már rekonstruálták, előkészítették a csarnok közepére tervezett padok helyét is. Helyreállítják a régi 1. osztályú várót is, amelynek mennyezetére – a gombásodás megszüntetése után – visszaállítják a régi díszítő festést. A volt Utasellátóban, ahol a kormányablak lesz, gyakorlatilag minden kész, már csak a bútorok várnak arra, hogy végleges helyükre tegyék őket. A folyosóról az illemhelyeket az állomás végén kialakított új helyiségekbe költöztetik.
Az új pénztárcsarnokban valószínűleg négy pénztárablakot alakítanak ki, a korábban már említett utánfizetési pénztár is ide költözik. Így nappalonként várhatóan egy nemzetközi, egy belföldi és egy belföldi és utánfizetési pénztár fog üzemelni, éjszakánként pedig várhatóan csak a nemzetközi pénztár lesz zárva. Itt a pénztárak mögött lesz a jegyvizsgálók fel- és lejelentkezési helye. Készen van már az új forgalmi iroda is, már áll az újragyártott Siemens-Halske pult és mellette a Domino pult helyét is kialakították, a bekötésük is folyamatban van. A régi forgalmi iroda sorsa még ismeretlen. Mindenesetre a régi Siemens-Halske pultot teljesen szétszerelik, a mechanikus és villamos alkatrészeket felújítják ezt követően pedig alkatrészeknek fogják használni – az egyesület próbálta megmenteni ezt a régi berendezést az utókornak. Az emeleten a vasutasok öltözője, pihenője és várhatóan néhány iroda lesz.
A peront teljesen fel kellett ásni majd újrabetonozni, mivel kiderült, a perontetőt tartó oszlopokat gyakorlatilag semmi nem tartotta. Az épület nyugati szárnya készül majd el utoljára, itt a telefonközpont-kezelők és -karbantartók fognak dolgozni.
Az állomásépületet várhatóan november 30-án adják át szerkezetileg, ezután költözhetnek vissza a MÁV szak- és leányvállalatai, ami várhatóan egy-két hetet vesz igénybe. Addig az utasok az épület nyugati oldalán egy mobilpénztárban válthatnak jegyet, várakozni pedig egy másik konténerben tudnak. Az utasok és a vasutasok ideiglenesen kialakított átjárón közlekedhetnek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!