Nincs pénz új metrópótló buszokra – vagy mégis van?
A magyar kormány a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa javaslata alapján tavaly júliusban döntött a fővárosi autóbuszpark fiatalításának támogatásáról, amihez 3,2 milliárd forintot különített el. Orbán Viktor miniszterelnök még a tavaly őszi önkormányzati választások után néhány nappal jelentette be: minden megállapodás érvényben marad, amit Tarlós Istvánnal kötöttek. A kormány és a BKV Zrt. közötti támogatási szerződés aláírásával Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető minisztert bízták meg, aki azonban ennek még továbbra sem tett eleget, ráadásul a BKV sürgetésére sem reagált. Az idő viszont telik, a buszokra pedig hamarosan szükség lenne, különben ismételten csúszni fog a metrófelújítási program.
Az M3-as metróvonal középső, a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti, egyik legforgalmasabb szakaszának számító részén található állomásainak felújítása tervek szerint idén tavasszal kezdődne el – a korábbi főpolgármester, Tarlós István szerint munkanapokon 520-540 ezren utaznak az M3-as metróval, csak a Nyugati pályaudvarnál több mint 130 ezren veszik igénybe azt. A metrószerelvények helyett ezen szakaszon autóbuszok viszik majd az utasokat – ahogy ez az északi és a déli szakaszok során is zajlik, zajlott –, a BKV-nak azonban ehhez egyelőre nincs megfelelő mennyiségű bevethető busza.
A BKV tavaly kötött megállapodást az Inter Traction Electics Kft.-vel (ITE), a szerződés összesen száz plusz opcionálisan további száz jármű beszerzését teszi lehetővé. A VEKE szerint az ITE által szállított első húsz plusz húsz kocsit a fővárosnak saját forrásból kellett volna megvenni, de erre sem volt forrásuk. Végül úgy állapodtak meg a kormánnyal, hogy az opciós mennyiségre szánt pénzből ad a kormány megfelelő fedezetet. A negyven, török gyártású Mercedes-Benz Conecto NG csuklósbusz közül az első tizenhat január végén állt forgalomba, a fennmaradó huszonnégy pedig hamarosan érkezik, a többihez viszont hiányzik a forrás. Az idő azonban egyre inkább szorítja a BKV-t: legalább húsz-harminc, de inkább negyven buszra lenne még szükség a metrópótláshoz. És ha őszig nem érkeznek további buszok, akkor a legzsúfoltabb belvárosi részen nem fognak tudni elegendő kocsit forgalomba állítani. Az új buszok azonban csak akkor állhatnának őszre forgalomba, ha már jelenleg is gyártanák őket.
A Népszava értesülései szerint a közlekedési társaság állami támogatás híján ezért negyven használt, Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású busz megvásárlását javasolja, kocsinként körülbelül húszmillió forintos költséggel – egy új jármű felszereltségtől és kiviteltől (szóló vagy csuklós) függően 80-120 milliót kóstál. A BKV információi alapján hamarosan elérhetővé is válik Nyugat-Európában egy ilyen flotta, azonban a járművek honosításának és flottaszínekre történő festésének költsége további tíz-húszmillió is lehet.
A megjelent hírekre végül Fürjes Balázs államtitkár reagált hétfőn. A Twitteren közzétett – ám hivatalos közleménynek nem számító – üzenete alapján a „kormány állja a szavát, a BKV megkapja a 3,2 milliárdos támogatást új buszokra. És a 3-as metró felújítására vállalt 80 milliárd pluszpénzt is.” Vitézy Dávid, az újonnan létrehozott Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója a Facebookon közzétett posztjában is azt közölte, meglesz a forrás az új buszokra, a céljuk, hogy újabb negyven alacsonypadlós, Euro 6-os Mercedes Conecto autóbusz érkezzen Budapestre. A vezérigazgató néhány napja egy videóinterjúban azt nyilatkozta: a főváros és a kormány közös célja a budapesti járműpark fejlesztése; jelenleg is érkeznek újabb alacsonypadlós CAF-villamosok Budapestre a kormány által nyújtott uniós forrásokból. A következő évek legfontosabb budapesti tömegközlekedési járműfejlesztése pedig a H5-ös, H6-os és H7-es HÉV-vonalakon közlekedő, ötven évnél is idősebb vonatok cseréje lesz.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!