Nem csitul a vihar az ÖBB-hirdetések körül
·
2011.09.20. 14:34
Werner Faymann kormányfőt egy ellenzéki képviselő feljelentése nyomán azzal gyanúsítják, hogy még közlekedési miniszterként hirdetési megbízásokat juttatott „baráti” újságoknak az – Ausztriában hagyományosan a szociáldemokrata érdekkörbe tartozó vállalatnak tekintett – ÖBB hirdetési keretéből.
Az ügy legújabb fejleménye a vasút volt vezérigazgatójának egy keddi lapban idézett kijelentése. Martin Huber szerint az államtitkár 2008-ban Faymann kabinetfőnökeként „néhány milliót” kért tőle „Werner (Werner Faymann) számára”.
Ostermayer erről egy interjúban úgy fogalmazott, a részletekre már nem emlékszik, de sokszor beszélt Huberrel a vállalat arculatának javításáról, és „különböző variációk” jöttek szóba. „Ez nem az én szokásos szóhasználatom” – mondta a lapban idézett és neki tulajdonított kijelentésről.
Először több hónappal ezelőtt merült fel a sajtóban a szociáldemokrata kormányfő neve az állami vasúttársaság, az ÖBB hirdetéseivel összefüggésben. Akkor egy osztrák lap névtelenséget kérő forrásra hivatkozva azt állította, hogy a szociáldemokrata politikus 2007-ben miniszterként az ÖBB hirdetéseivel „jutalmazott meg” bizonyos újságokat.
Míg az előző hetekben a 2000 és 2007 közötti, a jelenlegi kormányban is részt vevő Osztrák Néppárt (ÖVP) két mostani ellenzéki párttal – az FPÖ-vel és az abból 2005-ben kivált Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) párttal – alakított kormányainak több tagja elleni nyomozásokról adott hírt a sajtó, a napokban az ÖBB-hirdetések ügye került ismét napirendre.
A téma azután került elő újra, hogy egy hetilap másolatokat közölt olyan számlákról, amelyek állítólag Faymann közbenjárására született megrendelésekről szóltak. Az érintett újságok nagy példányszámú bulvárlapok.
A hirdetések miatt a koalíción belül is elindult az adok-kapok. Az ÖVP az ellenzéki pártokhoz csatlakozva parlamenti vizsgálóbizottság felállítását szorgalmazta. Hannes Rauch főtitkár Doris Burest, a jelenlegi, szintén szociáldemokrata közlekedési minisztert támadta, miután a miniszter kiállt Faymann és az ÖBB mellett. Bures válaszul utalt arra, az állam mint tulajdonos képviselőjeként Maria Fekter ÖVP-s pénzügyminiszternek szintén lehet befolyása arra, hogyan hirdetnek az állami vállalatok.
A kormánypártok ennek ellenére együtt kezdeményezték az állami, önkormányzati és köztestületi reklámkiadások átláthatóságának javítását. Törvényjavaslatuk szerint a minisztériumoknak, a tartományoknak, nagyobb településeknek és a szakmai kamaráknak félévente be kellene jelenteniük a KommAustria médiahatóságnak, hogy mennyit költöttek hirdetésekre. A három parlamenti ellenzéki párt szerint a javaslat ebben a formájában „fogatlan”, mert nem részletes lista közlését írja elő. Miután a törvényjavaslat tartományi hatásköröket is érint, ellenzéki szavazatokra is szükség van ahhoz, hogy megszavazzák.
Az ügy legújabb fejleménye a vasút volt vezérigazgatójának egy keddi lapban idézett kijelentése. Martin Huber szerint az államtitkár 2008-ban Faymann kabinetfőnökeként „néhány milliót” kért tőle „Werner (Werner Faymann) számára”.
Ostermayer erről egy interjúban úgy fogalmazott, a részletekre már nem emlékszik, de sokszor beszélt Huberrel a vállalat arculatának javításáról, és „különböző variációk” jöttek szóba. „Ez nem az én szokásos szóhasználatom” – mondta a lapban idézett és neki tulajdonított kijelentésről.
Először több hónappal ezelőtt merült fel a sajtóban a szociáldemokrata kormányfő neve az állami vasúttársaság, az ÖBB hirdetéseivel összefüggésben. Akkor egy osztrák lap névtelenséget kérő forrásra hivatkozva azt állította, hogy a szociáldemokrata politikus 2007-ben miniszterként az ÖBB hirdetéseivel „jutalmazott meg” bizonyos újságokat.
Míg az előző hetekben a 2000 és 2007 közötti, a jelenlegi kormányban is részt vevő Osztrák Néppárt (ÖVP) két mostani ellenzéki párttal – az FPÖ-vel és az abból 2005-ben kivált Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) párttal – alakított kormányainak több tagja elleni nyomozásokról adott hírt a sajtó, a napokban az ÖBB-hirdetések ügye került ismét napirendre.
A téma azután került elő újra, hogy egy hetilap másolatokat közölt olyan számlákról, amelyek állítólag Faymann közbenjárására született megrendelésekről szóltak. Az érintett újságok nagy példányszámú bulvárlapok.
A hirdetések miatt a koalíción belül is elindult az adok-kapok. Az ÖVP az ellenzéki pártokhoz csatlakozva parlamenti vizsgálóbizottság felállítását szorgalmazta. Hannes Rauch főtitkár Doris Burest, a jelenlegi, szintén szociáldemokrata közlekedési minisztert támadta, miután a miniszter kiállt Faymann és az ÖBB mellett. Bures válaszul utalt arra, az állam mint tulajdonos képviselőjeként Maria Fekter ÖVP-s pénzügyminiszternek szintén lehet befolyása arra, hogyan hirdetnek az állami vállalatok.
A kormánypártok ennek ellenére együtt kezdeményezték az állami, önkormányzati és köztestületi reklámkiadások átláthatóságának javítását. Törvényjavaslatuk szerint a minisztériumoknak, a tartományoknak, nagyobb településeknek és a szakmai kamaráknak félévente be kellene jelenteniük a KommAustria médiahatóságnak, hogy mennyit költöttek hirdetésekre. A három parlamenti ellenzéki párt szerint a javaslat ebben a formájában „fogatlan”, mert nem részletes lista közlését írja elő. Miután a törvényjavaslat tartományi hatásköröket is érint, ellenzéki szavazatokra is szükség van ahhoz, hogy megszavazzák.