Negyvenhat használt izraeli dízelmotorvonatra pályázik a MÁV-Start
A „gumiorrúak” beszerzésével kapcsolatban már zajlanak a tárgyalások.
A MÁV vezérigazgatója, Pafféri Zoltán, valamint a MÁV-Start első embere, dr. Mosóczi László a tíz mellékvonalon augusztus 1-jével bevezetett közlekedési módváltásról a VDSZSZ-nek nyilatkozva elmondta: elmaradt az orosz–ukrán háború okán nem tudták elvégezni a tervezett járműkarbantartások egy részét, mivel a szükséges alkatrészek jó része a térségből érkezett, köztük a kelet-ukrajnai Mariupol városának ostroma során szétlőtt Azovsztal vas- és acélüzemből.
Mosóczi László úgy véli, a legnagyobb problémát a 418-as (ex-M41) sorozatú dízelmozdonyok elegendő számú forgalomba állítása okozza, ezen felül a 426-os sorozatú Desiro és 117-es sorozatú Bz-motorkocsik üzemeltetése is gondot okoz. Pozitívum viszont, hogy a beszerzések ideje két–három hónapra csökkent, ezzel várhatóan javulni fog az alkatrész-utánpótlás.
A tíz módváltott vicinálissal kapcsolatban Pafféri Zoltán elmondta: év végéig elemzik a vonalak forgalmi adatait, annyi viszont már jelenleg megállapítható, hogy az autóbuszokon alacsony az utasszám. (Tegyük hozzá, ez nem meglepő, mivel a vasútállomásokat és vasúti megállókat érintő buszjáratok jóval hosszabb útvonalat tesznek meg, mint a buszmegállókat használó, menetrend szerinti buszjáratok, így menettartamuk is jelentősen több.)
A MÁV-csoport használt dízeljárművek beszerzésében látja az ideiglenes megoldást. Habár nemrégiben huszonhat Stadler RS1-es motorkocsiról lemaradt a MÁV-Start, most 46, az izraeli Israel Railways által üzemeltetett IC3-as motorvonat megvásárlásáról tárgyalnak a felek.
Az ABB Scandia által 1990 és 1996 között Dániában gyártott, Izraelben készre szerelt, háromrészes, 58,8 méter hosszú, 97 tonnás járművek 160 és 180 kilométer per órás sebességre képesek. A kocsiszekrények találkozásánál hajtás nélküli Jacobs-forgóvázak futnak. A szélső kocsik szélső forgóvázait két-két, egyenként 298 kilowatt teljesítményű Deutz-dízelmotor mozgatja, az 1192 kilowatt összteljesítményt mechanikus ZF sebességváltó adja át a tengelyekre. A motorkocsik két orr-része körül gumipárnázat fut végig, e tulajdonságuk okán kapták „gumiorrú” becenevüket. A megoldás nem dizájnelem: a vezetőállás kezelőpultját, valamint a vezér székét egy nagyméretű ajtóra szerelték, melyet a járművek összekapcsolásakor befelé lehet hajtani, ezzel a járművek utastere teljes hosszban átjárhatóvá válik.
Az IC3-asok Izraelen kívül Európában is ismertek: a dán nemzeti vasút DSB Dániában és Svédországban használja őket, Spanyolországban pedig a Renfe üzemelteti őket. Sőt, korábban az Egyesült Államokban az Amtrak, Kanadában pedig a Via Rail is alkalmazta a motorvonattípust.
(Nyitóképünkön az egyik izraeli IC3-as motorvonat. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!