Nagyvárad International: verseny Debrecennel?

iho   ·   2016.09.22. 08:45
cim

Új, európai járatokat indít a nagyváradi repülőtérről a Ryanair légitársaság: március 26-ától hetente kétszer Barcelonába, március 29-étől pedig Milánóba lehet majd repülni a partiumi megyeszékhelyről – jelentették be keddi sajtótájékoztatójukon a légitársaság és a Bihar megyei önkormányzat képviselői.

A Krónika című erdélyi magyar napilap tudósítása szerint a járatokra már jegyet is lehet váltani, az árak 20 eurótól indulnak. Denis Barabaş, a vállalat romániai kirendeltségének vezetője rámutatott: a Ryanair a kontinens legolcsóbb repülőtársasága, Romániában pedig Nagyvárad a negyedik helyszín, ahonnan rendszeres járatokat indítanak. Az igazgató elmondása szerint összesen kétszáz repülőtér közül választották végül a partiumi légikikötőt.

Számításaik szerint a két járaton évente több mint 60 ezren fognak utazni. A szolgáltatás minőségének javítása érdekében hamarosan új utasterminált építenek, két hónapon belül pedig kialakítanak egy új indulási és egy érkezési zónát.

Az eddigi terminálépület: ha újat kell építeni, akkor az eredeti nyilván alkalmatlan a nemzetközi forgalomra

Pásztor Sándor, a Bihar megyei tanács elnöke arról számolt be: Nagyvárad népszerűsítésének érdekében a Ryanair egyik repülőgépére felfestik a város nevét. Az önkormányzat ugyanakkor más légitársaságokkal is tárgyal, így a közeljövőben a spanyolországi és az olaszországi városok mellett újabb célpontokkal bővülhet a kínálat. Pásztor egyelőre nem említett konkrétumokat – sem azt, hogy kivel folytatnak megbeszéléseket, sem azt, hogy mely országok fele nyitnának. A tanácselnök csak annyit mondott: már jövő nyáron kétszámjegyű lehet a helyi reptér nemzetközi járatainak száma.

A nagyváradi légikikötő sokáig csak nevében volt nemzetközi, hiszen csak belföldi járatokat működtetett belföldi, bukaresti járatokat. Nemrég viszont korszerűsítették a létesítményt, amely már nagykapacitású gépeket is tud fogadni. Ennek nyomán a megyei tanács fapados légitársaságokkal kezdeményezett tárgyalásokat, így idén nyártól a Blue Air gépeivel Tel Avivba lehet utazni, jövő évtől pedig Konstancába is járatokat indítanak.

Sokáig egyébként Londont tartották fő úticélnak az illetékesek, de a Brexit miatt a helyeik körében immár sokkal fontosabbá vált a spanyol és az olasz városokkal való összeköttetés, írja a Krónika.

Debrecen már kiépült, megfelelő a pálya, működik a terminál is

A bejelentés azért érdekes a hazai légiközlekedésnek, mert Nagyváradtól csak mintegy hatvan kilométerre fekszik az a debreceni repülőtér, amely a Wizz révén meglehetősen komoly nemzetközi vonalrendszert épített ki, sőt, mint arról többször beszámoltunk, idén a Lufthansa is menetrend szerinti müncheni járattal bővítette a kínálatot.

Ami a várható konkurenciát illeti, a debreceni heti menetrendben Barcelona nem szerepel, de Milánó felé szerdán és vasárnap is indul járat. A Ryanair, ha a járatnyitás napja marad a menetrendben, a szerdai debreceni Wizz-járattal napi szinten konkurál majd, kérdés, hogy lesz-e második Ryan-járat is az észak-olasz nagyvárosba.

A debreceni reptérfejlesztés és a forgalom bővítése érthető mód egyebek mellett épp arra számít, hogy a régió legjobban kiépített és legtöbb nemzetközi kapcsolattal rendelkező légikikötője a határon túlról, jelesül Romániából, Ukrajna és Kelet-Szlovákia felől is vonzza az utasokat. A nagyváradi fejlesztés feltehetően és távlatosan a debreceni forgalom egy részének elszívását célozhatja. Barcelona a spanyolországi vendégmunkások kedvéért mindenképp döntően fontos úti cél egy romániai repülőtéren, míg Olaszországban is rengeteg romániai dolgozik, kétségtelenül több, mint Angliában.

A Ryanair továbbra is keményen nyomul a kelet-európai régióban is

Ugyanakkor a hajdú-bihari nagyváros repülőterének és a Wizznek a következő időszakban még nyilván nem kell attól tartania, hogy csökken a forgalma a nagyváradi konkurencia és a Ryanair miatt, mert az infrastruktúra dolgában a határ túloldalán még sok a behozni való. Miközben Debrecenben már működik a nemzetközi forgalom követelményei szerint épült  igazi terminálépület, megfelelően elrendezve az induló és érkező forgalomhoz, addig Nagyváradon a jelek szerint ezt még tavaszig gyorsan ki kell alakítani, akár átépítve a jelenlegit, akár újat felhúzva. Debrecenben van állandó vám- és határőrség, a gépek földi kiszolgálására szolgáló szervezet, jégtelenítés, hóeltakarítás stb., és ami még fontosabb, fénytechnika és CAT I-es ILS, azaz műszeres leszállító rendszer, ami rossz időjárási körülmények között is, bizonyos látástávolságig lehetővé teszi a leszállást.

Nagyváradon a pályát nemrég hozták rendbe,1800 méterről 2100 méterre hosszabbították, alkalmassá tették A320/B-737 nagyságú gépek fogadására. Modernizálták a fénytechnikát, új gurulókat is építettek, illetve kiszolgáló épületeket uniós támogatással. Az interneten hozzáférhető adatok szerint azonban műszeres leszállító rendszert egyelőre nem telepítettek egyik pályairányhoz sem, és noha 2012, a nemzetközivé nyilvánítás óta készült egy utascsarnok, egyelőre mindössze két check-in pult szolgálja ki az indulókat.

Új fénytechnikát kiépítettek, de ILS-t nem telepítettek Nagyváradra

Hosszú távon azonban nyilván számolni kell az új nemzetközi légikikötővel. A Ryanair láthatóan nem akar belenyugodni, hogy a kelet-európai zónában nem sikerült kibillentenie vezető pozíciójából a Wizzt,  és amint ezt Magyarországon is tapasztalhattuk, például a Malév leállásakor, kíméletlen keménységgel tör előre mindenütt, ahol piaci rést és terjeszkedési lehetőséget szimatol. A budapesti után emlékezetes csata dúlt például a két társaság között a lengyelországi-varsói kapcsolatokért, és láthatóan mindkét diszkont vállalkozás arra számít, hogy Közép- és Kelet-Európában még mindig vannak olyan piaci tartalékok, amelyekért érdemes megküzdeni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek