Nagy átszervezés előtt áll a cseh vasút
A cseh közlekedésügyi minisztérium által kidolgozott terv szerint az állami Vasúti Infrastruktúra-kezelőség (Správa železniční dopravní cesty – SŽDC) tulajdonolhatná a jövőben a vasúti járműveket, amelyeket az egyes pályázati eljárás győzteseként kikerült vasúti személyszállítási szolgáltatóknak kölcsönöznének mindaddig, míg a szerződés értelmében ők közlekedtetnék a vonatokat. A magán vasúttársaságoknak tetszik az ötlet, az állami tulajdonban lévő Cseh Vasutaknál visszafogottabbak, és a terv foghíjasságára mutatnak rá. Dan Ťok, a szaktárca első embere a Desná-völgyi vasutat említi pozitív példaként, ahol ez a modell már évek óta sikeresen működik.
A cseh vasút (ne keverjük a Cseh Vasutakkal) tulajdonjogi átszervezésével komolyan foglalkoznak a minisztériumban. Az új modell szerint a személyszállítási vasúti járművek az állami Vasúti Infrastruktúra-kezelőség tulajdonában lennének, a piacon működő szolgáltatók, mint például a Cseh Vasutak csak közlekedtetnék a bérbe kapott járműveket. A szakminiszter szerint a modell előnye, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehetne igénybe venni az uniós támogatásokat. Jelenleg is egy többmilliárd koronás uniós támogatás lehívására van lehetőség (összesen 23 milliárd koronáról, 253 milliárd forintról van szó). További előny, hogy a kerületeknek (megyék) megszűnne a társfinanszírozási szerepük (eddig 15 százalékkal szállnak be az új járművek vásárlásába). A modell abból a szempontból is előnyös lehet, hogy a megvásárolt szerelvények teljes élettartamuk alatt egyetlen erős tulajdonos kezében lennének, nem veszhetnének oda például ha egy-egy vasúti szolgáltató csődbe is menne. A modell mellett szól az is, hogy a vasúti járművek megvásárlása gyorsabb folyamat lenne, és olcsóbban is meg lehetne kapni azokat, mivel egyszerre többet venne át a központi megrendelő.
A Cseh Vasutak (ČD) részéről azonban több kritika is éri a modellt, nekik szkeptikus a hozzáállásuk. Rámutatnak például arra, hogy az eddig kizárólag a vasúti infrastruktúra kezelésével, karbantartásával foglalkozó SŽDC semmilyen tapasztalatokkal nem rendelkezik a járművek tulajdonlásával kapcsolatban. Nem ismerik a kilométerfutások problematikáját, nincsenek tapasztalataik a karbantartás, felújítás, javítás területén, és persze eszközeik sincsenek mindezek biztosítására. Summa summárum, egyelőre még csak egy tervről, ötletről beszélünk, az esetleges gyakorlati alkalmazásától még nagyon messze vagyunk. Az viszont tény, nagy mértékű átszervezés készülődik a cseh vasúton. Ennek legjobb példája a nemrég a kormány által jóváhagyott döntés, miszerint a Vasúti Infrastruktúra-kezelőségre szállnának a vasútállomások, pályaudvarok ingatlanjai is – most ezek is a Cseh Vasutak tulajdonában vannak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!