Mozdonyvezetői kilátás az utastérben
Újabb fejezetéhez érkezett ezzel a Cseh Vasutak (České dráhy) történelme. Sikert könyvelhet el az állami vasúti személyszállító társaság, ugyanis így versenyképes tud maradni a legkihasználtabb vonalon Prága és Ostrava között. Ezen a szakaszon már van versenytársa a ČD-nek a RegioJet személyében, s december 9-től egy újabb konkurenssel kell megvívniuk az utasokért folytatott harcot, mégpedig a Leo Expresszel. A legnagyobb cseh vasúttársaság 2011 tavaszától dolgozik a WiFi-hozzáférésen. Egyelőre csak a SuperCity kategóriában Prága és Ostrava között közlekedő Pendolinókban vehető igénybe a fedélzeti portál, ami ingyenes WiFi hozzáférést is biztosít. A vasúttársaság tájékoztatása szerint ez csak a kezdet, reményeik szerint hamarosan további vonatokat „hálóznak” majd be.
Jelenleg hét Pendolino (680-as típusszámú) szerelvényben működik a fedélzeti portál a legjobb minőségben. A Pendolinók Prága és az ostravai ipari régió között közlekedő presztízsjáratai a cseh vasúttársaságnak. Ezek a korszerű háromáramnemű légkondicionált szerelvények az olaszországi Alstom Ferroviaria gyárában készültek 2003 és 2005 között. Eredetileg a Bécs–Brno–Prága–Drezda–Berlin vonalra szánták őket. A termes utastér-kialakításnak köszönhetően az ember szinte repülőgépben érzi magát bennük. A szerelvény 184,4 méter hosszú, 2,8 méter széles, és 385 tonna. Végsebessége 230 kilométer per óra, ezt a helyi pályaviszonyok miatt nem használja ki, igaz, százhatvannal már száguldhat nem kevés szakaszon. Egy szerelvény összeállítása két elsőosztályú kocsiból, egy bisztrókocsiból, s négy másodosztályú kocsiból áll, ezzel a vonat utaskapacitása 333 fő. Ebből kettő mozgáskorlátozottaknak van fenntartva. A pendolinók az egyetlen olyan vonatok Csehországban, amelyek képesek bedőlni az ívekben, így növelve a menetsebességet, s csökkentve a menetidőt. Utóbbi a pendolinók esetében 3 óra 6 perc. Az utasok kényelméről nem szimpla kalauzok, hanem úgynevezett SuperCity stewardok – a repülőgépekről jól ismert utaskísérők gondoskodnak. Természetesen jelen van a digitális audiovizuális tájékoztatási rendszer, az első kocsiosztályban utazókat napilapok, magazinok, üdítő és kávé várja. Most pedig már ingyenes Wifi és fedélzeti portál is bővíti a vonaton nyújtott szolgáltatások palettáját.
A fedélzeti portálra kiírt közbeszerzési pályázatot a SIMAC Technik ČR vállalat nyerte. A győztes cég öt évre vállalta a szolgáltatás üzemeltetését, fejlesztését, valamint karbantartását csaknem 20 millió korona (231 millió forint) értékben. Nagy hangsúlyt fektetnek a hálózat megbízhatóságára és stabilitására, ezért mindhárom csehországi mobilszolgáltató internetes szolgáltatásait igénybe veszik. A rendszer mindig a lehető legjobb minőségű és legelérhetőbb internetkapcsolatra áll rá (CDMA, 3G, EDGE). Vannak olyan szakaszok (például az Orlice folyó völgye, Brandýs nad Orlicí környéke), ahol adatforgalom-lassulásra, sőt hálózatkiesésre is számítani kell. Ezeket kivéve viszont elmondható, hogy magas szintű és stabil a szolgáltatás, csaknem a teljes útszakasz során 2,6 megabyte az adatátviteli sebesség. Hogy ez biztosítható legyen, a videolejátszó oldalakhoz (például a YouTube), nem lehet hozzáférni.
Az üzembe helyezett fedélzeti portálról tehát az utasok rákapcsolódhatnak a világhálóra, elérhetővé válik így például több hírportál, a ČD e-shopján jegy vásárolható, továbbá megtalálhatják a vonat pillanatnyi helyzetét, esetleges késését, sőt választhatnak a bisztrókocsi ajánlatából is. És ezzel még nincs vége! A fedélzeti portál ugyanis lehetővé teszi a vasúti pályára rálátást a vonat elején és végén felszerelt kamerák segítségével. El sem kell tehát hagynunk helyünket, hogy a mozdonyvezető kabinjából kísérjük figyelemmel útunkat.