Moszkva tizenkétmilliárd dollárnál is többet fordított a légiközlekedési ágazat támogatására

iho/repülés   ·   2023.12.23. 19:00
Tupoljev Tu-214

Az Ukrajna ellen hadat viselő Oroszországra kivetett szankciók a repülésben is éreztetik hatásukat, megnőtt az incidensek száma, a légitársaságok „bányagépekből” nyerik ki az alkatrészeket, hogy flottájuk repképes maradjon. Ellenben hamarosan felfut a hazai repülőgépgyártás.

Ukrajna tavaly februári megtámadása óta a kormány több mint a 12 milliárd dollárt fordított a légiközlekedési ágazat támogatására. A világ más légitársaságaihoz hasonlóan az oroszok is jelentős mértékben támaszkodnak a Boeing és az Airbus repülőgépekre, ám miután mindkét repülőgépgyártó kivonult az országból, és felfüggesztette a szolgáltatásait, ezen belül is az alkatrészekhez való hozzáférést, Oroszországnak más megoldásokat kellett keresnie a légiforgalom fenntartására.

Márpedig ennek ára volt – nem is kevés. Az irdatlanul magas összeg 12 milliárd dollár jelentős része a hazai repülőgép-gyártás, illetve az emelkedő üzemanyagárak miatt veszteségeket felhalmozó repülőtársaságok támogatására ment el. Komoly összeget kellett költeni arra is, hogy egyes repülőgépeket megvásároljanak a lízingcégektől, ezzel megelőzve azt, hogy a nemzetközi forgalomban közlekedő gépeket lefoglalják. Mivel a nagy nyugati repülőgépgyártók a belátható jövőben sem fognak szállítani, Oroszországnak folyamatosan invesztál saját repülőgépgyártó-iparának felélesztésébe, ugyanakkor ebben a kényszerhelyzetben meg kellett találnia a módját annak, hogy karbantartsa repülőgépeit, és gyakran harmadik országokon keresztül szerezzen be alkatrészeket a nyugati repülőgépgyártók, például a Boeing és az Airbus beleegyezése nélkül. Légitársaságainak egyes repülőgépeiket is kannibalizálniuk kellett, hogy a kinyert alkatrészek révén fenntartsák a megfelelő kapacitást. Ami voltaképpen sikerült is, csakhogy 2023-ban megháromszorozódott a repülőgép-események száma az országban. Idén több mint 180 incidens történt, szemben az egy évvel korábbi hatvannal. Ezek a számok kizárólag a bejelentett eseményeket tükrözik, a tényleges esetszám ennél magasabb lehet.

Jószerével tehát nincs más választás, mint korábbi nagykapacitású repülőgépgyártó-iparnak a fellendítése. A gondolat nem mai eredetű, de Vlagyimir Putyin orosz elnök a közelmúltban is beszélt arról, hogy 2030-ig több mint ezer saját gyártású repülőgépet terveznek beszerezni a légiközlekedési ágazat támogatása keretében. A jövőbeni flottabővítéshez megépítendő repülőgépek között egyaránt szerepel a keskenytörzsű Irkut MC-21 és a szélestörzsű Iljusin Il-96. De a legszebb jövő előtt a Tu-214-es állhat: jelen állás szerint az egyes orosz légitársaságok húsz ilyen repülőgép megvásárlására kötöttek konkrét szerződést, míg további 128-ra jeleztek vételi szándékot.

Csakhogy a Tupoljev Tu-204 alapmodellből a múlt század nyolcvanas évtizedének végén kifejleszteni kezdett, a Boeing 757-essel egyenértékűnek tervezett Tu-214-est az Iljusin Il-96-hoz hasonlóan eddig csak korlátozott számban, elsősorban az orosz kormány igényeit kielégítve gyártották. A típusból a kazanyi gyárban mindössze évi tízet tudnak összeszerelni, ezt a szák kapacitást kívánják évi húszra felfuttatni. A konstrukció nem mai voltát jelzi, hogy egyelőre csak háromszemélyes pilótafülkével képesek az első példányokat a fő megrendelő Aeroflotnak leszállítani, és nagy erőfeszítések árán igyekeznek az igényeknek megfelelő kétszemélyes fülkét kialakítani.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Blog Kocsiállás

Adigeföld, az egyik utolsó Ikarus-fellegvár

Gács Péter–Schmidt L. Valentin   ·   2025.01.19. 18:00

Az utóbbi években nemcsak hazai közszolgáltatók flottájában, de az egykori keleti blokk területén is szinte kivétel nélkül nyugdíjazták a magyar márka méltán legendás 200-as sorozatát. Délnyugat-Oroszországban van azonban egy közlekedési vállalat, ami kivételt jelent.

Repülés Repülésbiztonság Légiközlekedés

Tragédia Dél-Koreában: százhetvenkilenc áldozata lehet a Jeju Air bangkoki járatának – nem nyíltak ki a futóművek, betonfalba csapódott, kigyulladt a gép

MTI/iho   ·   2024.12.29. 08:20

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy száznyolcvanegy embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.