Mošnov Mása pénzmosodája
A reptérre vezető vonalon jelenleg utasok nélküli próbautak, különböző műszaki tesztek folynak. Az első éles bevetés április 13-án lesz – nem sokkal a jégkorong-világbajnokság kezdete előtt. A vasútépítési projekt része a Studénka–Veřovice mellékvonal Sedlnice megállóig való villamosítása, és teljes körű felújítása is. A nagyobb pályakapacitás érdekében Bartošovice megállóban megépült egy kitérő is. A létező hat kilométeres Studénka–Sedlnice pályaszakaszt 327 millió koronáért (3,6 milliárd forint) újították fel, az új három kilométeres szakaszt pedig félmilliárd koronáért (5,5 milliárd forintért) építették meg. Mindezt uniós támogatással. A csak néhány kilométer hosszú új pályaszakasz mégis nagy jelentőségű, hiszen most egy teljesen új vasútvonal épült, ötven év után először.
A hősies tett szépséghibája csupán annyi, hogy a Leoš Janáček Repülőtérről naponta csak néhány száz utas indul és érkezik. Az észak-morvaországi nagyváros repterének állandó forgalma a Prágába, Londonba, Düsseldorfba és Párizsba irányuló járatokra szűkül. A katowicei reptér forgalmának például csak a tizedét bonyolítja le a mošnovi légikikötő. A legutóbbi adatok szerint az utasforgalom tíz, az áruforgalom húsz százalékkal csökkent. A projekt ellenzői arra figyelmeztetnek, a vonatok kihasználtsága nagyon kis mértékű lesz, hiszen a jelenlegi buszközlekedést sem használják sokan. Éppen ezért kérdéses, mennyire hasznos a reptér elérhetősége vasúton. Még egy negatív aspektusa van a most megépült vasútnak: egyelőre csak személyszállításra alkalmas, mert nem épült meg áruátrakó a megállóban, sem pedig a közeli ipari park területén.
A Leoš Janáček Repülőtérre a morvaországi „S-Bahn" járatai járnak majd ki (Mosty u Jablunkova–Český Těšín–Bohumín–Ostrava–Studénka–Mošnov), napi kilenc pár, kétórás ütemben. A próbákat utasok nélkül eddig CityElefántok végezték, de a Cseh Vasutak információi szerint április közepétől RegioPanterek közlekednek majd a vonalon. A menetidő harminc perc lesz. A 259 ezer utast lebonyolító ostravai reptérnek tehát hamarosan lesz gyorsvasúti kapcsolata a városközponttal, valamint a környékkel, a 11 millió utast lebonyolító prágai reptér viszont még mindig vár egy ilyenre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!