Mobil kikötő léghajóhoz, avagy mi mindenre alkalmas egy masszív Mack Granite
Napjainkban már alig hallani a léghajókról, világszerte néhány darabos állományról beszélhetünk. Az egyik amerikai példány földi kiszolgáló, mozgató járműveként született meg a legújabb konstrukció.
Ma inkább promóciós, kutató- és sportközvetítési célokat szolgálnak, mert minimális üzemanyaggal, szinte korlátlan ideig tartózkodhatnak a levegőben. Mozgásuk lassú, ezért nagy távolságoknál sem kerülnek bevetésre, ellenben precízen tudnak manőverezni, helyben is lebegni, ami a fent említett céloknál külön előny. A létező léghajókat jellemzően személyzettel együtt bérelhetők. Az egyik legfontosabb különbség, hogy ma már kizárólag héliumot használnak hidrogén helyett, amely anno sok léghajó vesztét okozta.
A Mack Granite első szériája 2001-ben jelent meg és azóta is töretlen népszerűsége. Nemcsak bányaipari billencsként, mixerkocsiként, de nagy magasságú betonszivattyúként szintén jól bevált alapjármű. Ez utóbbi adta az ötletet, hogy hasonló, egy kisebb léghajó mobil kikötőárbocát hordozza.
Az árboc nemcsak teleszkóposan állítható magasságú, de hátrafelé, hidraulikusa lehajtható és a két futókerekes támasztótalp a jármű mellé behajthatók, mint a betonszivattyúknál. A futókerekek magassága szintén állítható, sőt, csapszeges felfüggesztéseik által a léghajó vontatása vagy hangárba tolása és manőverezés közben szabadon el tudnak fordulni a kifutó betonján. Ezáltal a vontató jármű mindvégig stabil, amelyre leginkább az oldalszél miatt szükséges.
A 8×4-es gépkocsit egy 13 literes, MP8-as, 415 lóerős 1980 newtonméteres motor hajtja, 6+1 fokozatú, Allison 4500 RDS automataváltón keresztül. Az utóbbit a nagy teljesítményű hidraulika-rendszerhez szükséges mellékhajtás indokolta.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!