Ötszáz BKV-buszvezető állása szűnhet meg

iho/közút   ·   2013.01.03. 18:30
00

A tavaly ősszel bejelentett Volán-összevonáskor a Volánbusz volt az egyetlen, amelyik önálló egység maradt. Már akkor is sejteni lehetett, hogy ugyan nem kap maga mellé másik Volán-társaságot, de valamilyen változás elé néz majd a Volánbusz is. Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter-asszony legutóbbi intézkedése nyomán a 2013. május 1-től a Volánbusznak kell ellátnia a BKV városhatárt átlépő járatait.

Az új vonalak miatt jelentkező igény kielégítésére a Volánbusz azonnal ki is írt két járműbeszerzési tendert. Az elsőben 132 autóbuszra kérnek ajánlatot bérleti formában, azaz a járművek fenntartása és tárolása a bérbeadó feladata, a Volánbusz csak a sofőrt és a gázolajat adja a kocsikba. Információink szerint ezen a tenderen jó eséllyel indul a BKV, méghozzá a mostani agglomerációs járatok járműállományával.

A második tendert 114 új gyártású autóbuszra írták ki az Európai Unió tenderértesítője szerint az alábbi leosztásban:

  • 33 alacsonypadlós szóló (ebből 17 helyi, 16 elővárosi kivitel)
  • 35 alacsonypadlós háromtengelyes szóló (25 helyi, 10 elővárosi)
  • 46 alacsonypadlós csuklós (elővárosi kivitel)

Utóbbi örvendetes hír, hiszen a mintegy két éves beszerzési stop után végre új járművek érkezhetnek. Sajnálatos módon azonban magyar gyártók nem tudnak indulni a megkövetelt referenciák miatt. A járműbeszerzések finanszírozására pedig egy harmadik, pénzügyi tendert is kiírtak.

Volánbusz alvállalkozós kocsi a 240E járaton a 2010-es BKV sztrájk idején. Hamarosan megszokott látvány lehet<br/>(fotó: Istvánfi Péter)

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) az utasok érdekeit nézi, ha ők jól járnak az átszervezéssel, akkor azt csak támogatni tudjuk, ha viszont nem, akkor ellenezzük a megoldást – nyilatkozta Dorner Lajos, a VEKE elnöke. Kérdéses azonban – tette hozzá – hogy az új járatok milyen menetrend és milyen díjszabás szerint fognak közlekedni, amíg ez nem tisztázott nemigen lehet érdemben állást foglalni arról, hogy a változtatás jó-e vagy sem. A helyzet azonban talán lökést adhat a régóta esedékes tarifareform elindításához, ideje lenne már a közlekedési szövetség felé tartó lépéseket tenni, mert eddig csak rombolni sikerült. Az elnök szerint számos egyéb részlet is tisztázatlan még, többek között az, hogy a Volánbusz mi alapján tendereztet pont ennyi és pont ilyen kivitelű autóbuszt. Az érintett vonalaknak ugyanis jelentős, egyes esetekben döntő a Budapesten belüli forgalma, nem lenne szerencsés, ha ezt követően „volán-módra” zónázó járatként közlekednének Budapest határán belül. Ez esetben ugyanis a kieső megállók ellátására egy párhuzamos járatot kellene indítania a BKK-nak, ami tovább növelné a káoszt és a költségeket.

Információink szerint a hirtelen döntés sokaknak okozott meglepetést. Tény, hogy sokszor adódtak érdekes helyzetek abból, hogy egyazon végállomásról az egyik elővárosokba Volánbusz járt helyközi díjszabással, a másik elővárosba pedig a BKK járatával lehetett eljutni, BKK-díjszabással.

Kérdéses az is, hogy mi lesz a BKK által az agglomerációs településekkel nemrégiben újrakötött megállapodásokkal. A járatok amúgy is jelentős bevételt termeltek a BKK/BKV-nak, ez most egy csapásra kiesik, ami nehéz helyzetbe hozhatja a cégeket.

Az iho.hu által megkérdezett, BKV-hoz közel álló forrás szerint az intézkedés rendkívül átgondolatlan, és nagyon sok kockázatot rejt magában. A név nélkül nyilatkozó szakértő szerint májusig lehetetlen ennyi autóbuszt beszerezni, így a szolgáltatás nagy valószínűséggel akadozva fog elindulni. (Nagy valószínűséggel a BKV-tól próbálnak majd használt buszt bérelni, az azonban kétséges, hogy ha ugyanazokkal a lerobbant Ikarusokkal akar szolgáltatni a Volánbusz, akkor mi értelme van a cserének, hiszen az üzemeltetési költségek nem csökkennek, és az utasok sem kapnak jobb szolgáltatást.)

De a BKV-nak nem ez fog igazán fájni, hanem az, hogy körülbelül 500 BKV-járművezető állását szünteti meg a döntés. A közlekedési vállalat eddig is szoros költségvetése pedig még jobban felborul, hiszen az agglomerációs településekkel a Budapesti Közlekedési Központ szerződést kötött az elővárosi vonalak üzemeltetésére, így a BKV-nak jelentős bevétele volt ebből a szolgáltatásból. Így a kék-szürke buszairól ismert cég járművezetőinek legalább egytizedét, és bevételeinek ennél is nagyobb részét veszíti el.

Nemes Gábor, az Egyesült Közlekedési Szakszervezet elnöke sem látja az átgondoltságot a döntés mögött. Mint mondta, velük még nem egyeztetett senki, az mindenesetre több mint furcsa, hogy ha az állami tulajdonú Volánbusznak tudnak erre pénzt adni, akkor az önkormányzati tulajdonú BKV-nak miért nem tudják biztosítani ugyanezt.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.