Minden állomáson és megállóhelyen

Kemsei Zoltán   ·   2014.03.28. 21:15
00kics

Érdekes közlekedési kalandokban lehet része a frissiben átadott 4-es metrót használóknak. 1977-ben külön kabarétréfát szenteltek a Deák téri csomópontnak, a Budapesten akkor még igen szokatlan, labirintusszerű elrendezésnek, ahol egy idegen akár órákat is kóvályoghat anélkül, hogy megtalálja a neki való járatot: „Egy lyukon bebújsz, két lyukon kibújsz, és ha azt hiszed, hogy kijöttél belőle, már benne is vagy, mi az? Nem, ez nem nadrág, hanem az új Deák téri metróállomás!” A 4-es metróval sikerült ezt felülmúlni, belegondolni is rossz, mi lesz akkor, ha például a Kálvin téren még egy járat, a ráckevei és a csepeli HÉV-ek egyesítéséből épülő 5-ös vonal is csatlakozik.

A megújult Baross tér. A frissiben létrehozott közösségi tér kicsit talán sivárnak tűnik<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Nem kell félteni az egyszerűnek tűnő, aluljáró nélkül egyenesen(?) a felszínre vezető megállókat használó utasokat sem. Nyílegyenes mozgólépcső, ami legfeljebb egyetlen szintbeni töréssel vezetne felfelé, avagy lefelé, csak nyomokban található. A Bikás parknál is meglepetések érik majd az utasokat: a látványos „félbálna” – statikai tervezője ugyanis ugyanaz, aki a Közraktárakból átépített kulturális centrumot jegyzi – csak a liftnek és egyfajta ki-, azaz belátóterasznak ad helyet, a mozgólépcsők a sokkal puritánabb másik lejáraton közelíthetők meg.

Az átalakított kerengő a Keletinél

A 4-es metró jelenlegi két végállomása igazi intermodális csomópontként viselkedik. A Keleti pályaudvarnál végre meg lehet közelíteni a metrókijárattól a hajdani kerengőn át az alagsori pénztárakat, a Kelenföldi pályaudvaron pedig az új aluljáró valóban színvonalas. A BKK mindkét helyre új ügyfélközpontot is telepített, Kelenföldön vasúti és városi közlekedési jegyeket áruló automatákból is igen sok van. Gondot okozhat itt a régi aluljáró megléte. A két új peront (az 1–2., illetve a 7–10. vágányokhoz) és a metrót csak az új aluljárón lehet megközelíteni, a régi őrmezői kijáratától viszont át lehet jutni a még nem üzemelő buszterminálra.

A külcsín megítélése egyéni ízlés dolga: e sorok írójának azonban az a gyanúja támadt, mintha az utopisztikusat a retróval valami furcsa egyvelegben ötvözték volna. Talán az 1977-ben átadott 3-as vonal iránti meghatott nosztalgia sugallta a már említett összekötőfolyosón a sárga burkolatot, olybá tűnik, mintha ez az alagút is harminchét évvel ezelőtt épült volna. Ezzel szemben bizonyos állomások a retróból a jövőbe tekintenek: az űrkorszakot a hatvanas évek holdraszállási eufóriájának stílusában kezelnék. Az állomások nagyon újak, szinte sterilek, ahogy egy frissiben átadott metróhoz illik is, és árgus szemű biztonságiak vigyáznak a közlekedési és a közrendre. A köztisztaság azonban más lapra tartozik. Az állomásokon ott virítanak a szelektív hulladékgyűjtők, a felszínen viszont komoly túrákat kell tenni a legközelebbi kukáig – ez kivétel nélkül minden új metrómegálló környezetére érvényes. Azt csak a kincstári optimizmus mondatja, hogy emiatt sűrűbben fognak takarítani, utcát seperni a környéken...

BKK-ügyfélpont a Keletinél

A felszíni közlekedés változásairól már olvashattak portálunkon. A föld alatt felborul azonban az eddigi „utolsó metróról utolsó metróra” átszállás rendje. A BKK közleménye szerint az üzemidők a negyedik vonal belépésével a következőképp változnak:
– Az M1-es metró üzemideje bővül. Az első és utolsó indulások Mexikói úttól 4.32–23.32, Vörösmarty tértől 4.45–23.45. Az utolsónak induló szerelvényekről Deák Ferenc téren nincs metrócsatlakozás.
– Az M2-es vonalon csak az utolsó szerelvények indulásai módosulnak. Az üzemidő Déli pályaudvartól 4.33-23.33, Örs vezér teréről 4.28–23.28. Mindkét irányból az utolsónak induló szerelvényekről átszállási lehetőség Mexikói út (M1) és Újpest-Központ (M3) felé lesz. Örs vezér teréről az utolsó szerelvény Keleti pályaudvarnál csatlakozik az M4-es metróra. Az utolsó vonatok Deák Ferenc téri 5 perces várakozása megszűnik.
– Az M3-as vonalon is bővül a metró üzemideje: Újpest-Központtól 4.21–23.21, Kőbánya-Kispesttől 4.2623.26 között indulnak szerelvények. Az utolsó szerelvényről Újpest-Központ felől mindkét irányban van átszállás az M1-es és M2-es metróra a Deák Ferenc térnél, Kálvin térnél pedig a Kelenföld vasútállomásig közlekedő M4-es metróra. Kőbánya-Kispesttől utolsónak induló vonat a Kálvin térnél a Kelenföld vasútállomás irányú metróhoz (M4), Deák Ferenc téren pedig az M1-es vonalra csatlakozik Mexikói út felé. Az utolsó szerelvények Deák Ferenc téri 5 perces várakozása megszűnik.
– Az M4-es vonalon Kelenföld vasútállomásnál 4.2723.27, Keleti pályaudvarnál 4.3923.39 között indulnak szerelvények. Kelenföld felől az utolsónak induló vonat a Kálvin térnél csatlakozik az M3-as metróra mindkét irányban, Keleti pályaudvaron pedig az M2-es jelzésűre Örs vezér tere felé. A Keleti pályaudvartól induló utolsó vonatnak nincs metrócsatlakozása.
Prioritást élvez tehát az új vonal a régivel szemben, a kisföldalattit az utolsó 2-es és 3-as szerelvényről el lehet érni, fordítva azonban nem. A 4-es metrónak ellenben mind a Kálvin térnél, mind pedig a Keleti pályaudvarnál – kivéve az utolsó szerelvényt – megvan a csatlakozása.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.