Miért nem most vagyok gyerek?!
A XVIII. kerületi Bókay Árpád Általános Iskola után újabb öt általános iskolában indulhat robotika szakkör a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Kft. támogatásával. Az iskolák a szeptember 20-i – kerekasztal-beszélgetéssel egybekötött – ünnepélyes eredményhirdetésén vehették át a tananyagot és a robotokat.
Tarnai Györgynek, a Knorr-Bremse Budapest Elektronikai fejlesztési csoport vezetőjének és egyben a Robotika szakkör ötletadójának és szerzőjének célja az volt, hogy a vállalat általános iskolák számára robotika szakkör keretein belül felhasználható oktatási tematikával, tananyaggal, valamint az ehhez kapcsolódó segédlettel támogatni tudja az informatika, ezen belül a programozás diákokkal történő megismertetését és megszerettetését. Így állt össze önálló kezdeményezéssel a hiánypótló robotika tananyag, a cég társadalmi felelősségvállalást célzó Local Care (helyi támogatás) programjának segítségével pedig az eszköztámogatás, amiből 2018-ban elindulhatott az első robotika szakkör. Az önkéntes dolgozói kezdeményezés sikerén és népszerűségén felbuzdulva a program idén szintet léphetett. A Knorr-Bremse Budapest márciusban meghirdetett felhívására közel ötven általános iskola jelentkezett, amelyek közül öt kisorsolt intézménnyel folytatódhat idén szeptembertől a „Programozz robotot” program:
- Budapest IX. kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium,
- Kőbányai Kada Mihály Általános Iskola,
- Kispesti Eötvös József Általános Iskola,
- Budapest XXI. Kerületi Herman Ottó Általános Iskola,
- Páneurópai Általános Iskola, XXIII. kerület.
A nyertesek megkapták a Tarnai György által írt ingyenes tananyagot és 3 millió forint értékű programozható robotokat a szakkör beindításához.
Az oktatás és a digitalizáció kapcsolatát feltáró kerekasztal-beszélgetésen részt vett Dr. Maruzsa Zoltán, Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős államtitkár, Dr. Lengyel László, a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar docense, Erdős István, a Knorr-Bremse Budapest Elektronikai Fejlesztési Osztályának igazgatója és Sávos András, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
Dr. Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős államtitkár szerint az ipar és a kormány célja közös: „A magyar gazdaságnak hosszútávon van szüksége piacképes technológiai tudással felvértezett fiatalokra versenyképessége megőrzéséhez. A világszínvonalú műszaki innovációkért felelős kutató-fejlesztő központokat működtető nagyvállalatok itthon kínálnak munkát és karriert ezeknek a fiataloknak.”
A „Programozz robotot” kezdeményezés összhangban áll a nemzeti alaptanterv új, Digitális kultúra tantárgyával. A természettudományok kiemelésére azonban nem csak a műszaki karrier ösztönzése miatt van szükség. Az informatikai oktatás újragondolását a hagyományos szakmák digitalizációja, például az egyre összetettebb járműipari termékfejlesztések, a digitalizálódó gépészet is indokolja. Ezért vállal a Knorr-Bremse Budapest a korai, játékos edukáción túl a duális, többek között a mechatronikai szakképzésben is egyre jelentősebb szerepet. Tanműhelyében évente 60 diákot képeznek öt szakmában.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!