Mielőtt a Conectók útra kelnek

Bohus Dávid   ·   2019.03.31. 11:15
conectodakkgazkiskep

Egy tavalyi, városi autóbuszokra kiírt tenderkiírásra adott be nyertes ajánlatot a Mercedes, a legújabb generációs Conecto autóbuszaiból ötven érkezik a nagyobb magyar városok helyi autóbuszflottájába, ahol leginkább az idősebb, magaspadlós kétszázas sorozatú Ikarus autóbuszokat váltanak le. A törökországi gyártó mind az ötven autóbuszt leszállította, amelyek a debreceni Intertanker Zrt. telephelyén kapták meg a honosítással járó felkészítéseket, forgalomba állításhoz szükséges előkészítést. Magyarországon eddig ismeretlen, legújabb generációs szóló, alacsonypadlós, klimatizált autóbuszokból huszonnégy fehér példányt a DAKK szegedi helyi üzemegysége (RIR-334 és RIR-357 között rendszámozottak), tizenhét, a helyi buszflottához illeszkedő metálszürke fényezésűt a DAKK kecskeméti telephelye (RIR-367 és RIR-383 között) vesz állományba, ezenkívül kettő Salgótarjánban (RIR-358 és RIR-359), egy Hatvanban (találóan a RIR-360 rendszámú), három Szolnokon (RIR-361 és RIR-363 között), három pedig Egerben (RIR-364-től RIR-366-ig) áll majd forgalomba áprilistól. Az ötven új Mercedes érkezésével öregebb és fiatalabb Ikarus autóbuszokat állítanak le, ezzel közforgalomban részt vevő példányok száma országos szinten is tovább csökken.

Utolsó dorozsmai tavasz. Az 1999-es évjáratú szegedi gázüzemű Ikarusok az ország legfiatalabb példányai közül valók, mégis leállítják őket (a képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból)

Szegeden a városi szolgáltatási szerződésben foglaltaknak megfelelően húsz évnél idősebb autóbusz nem vehet részt a helyijáratú tömegközlekedés lebonyolításában. A klasszikus volános kivitelű Ikarusoktól emiatt már korábban elköszöntek a dél-alföldi nagyvárosban, most viszont az országos szinten is legfiatalabb Ikarus flotta huszonnégy autóbusza lépi át a huszadik életévét. Az 1999-ben gyártott, környezetkímélőbb gázüzemű autóbuszokból tizenhat csuklós és nyolc szóló példányt állítanak le, a korábban teljesen felújított, jól karbantartott Ikarusok felett eltelt az idő, helyüket alacsonypadlós, modern Mercedesek veszik át, ezzel a korábbi tizenkilenc Scania Citywide mellett most további huszonnégy autóbusszal negyvenháromra nő a klimatizált alacsonypadlós járművek állománya, amelyek sajnos szintén egységesen fehér színűek, ezáltal a korábbi kék-fehér városi fényezésű autóbuszok száma jelentősen lecsökken. További kellemetlenséget okozhat majd az utasoknak, hogy a jövőbeni flottába érkező modern járművek kisebb kapacitást biztosítanak majd, mivel tizenhat csuklós jármű helyett szólók fognak rendelkezésre állni.

Idén már felnőttkorú kecskeméti 412-es Ikarus helyett (nagy eséllyel) Mercedes Conecto fog közlekedni

Kecskeméten idén öt éve huszonöt Mercedes-Benz Citaro G BlueTec-Hybrid csuklós autóbusszal korszerűsítették a városi autóbuszpark állományát, melyet a DAKK Zrt. üzemeltet, mellé pedig saját állományából biztosít leginkább szóló járműveket. Az időközben metálszürkére fényezett buszparkban Szegedről átvezényelt Mercedes Conectók, korábbi szegedi és hódmezővásárhelyiekkel kiegészített öt autóbuszból álló Ikarus 412-es, két hosszabb kivitelű Volvo-Alfa Localo, két Credo BN12, szóló és csuklós Volvo 7700-as, MAN SL 222 és 223, két szóló és egy csuklós helyi üzemű Rába autóbuszból áll, amelyet időnként Szegedről átvezényelt helyi buszokkal egészítenek ki. Az új autóbuszok érkezésével a magaspadlósok nem szállítanak majd utasokat, a városi flotta gerincét Mercedes gyártmányú buszok fogják képezni.

A négy szolnoki 263-as Ikarusból egy marad, az is csak tartalék járműnek

A közép-magyarországi régió városai összesen nyolc autóbuszt kapnak, a KMKK székhelyén Szolnokon három Mercedes Conecto 1998-as évjáratú 263-as típusú Ikarusokat fog váltani, amelyek huszonegy év szolgálat után távoznak. Az eredetileg négy autóbuszból álló flotta egy járműve tartalékként beállhat még valamelyik városi vonalon, a másik három jármű a régió helyközi járatain töltheti utolsó éveit.

Hosszú évtizedek után ismét vadonatúj városi autóbuszt kap Hatvan. A képen látható 480-as Ikarust már leállították, egy E94-es is erre a sorsra jut

Egy igazi kuriózum volt több, mint tíz évvel ezelőtt, amikor Salgótarján után Hatvanban helyeztek forgalomba Ikarus 480 típusú autóbuszt. A jármű helyi vonalakon közlekedett, de idén már nem szállított utasokat, mivel kivonták a forgalomból. A kisváros több évtizedet követően kap vadonatúj városi autóbuszt, amely valamelyik, korábban Szolnokról vásárolt Ikarust fogja leváltani.

A három egri Credo BC11-et Salgótarjánba tervezik áthelyezni, helyükre Mercedes Conectók érkeznek

Legutóbb három évvel ezelőtt kapott három használt csuklós Mercedes Benz Citaro autóbuszt Eger városa, idén viszont három vadonatúj Mercedes Conectóval bővítik az alacsonypadlósok állományát, legutóbb 2011-ben érkeztek új járművek a hevesi megyeszékhelyre, amelyek három, tizennégy éves Credo BC11 autóbuszt váltanak le. A kiskerekű autóbuszok egyes források szerint Salgótarjánban fognak közlekedni.

Salgótarján déli decentruma, két fehér városi Mercedessel lesz gazdagabb

Végül Salgótarján a tavaly beszerzett, áprilisban forgalomba álló elektromos autóbusz mellett két Mercedest is kap, amely típus eddig ismeretlen a nógrádi megyeszékhelyen. A három egri Credóval együtt öt autóbusz a legidősebb városi autóbuszokat fogja leváltani.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.