Midiben a legjobb:<br />Molitus S91 teszt

Kengyel Kristóf   ·   2011.08.23. 07:00
kiskép

Három évvel ezelőtt már járt a fővárosi közlekedési cégnél az S91-es prototípusa, amely azóta már Gyömrő helyi közlekedésében vesz részt, az utasok és az üzemeltető legnagyobb megelégedésére. A második jármű nem titkoltan a BKV igényei szerint készült.

A midibusz formáját Fodor Lóránt ipari formatervező készítette, aki több korábbi Ikarus modellt is tervezett.

Kozák Péter az S91 főkonstruktőre<br>(fotók: Vörös Attila)

A homlokfalon a lámpafészkek és a középelem is nyitható. A nagyméretű első kijelző kissé kiemelkedik a homlokfal síkjából, és festéssel is megpróbálták elkülöníteni. Ezzel a megoldással a kijelző távolról is igen jól látható. A busz oldalfala egyenes, így belül nagyobb a térérzet. A mai trendekkel szakítva, az üzemeltetők által kedvelt gumicsík került a busz oldalára, amely ízlésesen folytatódik a homlokfalon is. A busz másik oldalán peronablakot alakítottak ki a kerekesszékkel utazók kilátásának elősegítésére és nem utolsósorban a beltér világosabbá tételének érdekében. Igen jó megoldás a sofőrablak mögötti légbeszívó rács. (Megjegyzendő, hogy sajnos egyetlen más itthon gyártott autóbusznál sem alkalmazzák.) A hátfal egyszerű, de néhány apró dologgal megpróbálták izgalmasabbá tenni. Ilyen a motortériajtó fölött elhelyezkedő rács festéssel való kombinációja, valamint a hátsólámpák, motortériajtóba való integrálása.

A 17 ülő és 25 álló utas szállítására alkalmas járműbe lépve kellemes világos színvilág fogadja az utast. Az oldalburkolatok karcállóak, hajlamosak a koszolódásra, de egyszerűen és könnyen tisztíthatóak. A belső kijelző burkolat kialakítása nevesebb nyugati gyártókat idéz.  A kapaszkodók elhelyezése és elérhetősége nagyon jónak mondható. A Kiel Lite Top típusú utasülések kényelmesek. Tartóik sínben rögzítettek az oldalfalon, de vannak a padlóhoz rögzített lábai is, ezzel kissé megnehezítve a kocsi padlójának tisztítását.

A természetesen LE (Low Entry) kialakítású autóbusz hátsó része két lépcső közbeiktatásával érhető el. A középső utasajtóval szemben lett kialakítva a peronrész, ahol a kerekesszékkel közlekedők is kényelmesen utazhatnak. A peronrészen két, lehajtható ülésen is helyet foglalhatunk. Az utasajtókhoz szélfogó üvegeket építettek be, amelyek rögzítése gumiágyban fekszik, így kevésbé hajlamosak a csörgésre-zörgésre. Sajnos az ajtómozgató rudakat nem burkolták el, de a balesetek elkerülése érdekében nagyméretű figyelemfelkeltő matricákat helyeztek az alkatrészekre. Az ajtók megközelíthetősége kitűnő, annak tudatában is, hogy az első ajtó csak egyszárnyú, de a szélessége így is megfelelő. A belmagasság hátul is jónak mondható, amely egy alvázas midibusznál nagy fegyvertény.

Az enyhe utalás a BKV-nak szól

A Spheros (Webasto) által szállított légkondi jól működött, a klimatizált levegő elosztása jó.  A fűtést nem állt módunkban kipróbálni, de a radiátoros megoldás jónak ígérkezik. A radiátorok a busz teljes baloldalán végigfutnak, így jutott a peronrészre is. A fűtésrendszer szállítója szintén a Spheros.

Az oldalablakok egyharmadának nyitható felülete van, és reteszelhető is. Idetartozó érdekesség, hogy az itthon fogyóeszköznek számító ablaktörő kalapácsok egy elmés megoldásnak köszönhetően ellophatatlanok.

Az új kocsi a BKV igényeinek megfelelően zárt vezetőfülkét kapott. Az Ikarus autóbuszaiban is használt kormánnyal együtt állítható Silex műszerfal és tárolórekeszek tömkelege segíti a sofőr munkáját. Apró figyelmesség a gyártótól, hogy az S91-es alapfelszereltsége a hűtött pohártartó.

A Rába B115.50 típusú alváz magába foglalja az elől-hátul tárcsafékes Rába hidat, valamint a Mercedes-Benz OM 904 LA E5 típusú motorját is. A sebességváltót a buszhoz Szentgotthárdon az Allison gyártja. A kocsi rosszabb minőségű utakon sem volt hajlamos a csörgésre-zörgésre, az úthibákat jól viselte. A motorzaj magasabb fordulaton kissé hangos, de a gyártó már jelezte, hogy ezt a problémát hamarosan orvosolják.

A BKV színeiben is jól mutatna ezen a helyen

Összességében az egyik legígéretesebb haza járműkonstrukció az S91-es, amelyre az első komolyabb megrendelés külföldről érkezett. Hamarosan öt midi készül norvég (RSA) megrendelésre.

A jármű kiválóságát mi sem bizonyítja jobban, hogy az összes S91-est tesztelő sofőr szerint eddig a várban megfordult kisbuszok közül az oda legalkalmasabb a Molitus midibusza. A második legjobb busz pedig a 2008-ban itt járt elsőnek elkészült S91-es.

Kapcsolódó hírek