Micsoda gép! Csehszlovák pléhen a magyar trikolór
Nem sokkal az után, hogy cikkünkben azt jeleztük, megválik a ČD felesleges Plehácsaitól, a cseh és szlovák vasútbarátok internetes oldalain feltűnt egy nem mindennapi színekben pompázó 242-es sorozatú volt ČD mozdony.
A 242.256-os gépet a Magyar Vasúti Áruszállító Kft. (MVÁ) vásárolta meg a cseh vasúttársaságtól, s hamarosan munkába is áll Magyarországon. A sikeres csehországi próbák után a ragyogó színekben díszelgő csehszlovák „Pléhdoboz” (a Plecháč becenév szabad fordítása) elindult Rajkára. Mindezek előtt azonban még történt egy nagyon fontos dolog, ami igazi exkluzivitást ad a mozdonynak: a přerovi járműjavítóban új festést kapott. A világoskék alapszín, valamint a sötétkék tető és piros áramszedők mellett a mozdony felületére felfestették a piros-fehér-zöld sávokat is, ami valóban jól áll a gépnek.
A most már magyar mozdony várhatóan július közepétől dolgozik majd az MVÁ tranzitvonatain, s vélhetően a GYSEV-vel fog közös fuvarokat vinni. Az MVÁ-nak ez az első villamos mozdonya. A gépeket 1975 és 1981 között gyártotta a Škoda plzeňi mozdonygyárában. A 242-es sorozatú mozdonyok konstrukciója lényegében a 240-es sorozatú Laminátkákból indul ki, csak néhány, de jelentős változtatással. A leglényegesebb újítás a Laminátkákkal szemben a mozdonyszekrény vasból (pléhből) készítése – innen a becenév „Plechovka“ vagy „Plecháč“, azaz Pléhdoboz.
A 242-eseket elsősorban Délnyugat-Csehországban használták, s mivel csak a 25 kilovolt 50 Hertz típusú áramnem alatt képes közlekedni, így sokáig csak Csehország és Szlovákia déli felén volt látható a mozdony. Az utóbbi években azonban egyre több Plehács kerül magánvasutak tulajdonába, például a Lokorailhoz, vagy a Railtrans internationalhoz. Most pedig már van egy magyar Plehács is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!