Mi szabad, és mi nem szabad továbbra sem Kína fölött?
Az első lépés a légtér liberalizálása felé: Kína egyszerűsítette egyes magáncélú repülések esetében az engedélyeztetési eljárást.
A december elsejétől életbe lépett változásnak hatalmas a visszhangja a világ légi iparában, ugyanis a rendkívül szigorú légtérhasználati rendelkezések akadályozzák a gazdasági növekedéssel elvárható bővülést a légi közlekedésben. Kínában egyes adatok szerint most körülbelül 350 üzleti gép repül, ami az ország és a gazdaság nagyságához, de a milliomosok számához képest is még nagyon alacsony, a gyártók Kanadától az Amerikán és Franciaországon át Brazíliáig az eladások nagymértékű fellendülését várják a légtér felszabadításától.
Ami azonban az Európában és az USA-ban létező formákhoz képest még nagyon messzi cél. A korlátozott forgalom miatt korlátozottak az eladások, de a katonaság teljhatalma a légtér fölött sokszor okoz gondokat a menetrend szerinti, elsősorban belföldi járatoknál is. Az óriási késések, amelyek olykor irgalmatlan felfordulást okoznak például a pekingi repülőtéren, sokszor a légierő által elrendelt korlátozások vagy zárlatok következményei.
A könnyítés arra vonatkozik, hogy társasági vagy magántulajdonban lévő repülőgépek számára mostantól nem kell külön előzetes útvonalengedélyt kérni a katonáktól. Viszont egyfelől továbbra is előzetes repülési tervet kell leadni a CAAC, a kínai polgári légügyi hatóságnak, a tiltott légtereket továbbra sem szabad megközelíteni, és a másik fontos megszorítás: a könnyítés csak a kínai lajstromjellel repülő gépekre vonatkozik.
Ezután is a szigorúbb szabályok érvényesek a külföldi lajstromjelű gépekre, a magánüzemeltetőkre, ha azok a tiltott légterek, vitatott határok közelében, illetve „különleges események” közepette működnek, és külön engedély kell a légifotózáshoz is. A légijárműveknek kötelező a transzponder használata, hogy a kínai irányítás mindig tisztában legyen a gépek helyzetével.
Ehhez képest nyilván a további nyitás reményében a National Business Aviation Association, az NBAA vezérigazgatója sietett üdvözölni a döntést, amely megfogalmazása szerint fontos lépés előre „az üzleti és a GA-repülés haladásának ügyében” Kínában és szerte az ázsiai illetve csendes-óceáni térségben. Ed Bolen ez a fejlemény egyike a „bátorító jeleknek”, amelyek arra mutatnak, hogy Kína elkötelezett a légiipar növekedése mellett.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!