Metrojet vizsgálat: dinamikus erőhatás belülről kifelé...

iho   ·   2016.11.03. 11:15
cim1

A RoutesOnline értesülése szerint az EgyptAir máris tervezi egyik oroszországi járata újraindítását. A Kairó-Moszkva (Domogyedovo) vonalon december 3-án indulna ismét a repülés, hetente háromszor A321-esek vinnék az utasokat a két főváros között. Ugyanakkor a portál szerint még csak "propsed" állapotban van a járat felélesztése, ami annyit jelent, hogy az indulás dátuma és valamennyi más elem is változhat.

Korábban írtuk:

A tavaly ősszel a Sinai-félsziget felett feltehetően már a levegőben eltört és lezuhant orosz A321-es ügyében az orosz repülésbiztonsági szervezet hozott nyilvánosságra közleményt, amely talán épp annyiban igazán fontos, amit nem tartalmaz.

Egy évvel a 224 halálos áldozatot követelő katasztrófa után, amelyről Egyiptomban egy Sharm el-Sheik-i katedrálisban és Oroszországban, Szentpéterváron is megemlékeztek, az orosz Államközi Légügyi Bizottság, a MAK közleményében azokra a vizsgálókra hivatkozik, akik az egyiptomi  hatóságok által vezetett nemzetközi csoport keretében próbálják felderíteni a történteket.

A közlemény szerint a vizsgálók mostanra összegyűjtötték és az egyiptomi hatóságok számára átadták az összes adatot a repülőgép személyzetével, az üzemeltető tevékenységével, a repülőgép, a szerkezet és a hajtóművek valamint az avionika állapotával kapcsolatban. Lezárult a helyszínen a roncsok vizsgálata, alapos elemzésnek vetették alá a roncsdarabokat Egyiptomban, Oroszországban, Németországban és Franciaországban, valamint részt vettek a munkában specialisták az Egyesült Államokból és Írországból is.

A közlemény legfontosabb bekezdése szerint vizsgálóknak sikerült lokalizálni, hogy „a repülőgép burkolatát nagyenergiájú, (belülről kifelé irányuló) dinamikus behatás érte”, és a gép ugyancsak a levegőben gyors dekompresszió történt. Az elemzés tovább zajlik, a repülőgép bizonyos részeit további vizsgálatra jelölték ki – hangzik a közlemény.

Vagyis annak ellenére, hogy a katasztrófa után az orosz hatóságok gyakorlatilag szinte még a vizsgálat megkezdése előtt, vagy annak egészen korai szakaszában a pokolgépes robbantást valószínűsítették, sőt, egyértelműen ezt ki is mondták, és a mostani évfordulón a megemlékezések többsége is bombamerénylet áldozatairól beszél, a MAK szövegében nincs nyoma annak, hogy a „belülről kívülre irányuló dinamikus erőhatás” eredete valóban robbanószerkezet volt-e, vagy valami más.

Arra is érdemes emlékeztetni, hogy hivatalosan csak az orosz titkosszolgálatok főnöke Putyin elnöknek még tavaly tett jelentésében szerepelt a merénylet mint a gép pusztulásának oka. A vizsgálók a viszonylag szűkszavú előzetes jelentésükben sem beszéltek pokolgépről, szándékosságról vagy merényletről. Gyanítható pedig, hogy ha ama kritikus részeken, amit a mostani MAK-közlemény is említ, megtalálták volna a robbanószerkezet okozta jellegzetes nyomokat, azt az oroszok biztosan nyilvánosságra hozták volna.

Tavaly, a baleset utáni napok szinte hisztérikus légkörében az orosz hatóságok gyakorlatilag megszüntették Egyiptom és Oroszország között a légiközlekedést. Más államok csak Sarm-es-Sejk felé állították le a menetrend szerinti és charter-járatokat, épp az évforduló napján szállt le a baleset óta az első német gép ezen a repülőtéren. Moszkva azonban a Kairóba és más egyiptomi légikökötőkbe irányuló járatokat is letiltotta, vagyis blokkolta a teljes egyiptomi-orosz légiforgalmat, annak ellenére, hogy Egyiptom az orosz turisták legfontosabb célországa volt.

A mostani évforduló alkalmából az egyiptomi polgári légügyi miniszter azt mondta, hogy Egyiptomi mindent megtesz azért, hogy repülőterei biztonságosak legyenek, a Sputniknak adott nyilatkozatában hangsúlyozta: Egyiptom egy békés, biztonságos és stabil ország, és örök időkre az is marad. A két ország közti légi kapcsolatok helyreállításáért Egyiptom és Oroszország hatóságai „vállvetve tesznek erőfeszítéseket”. Az orosz szaktárca szerint ezügyben talán már idén megszülethet a döntés.

Az évfordulós orosz reakciók egyébként továbbra is a terrorista merénylet vonalát követik, a katasztrófát követő történésként tárgyalva mind Oroszország szíriai beavatkozását, mind a legutóbbi hadgyakorlatot, amelyen orosz különleges alakulatok tanították terrorista-ellenes műveletekre az egyiptomiakat. „Oroszország antiterrorista hadművelete Szíriában nem hozhatja vissza azokat, akik az A321-es fedélzetén vesztették életüket, de remélhetőleg segít elkerülni a további támadásokat, nem csak az oroszok, hanem a világon bárhol élő civilek ellen” – összegzi az évforduló tanulságait a Sputnik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság Légiközlekedés

Tragédia Dél-Koreában: százhetvenkilenc áldozata lehet a Jeju Air bangkoki járatának – nem nyíltak ki a futóművek, betonfalba csapódott, kigyulladt a gép

MTI/iho   ·   2024.12.29. 08:20

Leszállás közben letért a kifutópályáról és falnak ütközött vasárnap egy száznyolcvanegy embert szállító repülőgép a Dél-Korea délnyugati részén fekvő Muan repülőterén. Két kivétellel valószínűleg mindenki életét vesztette a balesetben.