Merre tart a magyar kishaszonjármű-piac?

Biró Csongor   ·   2012.11.22. 16:30
Bedrijfsauto

Októberben 843 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, 91-gyel kevesebbet, mint egy évvel korábban. 2012-ben eddig 8914 kisáruszállító (3,5 tonna alatt) kapott magyar rendszámot, ami 5,5 százalékos növekedést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest. Októberben a Fordnak ment a legjobban, éves szinten továbbra is fölényesen vezet a Ford a Volkswagen és a Fiat előtt.

Évértékelő

A hazai kisteherautó-piac idei enyhe növekedését az állami beszerzéseknek tulajdonítja Varga Zsombor, a Ford PR-igazgatója, aki megjegyezte, hogy cége idén ezekből kimaradt, ennek ellenére tartja piacvezető szerepét. 2012-ben a Ford 50,8 százalékkal növelte ebben a szektorban az eladásait. Az első tíz hónapban a márka 5,7 százalékkal, 18,8 százalékra emelte piaci részesedését. Az igazgató ezt azzal magyarázza, hogy a piac pozitívan értékelte az év elején hazánkba érkező Ford Ranger pickupot. Ugyanezt a vásárlási kedvet várja a napokban a hazai márkakereskedésekbe érkező Transit Custom esetében. Az előző típus az év pickupja, az utóbbi az év haszonjárműve címet nyerte el idén.

Az év pickupja lett a Ranger <br /> (fotó: Ford)

A 2012-es autópiacot a nagy flották tartották életben, ahol a Volkswagen haszonjármű márka igen jól szerepelt. – Hagyományos célcsoportunk (kis- és közepes vállalkozások, ahol a tulajdonos is vezeti az autót), jelentősen csökkent, de ebben a szegmensben is tartjuk, sőt növeltük a piaci részesedésünket. Így év végére várhatóan ismét a piac élén tudunk végezni – mondta el az iho.hu-nak Kovács András Volkswagen márkaigazgató.

Barta Barbara, a Fiat PR-igazgatója az iho.hu kérdéseire válaszolva közölte, október végéig a Fiat Professional márka 1265 járművel 14,19 százalékos piaci részesedést birtokol. A tavalyi évhez képest 195 járművel adtak el többet, ami 1,52  százalékos piaci részesedést jelent.

Tóth Csaba értékesítési igazgató szerint az Opel kiemelkedő teljesítmény ért el idén. Igaz, ezt főleg a magánvásárlók körében. A haszongépjármű piacon céljuk az eddigi eredmények, azaz 5-6 százalékos részesedés megtartása. Ezzel a személyautó-piacon élen járó Opel a nyolcadik a haszonjárműves éves rangsorban.

A Skoda csupán egy termékkel, a Skoda Praktikkal van jelen a kisteherkocsi-piacon. – A szegmens stagnáló, de a Praktik szeptemberig már teljesítette a tavalyi egész éves mennyiséget – mondta el Dalnoki Balázs, a cseh márka igazgatója.

A Peugeot nyolcszázalékos részesedéssel az ötödik helyet foglalja a kishaszonjármű márkák sorrendjében, ami 753 fogalomba helyezést jelent az év első tíz hónapjában. Ez nagyjából megfelel a 2011-es év teljesítményének, amikor 775 Peugeot kishaszon-gépjárművet adtak át a kereskedők az ügyfeleknek – ismertette a márka idei évét az ihónak Murárik Katalin PR-menedzser.

Idén a kategóriák közül a kis- és középhaszonjárművek voltak a legkelendőbbek (4312 jármű), kisáruszállítóból 2829, pickupból 1772 fogyott. Az egy évvel korábbihoz képest ez utóbbi kategóriában történt komolyabb pozitív változás: 437-tel, azaz 32,7 százalékkal több fogyott.

Százalékosan nézve a legnagyobb nyertes idén a Land Rover, amely megduplázta eladásait, de az egy évvel korábbihoz képest javult a Dacia (80 százalék plusz), az Isuzu (56,34 százalék) és a Ford (50,85 százalék. 2011-ben 120 Isuzu D-Max pickupot adtak el Magyarországon. – Az idei 175 darabos tervet teljesítjük, ami több mint 40 százalékos növekedést jelent – nyilatkozta Turzai Árpád üzletágvezető.

A Citroën 2012-ben tartja a tavalyelőtt megszerzett negyedik helyét. Október végéig 771 Citroën tehergépkocsit helyeztek forgalomba az országban, ami 8,65 százalékos piaci részesedésnek felel meg. A Citroën széles kínálatot nyújt, két modellje is kívül-belül megújult a közelmúltban (Jumpy és Berlingo). A kisméretű dobozos furgonok kategóriájában a Nemo és a Berlingo modellek 16,8 százalékos részesedésével a második a márka. A közepes furgonok szegmenségen a Jumpy csaknem megduplázta piaci jelenlétét és a harmadik legkeresettebb modell lett. A Jumper modellek jól szerepelnek, 9,4 százalékát teszik ki kategóriájuk eladásainak – mondta el Varga Abigél web- és sajtókapcsolati felelős.

Kevesebb Iveco furgon fogyott idén <br /> (fotó: Iveco)

Az Iveco a nemrég megújult Daily modellel van jelen a 3,5 tonnás kategóriában. Változatosságánál, robusztusságánál, terhelhetőségénél fogva az építőipari, a speciális és nehéz felépítményeket igénylő felhasználásokban, valamint a hűtött áruk kiszállításában van szerepe. Ezek a területek az állami beruházások visszaszorulásától és a lakossági fogyasztás nagymértékű visszaesésétől szenvednek – hangsúlyozta Medveczki András, az Iveco marketingfelelőse. – Azokon a területeken, ahol tapasztalható még némi kereslet, a tőkehiány következtében a felhasználók az olcsóbb beszerzési árú haszonjárműveket vásárolják, szükségszerűen elszenvedve a nagyobb igénybevételnek nem megfelelő járművek magasabb javítási, illetve üzemeltetési költségeit. A fent vázolt jelenségek furgonjaink eladását érintette érzékenyebben, ahol veszítünk piaci részesedésünkből, míg fülkés alvázaink esetében még mindig 10 százalék körüli részesedéssel bírunk – tette hozzá a szakember.

Kilátások 2013-ra

– Jóllehet nem tudjuk, várhatóak-e a következő évben is komolyabb közbeszerzések, amelyek a piac növekedésének további motorjaként szolgálhatnak, nagyságrendileg a piac 10 százalékos növekedésével számolunk, és bízunk benne, hogy ezúttal is mi leszünk a legdinamikusabban növekvő márka a piacon – foglalta össze a Ford jövő évi kilátásait Varga Zsombor. 2013-ban érkezik Magyarországra a Transit, a Tourneo Connect, egy évvel később a Transit Courier teszi teljessé a kínálatot. Jövőre befejeződik a hazai Ford Transit Centrum hálózat kialakítása is. Ezek olyan márkakereskedések, amelyeket a haszongépjármű felhasználók igényeire szabtak: meghosszabbított nyitva tartás, elsőbbségi kezelés, az áru átrakodását segítő berendezés, haszongépjármű-értékesítők. Garanciális területen is fejleszt a Ford, a kettő plusz három éves garancia a Fiesta van, a Transit Connect, illetve a Ranger esetén 150 ezer kilométerig, míg a Transit esetén 200 ezer kilométerig érvényes. A Fiesta Vanra és márciusi gyártástól a Transitra tizenkét éves teljes átrozsdásodás elleni garanciát kínálnak – avatott be Varga Zsombor.

4x4-es változatban is elérhető a Caddy <br /> (fotó: Volkswagen)

A volkswagenes Kovács András az ideinél még nehezebb évet vár. Szerinte az ügyfelek továbbra is félnek beruházni, félnek hitelt felvenni, így nincs ok, ami miatt a munkaeszköznek számító haszonjárművek piaca növekedhetne. A bizonytalan környezetben a márkakereskedések kiemelkedő minőségű és a teljes körű, de testre szabott szolgáltatásokkal tudnak sikereket elérni. A finanszírozási formák közül az operatív lízing elterjedése várható, amivel az ügyfél csökkenteni tudja a kocsihoz kötődő adminisztrációs terheket és még jelentős adóelőnyt is érvényesíthet bizonyos szegmensek esetén. A márkaigazgató úgy vélte, modellpalettájuk az egyik legfrissebb a piacon és több jellemzője is egyedülállóvá teszi. A takarékos Bluemotion modellek mellett a piacon egyedülálló módon az összkerékhajtás is elérhető a városi Caddytől az akár 17 köbméteres Crafterig. Az országos lefedettséget nyújtó márkakereskedések teljes körű szolgáltatásokkal állnak rendelkezésre a finanszírozás, biztosítás, szerviz, mobilitás garancia, használtautó kereskedelem területén, így valódi megoldást tudnak nyújtani – foglalta össze a márkaigazgató.

A Skoda kkv szektorra optimalizált lízing ajánlatokkal kívánja idei teljesítményét megismételni jövőre. A Fiatnál enyhe növekedést jósolnak jövőre, egyénre szabott ajánlatokkal és vonzó gázos modellekkel szeretnének újabb ügyfeleket szerezni. A Dacia jövőre bevezeti a Dokkert, ami a piac legkedvezőbb árú kisáruszállítója lesz. A Renault Master 2013-ban új motorokat kap, bár a márkánál nem várnak áttörést a jelenlegi gazdasági helyzetre tekintettel. Az opeles értékesítési igazgató szerint a 2012-ben tapasztalható piac és kereslet várható 2013-ban is.

2013 nagy ígérete a Dokker <br /> (fotó: Dacia)

Jövőre nem árasztják el új termékek a piacot, többen inkább a szolgáltatások körének bővítéséve csábítják az ügyfeleket, az Isuzu például bevezeti a kiterjesztett garancia szolgáltatást. Az optimisták úgy gondolják, a kisteherautó-piac, azon belül a pickupok iránti igény bővülni fog. Turzai Árpád szerint 2250 pickup találhat gazdára 2013-ban. Ebből 200-230 Isuzu D-Max lesz.

Látva a hazai és európai gazdasági folyamatokat, az Ivecónál nem bizakodnak. Medveczki András megjegyezte, hogy a recesszió mind a beruházásokra, mind pedig a fogyasztásra kedvezőtlenül hat. Olyan piaci részterületeken lát kitörési pontot, mint az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek, melyeknek ma a legnagyobb európai gyártója az Iveco. A Citroënnél is bíznak ebben, a hagyományos furgonválaszték mellett immár az elektromos hajtású C-Zero, vagy az alacsony fogyasztású, stop-start rendszerrel szerelt Berlingo e-HDi is része a választéknak.

– A Nissannál nem számítunk a piac növekedésére, mert nem látunk olyan gazdasági trendeket, amelyek azt segíteni tudnák – mondta el Palkovics Péter a Nissan PR- és marketingvezetője. – Most vezettük be a karbantartási csomag ajánlatainkat, ami a céges ügyfeleknek a kiszámíthatóságot, a költség-kockázatok elhárítását segíti – tette hozzá.

2012-ben a Peugeot Partner és az Expert frissült, illetve a 207 Vant felváltotta a 208 Van, így az oroszlános márka nem kínál klasszikus újdonságot jövőre. Ugyanakkor tavasszal várhatóan a magyar piacon is bevezetik a Partner elektromos változatát, amelyre már most van érdeklődés. A Peugeot az extrák sorát is bővíti, jövőre rendelhető lesz a modelljeihez vonóhorog, 4x4-es előkészítés, és különböző raktér burkolatok közül lehet választani, valamint több járműben is megjelenik a stop-start rendszer. A Peugeot Professional Centerek számának növekedése várható, melyek bővített szolgáltatásokkal várják az ügyfeleket.

Mitől indul be a piac?

Egyedi intézkedések csak rövid távú megoldást jelenthetnének, a valódi megoldás a kiszámítható piaci környezet, ahol a haszonjárműveket használók hosszú távra tervezhetnek, így a beruházási döntéseiket is megfontoltan hozhatják meg – mondta Kovács András, amikor azt kérdeztük tőle, milyen intézkedések lendíthetnének a hazai kishaszonjármű-piacon?

Medveczki András úgy vélte, a piacnak különösebb szabályozásra vagy konkrét intézkedésekre nincsen szüksége. Mindenki arra vár, hogy tartós növekedési pályára állhassunk, a beruházások élénküljenek és a lakossági fogyasztás valóban nőjön. Addig a piacot a műszakilag indokolt járműcserék éltethetik. Hasonló választ adott kérdésünkre Tóth Csaba is.

A Skodánál fellendülő gazdaságtól, egyszerűbb adózástól várják a piaci fordulatot. A Fiatnál a fuvarosok terheinek csökkentését, kedvezőbb pénzügyi konstrukciókat és alacsonyabb üzemanyagárakat, az építőipar fellendülését, valamint a gázos (CNG) infrastruktúra bővítését tartják előremozdítónak.

Varga Zsombor szerint sokat segítene a piac élénkülésében, ha a hatszemélyes (duplakabinos) haszongépjárművek áfáját is visszaigényelhetnék a vállalkozók, illetve ha elfogadnák a Magyar Gépjármű Egyesület (MGE) által a haszongépjárművek karbantartási költségeit terhelő áfa visszaigényelhetőségét célzó javaslatát. Ugyancsak a duplakabinos furgonok haszonjárművek közé sorolását hangsúlyozta Bálint Zsófia, a Peugeot PR- és marketingigazgatója, aki úgy gondolja, a kkv szektort támogató gazdasági döntések lendítenének a magyar piacon.

Kismartoni Péter, a Renault PR-igazgatója úgy véli, a kis- és közepes vállalkozások terheinek valós csökkentése, a használtautó-import újraszabályozása, kedvező eszközfinanszírozás jelenthetne kiutat a mostani helyzetből. Palkovics Péter szerint minden olyan intézkedés, amely a vállalkozók és vállalatok zsebében több pénzt hagy, vagy a forgalom növelésével több pénzt juttat, elősegíti a járműértékesítést.

Top 10 márka 2012 (első tíz hónap, 3,5 tonna alatti kategória)
1. Ford 1682 jármű
2. Volkswagen 1437
3. Fiat 1265
4. Citroen 771
5. Peugeot 753
6. Renault 724
7. Toyota 627
8. Opel 514
9. Nissan 393
10. Mercedes 204

Kapcsolódó hírek