Menetrendváltozás, utastájékoztatási döccenőkkel
A MÁV honlapján a menetrendváltozásról december 6-án jelent meg közlemény „Új kedvezmények is érkeznek az új vasúti menetrenddel” címmel. Ebben elsősorban az automatákból, vagy az online váltott és mobileszközön bemutatott jegyekre, valamint a csúcsidőn kívüli utazásokra vonatkozó öt-, tíz-, sőt akár húszszázalékos kedvezményekre fókuszáltak, de utaltak a módosuló menetrendekre is, továbbá bejelentették a nyomtatott menetrendkönyv megszűnését. „A menetrendkönyvek szerepét az elektronikus utastájékoztató csatornák mellett a jelenleginél hangsúlyosabban és szélesebb körben megjelenő vonali menetrendek veszik át. Továbbra is biztosított lesz a vasúti menetrend belföldi közszolgáltatási tartalmának naprakész elérhetősége és letölthetősége az Elvirában és a MÁV-csoport honlapján.”
Az új menetrend pdf formátumban meg is található az állami vasúttársaság honlapján. Szétszedték – irányonként elkülönítve – a nemzetközi vonatpárok menetrendjét és szerelvény-összeállítását, továbbá kiemelt szolgáltatásként tanulmányozhatóvá vált a Budapest–Bécs és a Bécs–Budapest menetrendi mező (összes vonatával egyetemben). Ezen felül az időzónák, az útmutató és a változásjegyzék jelenti a kínálatot.
Külön helyezték el a belföldi menetrendi mezők összesített táblázatát. Ezek mellett található a belföldi, közvetlen kocsik táblázata is. Egyik menetrend mellett sincs állomási névsor, amely megkönnyítheti a nemzetközi vonatnevek vagy a belföldi menetrendi mezők közötti navigálást.
A vasúti menetrend változó. Emiatt értjük a nyomtatott menetrendkönyv megszűnését, hiszen az már a megjelenése pillanatában sem közölt minden vonatkozásban helyes adatokat. Ez most sincs másként, hiszen a meghirdetés óta az életbelépésig eltelt egy hónapban a nemzetközi menetrendeket harmincnégy helyen módosították. Itt a változtatásjegyzék mutatja a belenyúlás dátumát. Kérdés, az élő menetrend változtatása hogyan lesz nyomon követhető. Azt ugye nem várhatjuk el az utastól, hogy ugyanazon vonat több fájlja között navigáljon.
A belföldi, közforgalmú menetrend néven közzétett menetrendet tizenhat helyen módosították. Ezek között szerepelt az előre bejelentett, átszállásos vágányzárak törlése vagy időpontváltozása, nemzetközi vonat helybiztosításának kötelezővé tétele és számos kerékpárszállítási változás. A legfeltűnőbb talán Balatonmáriafürdő alsó nevének Máriahullámtelep névre változtatása. (Vagyis a 30-as vonal korszerűsítésének három éve alatt nem tudatosodott az illetékesekben a vonalfelújításhoz kapcsolódó névváltoztatás, pedig minden rajzon és iratban már az új név szerepelt. Mint ahogy az is meglepetésként érte az érdekelteket, hogy kinőtt a földből Máriaszőlőtelep megállóhely, ezért az még üzembehelyezésre és meghirdetésre vár.)
A közforgalmú menetrendből azonban hiányoznak a korábban megszokott kisvasúti menetrendek és a MÁV-hoz tartozó HÉV is! Ezzel is segítjük a honi vasutak integrálását, és javítjuk az utasok tájékoztatását.
A 2017–2018. évi menetrendi időszakban előre tervezett átszállásos vágányzárak kivonatos jegyzéke négy vágányzárat tartalmaz – az időközi változások során négyet már levettek a listából:
Vonal | Viszonylat | Időtartam |
40a | Kelenföld–Érd | 2018. február 26.–2018. december 8. |
8 | Győr–Csorna | 2018. május 4–19. |
135, 140 | Szeged | 2018. augusztus 1–12. |
8 | Csorna–Sopron | 2018. szeptember 13–20. |
A MÁV honlapján ugyanakkor meglepetéssel tapasztaltuk az elvarázsolt 125-ös, Mezőtúr–Orosháza–Mezőhegyes vonalnál meghirdetett, június 15-éig tartó átszállásos vágányzárat. De ez nem vonalfelújítás, hanem útépítéshez szükséges kőrakodás. Ezen felül a menetrendváltástól tizennyolc vonalon módosult több vonat közlekedése. Természetesen kíváncsian várjuk a váratlanul felbukkanó ez évi, teljes személyforgalom kizárásokat például a 44-es és a 45-ös vonalon.
A kishatárforgalomban közlekedő vonatok a belföldi menetrendi mezőkben találhatók, kivéve a Hegyeshalom–Pozsonyligetfalu között közlekedők, itt a menetrendi adatok valahogy mindenhonnan kimaradtak. (Csak a GYSEV honlapján vagy a Szlovák Vasutak menetrendjében lelhetünk rájuk.) Különlegesség, hogy Nagyvárad menetrendi adata szerepel a belföldi menetrendben, de a határ utáni első megálló Kassa, illetve a valamennyi vonat által érintett Arad nem.
A belföldi változásjegyzékben nincs arra vonatkozó dátum, hogy mikortól történik az átvezetés (a jelenlegiek feltehetően az életbelépéstől, viszont a menetrendi mezőben nem jelzik a megváltoztatott adatot). Kérdéses, hogy a meghirdetett pdf-menetrend milyen közlekedési állapotot fog jelezni? Ugyanakkor a menetrendi mezőkben hiányzik az utalás a vágányzári módosulásokra, tehát a pdf-menetrendből nem tájékozódhat az utas egyértelműen. Pedig a hiányosság könnyen megszüntethető lenne. Különleges hirdetmény is található a menetrendek között: 2017. december 13-án délután Vasútmúzeum megállóhelyen tizenhárom vonatpár megáll. Csak nem valamilyen vasutas rendezvény volt a bezárt vasúttörténeti parkban?
Egyébként az, hogy mennyire fontos a vasútnak a menetrendváltozás, azt a honlap december 10-i, reggeli vezető hírei mutatták:
- első helyen: 2017. október 20. péntek, 14.50 Változások a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi elővárosi vonalon
- második helyen: 2017. december 6. szerda, 17.20 Dávid Ilona ismét a Nemzetközi Vasútegylet irányító testületének tagja
- harmadik helyen: 2017. december 6. szerda, 07.20 Új kedvezmények is érkeznek az új vasúti menetrenddel
Tehát semmi aktualizálás, semmi figyelemfelhívás...
Kerestük a beígért menetrendi szórólapokat: a Keleti pályaudvaron semmilyen aktuális menetrendi szórólapot nem találtunk. Viszont hozzájutottunk az előző menetrendi időszak belföldi vonatos programajánlójához.
A Nyugatiban a ceglédi vonal kivételével elérhetők az elővárosi menetrendi szórólapok, sőt december 12-én már a Budapest–Szeged vonal menetrendjéhez is hozzá lehetett jutni.
A Déliben december 10-én, vasárnap már volt tatabányai és a pusztaszabolcsi szórólap, hétfőn este csak a pusztaszabolcsi volt kitéve, kedden a nemzetközi pénztárnál találtunk székesfehérvárit is (a belföldi pénztárnál és a kihelyezett szórólaptartóban nem). Bécsi, nemzetközi szórólapról nem is hallottak. Előttünk egy felháborodott utas a pénztárpultra kitett, az előző időszakra vonatkozó, tehát dezinformáló cseh/lengyel vonatos szórólapokat nyalábolta fel és dobta a kukába. A fehérvári és a szabolcsi szórólap december 10-étől február 25-éig érvényes. Szépséghiba, hogy a héten még más vágányzári menetrend van érvényben. Arról nem is érdemes beszélni, hogy a februárig érvényes menetrendben mit keresnek elő- és utószezoni vonatok, mit például a Bagolyvonat.
A vonatösszeállítási rend mindenhol hiányzik, Kelenföldön tavalyit találtunk, de a csúcs a Déliben részben letakart 2012. évi. A József Attila utcai menetjegyirodát is hirdető plakátokat is el kellene már valakinek távolítania, vagy jelezni: az bizony megszűnt. A vonatösszeállítási plakát feltehetően nem készült el, hiszen a honlapon is az előző időszakra vonatkozók szerepelnek teljes körűen, de minek. Az új, miskolci és debreceni, valamint szegedi és békéscsabai nincs meg, a győri és a pécsi azonban megtalálható a honlapon.
Az állomásokon nincs kifüggesztett menetrendi hirdetmény, ez az esztergomi és a váci térségből is eltűnt. Így a vasút utolérte a buszközlekedést. Az utas az állomáson csupán azt tudja meg, hogy mikor és hova megy a vonat, de, hogy hol áll meg és mikor érkezik az egyes állomásokra, azt nem ismerheti meg, csak ha van okostelefonja. Pedig a fali menetrend és a menetrendkönyv nyomdai előállításának megszüntetéséből nem következik az, hogy tiltott lenne az állomást érintő menetrendi mezők kifüggesztése (még a bécsi főpályaudvaron is vannak vonali menetrendek!).
A menetrendváltozás után sem változott meg a Keleti pályaudvar vágányvégi utastájékoztatása. Sajnos négy év nem volt elég arra, hogy ne a hangosbemondó szövegét írják ki. A közlekedő vonatok vizuális külső- és belső utastájékoztatási gondjai is megmaradtak. A vasárnap reggeli Hungária felújított magyar kocsijainak útiránytáblái általában sötétek voltak, de akadt olyan is, amelyik Nyíregyháza célállomást mutatott.
Ugyanakkor jóérzéssel töltött bennünket, hogy Sopronban a GYSEV valamennyi vonalának szórólapját megtaláltuk, sőt a három érintett osztrák vonal menetrendjéhez is hozzájutottunk, a nemzetközi közlekedés menetrendi kivonatával egyetemben.
Bécsben szomszédolva, a főpályaudvaron tobzódhattunk a vonali menetrendi füzetekben, sőt az ÖBB mézeskaláccsal is tukmálta az információra éhes kuncsaftokat. Pozsonyligetfaluban az állomáson a teljes szlovák hálózat fali menetrendjét, illetve a helyi buszmenetrendeket is elolvashattuk, a rajkai vonatra pedig külön szórólapot készítettek (kisebb hibákkal), ezt a GYSEV vonaton is osztották.
A menetrendváltozás időpontja évekre előre ismert. Elszomorító, hogy a MÁV, MÁV-Start párost ebben az évben is meglepte az időpont, és nem tudták megfelelően ütemezni és elkészíteni a szükséges kiadványokat.
A 2016. évi mérlege szerint a MÁV-Start adózás utáni eredménye 4 milliárd 23 millió forint volt, a MÁV konszolidált mérlege szerint a korrigált eredménye 14 milliárd 55 millió forint. Ebből egy kicsit érdemes lett volna az utasok tájékoztatásához szükséges emberi és tárgyi feltételek előteremtésére elkülöníteni...
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!