Menekülnek Manilából a kínai turisták
Kína három legnagyobb légitársaságának egyike, a China Southern Airlines kedden bejelentette, hogy a Fülöp-szigetekre utazó turistacsoportok számának csökkenése miatt kevesebb járatot indít a szigetországba. A háttérben a két ország területi vitája áll.
A döntés szerint május 26. és június 30. között a Kanton (Guangzhou) és Manila közötti napi két járat helyett egyet fog üzemeltetni. A vállalat szóvivője a lépést a turistacsoportok nagyszámú visszalépése indokolta.
A nagyobb utazási irodák azt követően kezdték lemondani az utak szervezését, hogy a központi turisztikai hivatal biztonsági okokból elővigyázatosságra hívott fel. Ennek oka hivatalosan az volt, hogy a Fülöp-szigeteken „komoly Kína-ellenes tüntetések” szervezésébe kezdtek.
A turisztikai főhatóság közlése szerint szerdáig szinte valamennyi – már a Fülöp-szigeteken tartózkodó – szárazföldi kínai turistacsoport is visszatér a hazájába.
A feszültség a két ország között azzal kezdődött, hogy április 10-én a Fülöp-szigeteki hatóságok, egy hadihajó bevetésével 12 kínai halászhajó átvizsgálásáról döntöttek a vitatott hovatartozású dél-kínai-tengeri Huanjang- (Huanyang) sziget (a Fülöp-szigetek szerint Panatag zátony) térségében.
Az álláspontok Peking és Manila között azóta nem közeledtek; egyelőre sem a tengeren, sem a diplomáciában nem rajzolódott ki a helyzet megoldásának módja.
A Fülöp-szigeteki elnöki hivatal szóvivője hétfőn azt közvetítette, hogy Manila enyhíteni szeretné a feszültséget. Abigail Valte azt is mondta, hogy Kína nem hirdetett utazási tilalmat, „csupán tanácsot adott”, ami – tette hozzá – bizonyos helyzetekben érthető.
A Philippine Inquirer című lap arról számolt be, hogy a 34. napjába lépett konfliktus következtében a Fülöp-szigeteki üdülőhelyek és szállodák jelentős számú foglalása vált semmissé. Az egyik megszólaltatott szakember szerint a turisták számában 15-20 százalékos visszaesés várható. Az üdülőhelyek és szállodák ugyanakkor helyenként 60 százalékos kisesésre számíthatnak.
Ezzel egy időben a filippínó gyümölcsexportőrök arra panaszkodnak, hogy egyes szállítmányok, különösen banánból, kínai kikötőkben rohadnak, mivel a fokozott ellenőrzések során a rakományokban a kínai hatóságok rovarokat találtak.
A banán a délkelet-ázsiai szigetország második legfontosabb export agrárcikke, s a helyben megtermelt legismertebb sárga cavendish-banánnak Kína a legnagyobb felvevőpiaca.