Megvan az engedély, indulhat a repülés!

Márványi Péter   ·   2012.04.05. 12:00
cim

Az iho/repülés visszatérő témája volt tavaly ősz óta a Magyar Repülőszövetség és a légügyi hatóság vitája. Indult a konfliktus azzal, hogy miközben az MRSZ átalakította a karbantartási szervezetét, ezzel párhuzamosan a hatóság az üzemeltetési engedélyt is visszavonta. Következtek az újabb állomások: felülvizsgálatok, auditok. Közben a sportrepülők között egyre nőtt a keserűség, a megoldatlan helyzet érezhetően felerősítette a belső vitákat is, elterjedt a híre, hogy miután a gépek az MRSZ üzemeltetési joga híján nem szállhatnak fel, egész klubok próbálnak külföldre menekülni, legalábbis ami az üzemeltetőt és a lajstromjeleket illeti, hogy folytathassák a repülést. Most végre megoldódni látszik az ügy, a várva várt engedély megérkezett, de feltételek most is vannak: amint azt a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség alelnöke, Daróczi János az iho/repülésnek nyilatkozta, nem kizárható az újabb leállás, mert a feltételek feltétele az egyik pont esetében nem világos.

(fotók: Nitsch György)

A magyar repülőszövetség április 3-án megkapta az üzemeltetési engedélyt, két évre meghosszabbítva. Ez csak a lajstromozásra kötelezett légi járművekre, tehát a merevszárnyúakra és a hőlégballonokra vonatkozik, a siklóernyőkre, sárkányokra, ejtőernyőkre nem, ezekről néhány napon belül dönt a hatóság. A működési engedélyt két feltételhez kötik: június 30-ig a Magyar Repülőszövetségnek biztosítania kell az adatszolgáltatást, amit korábban kért a hatóság, ennek elindítását és működését, továbbá biztosítani kell, hogy megfelelő műszaki létszám legyen az üzemeltetéshez. Arra nézve azonban nem kaptunk tájékoztatást, hogy hány gépre hány főnek kell lennie. Vagyis lebegtetik ezt a kérdést: ha június 30-án úgy ítélik meg, hogy nincs még mindig elég létszám, akkor visszavonhatják az engedélyt. Remélem, nem ez fog történni.

Mi az, ami elmaradt eddig ennek az engedélynek a hiányában, mi kell ahhoz, hogy most végre elkezdhessenek a klubok repülni a gépekkel?

Pillanatnyilag az engedély birtokában az MRSZ felhatalmazást kapott arra, hogy megkösse a klubokkal a szerződéseket az eddig nála üzemelő gépeknek a további üzemeltetésére. Ami még hiányzik, az a képzési szervezet engedélye, ez március 16-án járt le, csütörtökre ígérte a hatóság illetékes osztálya, hogy ez ügyben auditálja az MRSZ-t, és akkor azt is meghosszabbítja. Tehát amint megkötötték a szerződéseket a gépeikre a használók, és átutalják az üzemeltetési díjat, a repülés akár húsvét idején megindulhat. Az oktatás csak akkor, ha a képzési szervezet megfelel az auditon, és megkapja erre az engedélyt. Addig legfeljebb pártoló tagként repültethetjük a növendékeinket. Reméljük, egy héten belül ez is elrendeződik.

Mit lehet tudni arról, hogy a klubok egy része, a repülőgép-tulajdonosok egy része a szövetség és a hatóság közti huzavona hatására más, az MRSZ-en kívüli, akár külföldi üzemeltetőt keresett, és a gépek közül jó néhány már nem magyar lajstromban repül?

Mindenki kereste a megoldást, de konkrétan úgy tudom, hogy a magyarországi üzemeltető szervezetek nem vállaltak szinte semmit. A többi üzemeltető szervezet általában úgy nyilatkozott, hogy ők tele vannak, és ha kibővítik a gépparkjukat, akkor ők is ki lesznek téve annak, hogy kevés lesz az emberük hozzá, tehát ugyanilyen korlátozás alá veheti őket a hatóság.

A külföldi lajstromba való átiratás sem megy egyszerűen. Nagyon sok német lajstromú repülőgép repül ma Magyarországon, de azokat általában ilyen lajstromjellel vásárolták, és meghagyták a német üzemeltetésben. Elég sok szlovák üzemeltetésű gép van Magyarországon, de most a szlovákoknál is, ha jól tudom, ez a gyakorlat korlátozás alá került: csak akkor vehetnek át szlovákiai üzemeltetésbe repülőgépet, ha szlovák a repülőszervezet, ahová a gép tartozik, tehát egy magyar klubnak Szlovákiába kellene klubként bejelentkezni, az pedig fél év, amíg azt ott el lehetne intézni. Tehát nem hiszem, hogy ilyesmi megtörtént.

Tudom, hogy nagyon bonyolult ez az egész ügy, de mégis, mit lehet tudni ennek a huzavonának a hátteréről? Miért volt a hatóság ennyire szigorú, miért nem adta ki az üzemeltetési engedélyt korábban? Noha a szövetség elnöke többször nyilatkozott arról az iho/repülésnek, hogy teljesítették a feltételeket.

Amikor a szövetség teljesítette a feltételeket, akkor a hatóság újabb hiánypótlásokra talált okot, és újabb követelményeket állított föl. A hatóság részéről úgy nyilatkoztak, hogy ezek a hiányosságok a korábbi években és léteztek, de valamiért az akkori hivatal megadta az engedélyt. Most ezek javítását is megkövetelik. Ezek közül tulajdonképpen amit teljesíteni kellett, azt teljesítette a szövetség. A létszámmal kapcsolatos kifogásra viszont, miután nincs semmiféle törvényi meghatározás, előírás arra nézve, hogy milyen létszámmal lehet biztonságosan üzemeltetni egy bizonyos mennyiségű repülőgépet, erre nem tudott a szövetség válaszolni. Ha befutnak a pénzek, azokból föl lehet venni embereket, vagy át lehet úgy csoportosítani a jelenlegi létszámot, hogy többen foglalkozzanak az üzemeltetéssel. És bízik a szövetség abban, hogy június 30-án a hatóság ezt el fogja fogadni.

De ezek szerint az idény elkezdődhet végre.

Az idény elkezdődhet, a műszaki állomány felkészült arra, hogy az engedély birtokában pillanatok alatt aláírják a szerződéseket, átnézik a gépeket, lepapírozzák, és indulhat a repülés.

Kapcsolódó hírek