Megvalósulhat a V0?
A Közbeszerzési Értesítőben megjelent felhívás szerint a nyertes ajánlattevő feladata lesz az ajánlattételi dokumentációban részletezett közlekedésfejlesztési elképzelések vizsgálata a döntés-előkészítő tanulmányban és a kiválasztott fejlesztési elemekből összeállított projektváltozatok megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése.
A Közlekedési Operatív Programból (KÖZOP) finanszírozott megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére október 17-éig lehet jelentkezni, ekkor bontják fel a beérkezett ajánlatokat is. Az eredményt várhatóan november 21-én hirdetik ki.
A kiírás győztesének az összességében a legelőnyösebb ajánlattevőt hirdetik ki, a döntésnél az ajánlati árat ötven, a műszaki ajánlatot harminc, a késedelmi kötbér mértékét 20 súlyszámmal veszik figyelembe.
A megvalósíthatósági tanulmányt 2012. november 30-áig kell elkészíteni.
A V0-s vasútvonal története egészen a vasút hőskoráig nyúlik vissza, az 1935-ös budapesti városfejlesztési terv része volt. A V0-s nyomvonalára több változat létezik, így része lehetne több ma is létező vasútvonal, többek között a személyforgalom előtt újranyitott Komárom–Székesfehérvár, de a szünetelő Kecskemét–Fülöpszállás vonal is. A nyomvonal attól is függ, hogy a Dunát hol keresztezze, erre Dunaújváros vagy Adony térsége a legesélyesebb. Szintén fontos, hogy a V0 keresztezné a Kiskunsági Nemzeti Parkot, így itt célszerű lenne a tervezés alatt álló M8-as autópályát követni, így több műtárgyat megspórolhatnának az építkezés során. A V0 lényege megegyezik a közúti M0-s autóúttal, a fővárosba csak azok a budapesti teherszállítmányok jöjjenek be, amelyeknek Budapest a végcélja. A többi tehervonat az elkerülőt használva juthatna el a végállomásához.
Dorner Lajos a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke elmondta, hogy a VEKE mindig is szorgalmazta a V0 megépítését, az egyik legfontosabb vasúti beruházásnak tartják. Ugyan nem új ötletről van szó, de a tervek felmelegítését az egyesület kezdeményezte. A munkát a VEKE folyamatosan figyelemmel kíséri.