Megölték az egykori orosz űrfőnököt
Titokzatos körülmények között elhunyt az orosz űrprogramot irányító Roszkozmosz egyik fontos korábbi vezetője – a cellájában. A hatóságok egyelőre nem zárják ki sem a gyilkosság, sem az öngyilkosság lehetőségét, a szakértőt három késszúrás érte, kettő a mellkasán és egy a nyakán.
Mint arról portálunk is beszámolt, Vlagyimir Jevdokimov a Roszkozmosz minőségbiztosításért felelős igazgatója volt, tavaly decemberben letartóztatták, csak néhány órával azután, hogy a Roszkozmosz elszenvedte 2016 egyik súlyos kudarcát, egy Progressz teherűrhajó hordozórakétája harmadik fokozatának felrobbanását mintegy 190 kilométer magasan. Más hírek szerint a baleset lényege nem ez volt, hanem hogy a Progressz túl hamar vált le a harmadik fokozatról és túl alacsony pályára került, ráadásul nem nyíltak ki teljesen a napelemei. Akárhogy is történt, a letartóztatást mégsem az űrhajó elvesztésével indokolták, hanem korrupciós vádakkal. (A tavalyi Progressz-kudarc annál is kellemetlenebb, mert közben az amerikaiaknak sikerült egy kifogástalan Dragon-utat végrehajtaniuk, a teherűrhajó visszatérő egysége a hét végén szállt le az Egyesült Államok nyugati partjaitól nem messze a Csendes-óceánra, fedélzetén két és fél tonnányi kísérleti anyaggal.)
Jevdokimov halálával kapcsolatban az orosz lapok arra emlékeztetnek, a vádak szerint a hűtlen kezelés tárgya mintegy 200 millió rubel, csaknem három és fél millió dollár, amit a Roszkozmosz-vezető a MiG-irodától kapott, sőt, a letartóztatásakor ugyancsak őrizetbe vették a MiG egy korábbi vezetőjét és a Tupoljev-iroda helyettes vezetőjét is. A letartóztatottakkal kapcsolatban a szűkszavú vád az volt, hogy illegálisan birtokukba vettek egy Moszkvától északkeletre fekvő „fejlesztési helyszínt”, ami az orosz repülőgépipar központi állami cége, a United Aircraft Corporation alvállalkozójának a tulajdona volt. Jevdokimov végig ártatlannak vallotta magát, és betegségeire hivatkozva szeretett volna házi őrizetbe kerülni: a halála egy olyan cella WC helyiségében történt, ahol további tizenegy vagy tizenkét embert őriztek vele együtt. Azonban a halálesettel kapcsolatban még nincs gyanúsított. Egy orosz portál szerint Jevdokimov megpróbált ellenállni a gyilkosának, egyébként pedig késznek mutatkozott a hatóságokkal való együttműködésre, vagyis a részletes vallomástételre a korrupciós ügyben.
A másik bűnügy, ami az orosz aviatikai körökben ezekben a napokban izgalmakat okozott, az egykori Transaero „számos vezetője” ellen indított bűnügyi eljárás. Oroszország legnagyobb, nem állami légitársasága, egyben az Aeroflot legkomolyabb versenytársa 2015 októberében jelentett csődöt, miután a konkurens állami társaság az államtól komoly összegeket kapott a szintén komoly gazdasági problémák konszolidálására, míg a Transaero ebben a támogatásban sokkal kisebb összegekkel részesült. A Transaero a flottája kiterjesztésében és modernizálásában látta a perspektívát, megpróbált ezen az úton „előre menekülni”, de a hatalmas eladósodást és közben az igen nehéz körülményeket, a rubel elgyengülését és az általánosan romló gazdasági környezet nyomását végül nem tudta kezelni a cég.
Egy ideig úgy látszott, az Aeroflot megveszi a társaságot, de ehhez nem kapott állami támogatást: a Transaero megszűnésével ugyanakkor a magáncég flottájának és ingatlanjainak jelentős része, illetve az alkalmazottak mintegy fele egyszerűen átkerült az Aeroflothoz.
A mostani bűnügyi eljárás – egyelőre nem tudni, hogy Olga Peskova, a cég alapítója és vezetője a vádlottak között van-e – különösen nagy kárt okozó csalás miatt indult, és a Transaeronak hitelt nyújtó pénzintézetek egyike, az Alfa Bank kezdeményezte, mert a kölcsönszerződés megkötésekor a légitársaság meghamisította a valós pénzügyi helyzetét jellemző adatokat, túlbecsülte az a tulajdonában lévő vagyontárgyakat és készpénzállományt. Az Alfa Bank kezdeményezéséhez csatlakozott több más pénzintézet, köztük a Sberbank, a gépeket bérbeadó lízingcégek, sőt, a szövetségi adóhatóság is.
Néhány hónapja egyébként a Transaero még létező igazgatótanácsa elfogadott egy tervet egy új légitársaság létrehozásáról, és ezügyben zajlottak tárgyalások az testület új vezetése és az érintett bankok között arról, lehetséges-e a társaság hiteleit az új cég részvényeivé átalakítani. Az orosz közlekedési tárcavezető azonban a tervet illúziónak minősítette.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!