Meglesz a 75 milliárdos e-útdíj-bevétel
Éves szinten összesen 15 milliárd forintos bevételkiesés prognosztizálható azon kedvezmények miatt, amelyekkel a kormány a hazai fuvarozók versenyképességének megőrzését igyekszik segíti – tájékoztatta a Világgazdaságot a Nemzetgazdasági Minisztérium. A hét elején aláírt megállapodás szerint csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó, de levonhatóvá válik a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka a helyi iparűzési adóból.
Mindezek ugyanakkor nem jelentenek kockázatot arra, hogy az elektronikus útdíjrendszertől várt költségvetési bevétel, vagyis az év hátralévő részében 75 milliárd forint összejöjjön. A tárca szerint a cél tartható.
A fuvarozókkal megkötött stratégiai kompenzációs megállapodás harmadik pilléreként kedvezményes forgóhitel-konstrukciót dolgoz ki a kormány, ezt az e-útdíj-rendszer indulásáig az érintettek számára elérhetővé teszi – közölte lapunkkal a minisztérium; a konstrukcióra szánt összeg nagyságáról nem kapott a lap tájékoztatást. A program kidolgozásában részt vesz a Széchenyi Kártya Program szakmai irányítását végző KAVOSZ Zrt. is.
A lap összeállítása idézi a szlovákiai példát: északi szomszédunknál 2010 januárjában indult el a használatarányos útdíjrendszer a 3,5 tonnánál nehezebb járművek esetében. A rendszer működésének első két hónapjában közel 13 millió eurónyi bevételt hozott, majd a harmadik hónap már önmagában hozott közel ekkora forgalmat. A havi bevételt vizsgálva 2012. októbere volt a legjobb eddig a szlovák e-útdíj-rendszer történetében, amikor 15,16 millió eurót hozott a megoldás. Szlovákia számára egyébként a rendszer hároméves működése során összesen 451,39 millió eurónyi bevételt „termelt” az azt üzemeltető SkyToll közlése szerint. A múlt évben 155,52 millió eurót sikerült beszedni az e-útdíj-rendszer keretében a Szlovákiában tevékenykedő fuvarozóktól. Északi szomszédunknál összesen 2422 kilométeren kell fizetniük a teherfuvarozóknak.