Megkezdődtek az új japán szupervonat tesztjei

iho/vasút   ·   2019.05.18. 18:00
400px_jreast_alfa_x

Megkezdte a nagysebességű futópróbákat az első E956 sorozatú sinkanszennel az East Japan Railway (JR East): a tízkocsis villamos motorvonatot a Szendai és Sin-Aomori közötti szakaszon a következő három év során hetente kétszer kergetik majd meg, akár négyszázzal is. A japán vasúttársaság a nagysebességű Alfa-X motorvonattal készíti elő a sinkanszenek új generációját, mely a Tóhoku- és a Hokkaidó-sinkanszenvonalakon óránkénti háromszázhatvanas sebességgel is hasíthat majd, ha az utóbbi vonalnak várhatóan 2030-ig elkészül a Szapporóig való meghosszabbítása. Akkortól az E956-osok lesznek a leggyorsabb vonatok Japánban.

Megkezdődött  új sinkanszen-széria alapjait lerakó Alfa-X prototípus szerelvény három éves tesztje (kép forrása: IRJ)

A huszonkét méter hosszú, kacsacsőrre emlékeztető orral megáldott prototípus járművet a kutatások és fejlesztések értékelési tesztplatformjaként használja a JR East. Az International Railway Journal arról ír, hogy az Alfa-X egy másik, „A” verziója rövidebb, tizenhat méteres orra rendelkezik, ami egy méterrel hosszabb a jelenlegi csúcs-sinkanszennek számító E5-ösökénél. Habár az óriási orr nem hat túl esztétikusnak, nagyon fontos funkciója van: az alagutakba történő belépés során a nagyon magas sebesség mellett fellépő nyomáshullásokat hivatott csökkenteni.

Az Alfa-X-et úgy fejlesztették ki, hogy legyen képes használni az IoT-t (a „dolgok internetjét”), vagyis hálózatba kötött intelligens eszközöket, felhasználni nagy adathalmazokat, valamint más olyan technológiákat is, melyek a fejlesztés során koncepciók alapján új koncepciókkal állnak elő. Ilyen például a nagyobb biztonság, stabilitás és komfort elérése. Ennek érdekében a szerelvény képes gyorsan és biztonságosan megállni – például akkor, ha földrengést érzékel –, amit úgy érhet el, hogy a biztonsággal kapcsolatos önálló, független döntésekre képes felügyeleti eszközök garmadája figyeli és értékeli a vonat állapotát. A környezeti terhelés csökkentése érdekében az E956-os halkabban üzemel, továbbá az energiatakarékos vezetési koncepciónak megfelelő tervezés okán az elődeihez képest kevesebb energiát is fogyaszt – írja a Railway Pro.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek