Megkezdik a zugligeti 1061-es, illetve a 3414 pályaszámú UV villamos restaurálását

iho   ·   2024.04.17. 09:20
P4150135_24

Jó két évig tart majd a munka, ami után szoborvillamosként lesz kiállítva a két kocsi a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban.

Elszállították az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú, és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú villamos motorkocsikat az egykori MÁV Északi Járműjavítóból, mert megkezdődik tervezetten hétszáz napig tartó, teljeskörű restaurálásuk – áll a Közlekedési Múzeum sajtóközleményében. A két muzeális járművet az elmúlt két évben vették fel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményébe a kormány által támogatott, kiemelt gyűjteményfejlesztési programnak köszönhetően, így megőrizve az ikonikus villamosokat az utókornak.

A villamosok kitolása az Északi csarnokából az emelési helyszínre (fotók: Fritz Gergely)

A két villamos motorkocsi restaurálása hasonlóképpen és egyidőben fog zajlani. Az ezres esetében az acélváz, az UV típusnál a vázszerkezet bontása és renoválása után kezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának felújítása, illetve a villamosok tetőszerkezetének javítása. Ezt követi az utastér, majd a vezetőállások és az elektromos rendszer helyreállítása. Az állapotmegóvó, éllettartam meghosszabbító eljárás követően a múzeum mindkét vilamost szoborjárműként kívánja bemutatni új, állandó kiállítása keretében.

Az UV előkészítése a daruzásra

Az 1000-es sorozatú villamos motorkocsik tekinthetők a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság legnehezebb  járműveinek. A teljesen magyar gyártású villamosokból a BKVT megrendelésére összesen nyolcvan készült a Kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár, illetve a Ganz üzemeiben 1911–1912-ben. Az 1930-as, 1940-es évek fővárosi közösségi közlekedés egyik legjelentősebb járművei erős motorjaiknak köszönhetően 73 évig közlekedtek Budapest legforgalmasabb villamosvonalain.

A megmentett jármű egykor a Budagyöngye és a Zugliget között közlekedő 58-as vonal bejáratott típusa volt; 1911-ben gyártották. Eredetileg favázas villamosként tervezték és építették meg, majd 1958 májusában acélvázasították. A viszonylaton 1977-ben számolták fel a villamosforgalmat, az 1061-es pályaszámú járművet pedig 1984-ben selejtezték.

Az UV-típusú villamos első szerelvénye 1956-ban mutatkozott be a budapesti 2-es viszonylaton, 1956 és 1965 között négy sorozatban összesen 375 készült belőlük, ezzel ez a legnagyobb számban gyártott magyar villamostípus. A múzeum gyűjteményébe illeszkedő, 3414 pályaszámú motorkocsi az UV3-as szériába tartozik, 1960. május 2-án állt forgalomba a fővárosban. A típust kishíján fél évszázad után, 2007-ben vonták ki a forgalomból. Dizájnjuk, formai kivitelezésük az 1950-es évek hangulatát idézi, kívül lekerekített robusztus formákkal, belül műbőr ülésekkel, dekoritlemezzel, paravánfalakkal, izzólámpákkal felszerelve. 

A zugligeti kocsi is a tréleren (fotó: Szikora Zsombor/MMKM)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.