Megjárták Tolnában, Baranyában
![4280_XT206981_240122_](https://iho.hu/storage/32046/4280_XT206981_240122_.jpg)
Harmadik nekifutásra sikerült elvinni a bajai ócskavasvonatot, nagyon rossz a mozdonyhelyzet Dombóváron.
Az újév egyik legörvendetesebb fejleménye volt Dombóváron, hogy igába állt a gyönyörű szépre felújított 116-os Szergej. A vasútfotósoknak további kedvező körülmény volt a csodás téli idő: sok-sok napsütés és többször hó is volt. És még a szokásosnál több, akár hosszabb vonat is jár a környéken, első sorban a Dombóvár–Bátaszék vonalon, mivel Kiskunhalas felől a vágányzárak miatt most nem lehet a 154-es vonalat kiszolgálni. A szokásos szerdai szekszárdi-pörbölyi tolatóson túl így szombatonként a kunfehértói tolatós is Dombóvár felől jön, továbbá az év eleji leállás után a heti ritmusú bajai ócskavasvonat is visszatért a rendszerbe. Ősszel pedig jónéhány cukorrépa-vonat is elrobogott Bajáról Kaposvárra, és akkor még a magánvasúti gabonavonatokról nem is beszéltünk.
Az alábbi galériában Fritz Gergely fotóit nézhetik meg a 116-os egyik januári kunfehértői köréről.
![P1200055___24](https://iho.hu/storage/32028/P1200055___24.jpg)
![P1200019_24](https://iho.hu/storage/32029/P1200019_24.jpg)
![P1200075__24](https://iho.hu/storage/32030/P1200075__24.jpg)
![P1200099_24](https://iho.hu/storage/32031/P1200099_24.jpg)
![P1200108_24](https://iho.hu/storage/32032/P1200108_24.jpg)
![P1200128_24](https://iho.hu/storage/32033/P1200128_24.jpg)
![P1200133_24](https://iho.hu/storage/32034/P1200133_24.jpg)
![P1200177_24](https://iho.hu/storage/32035/P1200177_24.jpg)
![P1200230_24](https://iho.hu/storage/32036/P1200230_24.jpg)
![P1220297_24](https://iho.hu/storage/32037/P1220297_24.jpg)
![P1270335_24](https://iho.hu/storage/32038/P1270335_24.jpg)
A MÁV-Start a jelek szerint azonban elég lassan reagál a megnövekedett dízeles vontatási igényekre, a dombóvári fűtőház jelenleg két M62-es mozdonyt, a 116-ost és a 210-est kínálja. Illetve még egy classic Szergej is tanyázik Dombóváron, de az nem játszik: a 151-esen az év egészében hóeke van, így a tehervonati közlekedésre nem adható ki.
A Szergejeken kívül az állomási tartalék remot Bobó, egy dög remot Dácsia, és egy bizonytalan beindíthatóságú másik remot Dácsia van a listán. Az elmúlt két hétben a két klasszikból a 210-est ráadásul Pécs elszívta, miven az ottani két remot (312, 332) mozdony közül is kiesett az egyik (a 329-es pedig szintén tartósan javít Dombóváron). A 210-es így újra eljutott Pélmonostorra, Drávafokra, Vajszlóra, továbbá Szigetvárra és Barcsra a helyi tolatós tehervonatok élén. Emiatt nem volt lutri, hogy az 50-es vonalra melyik Szergej jut: a 116-osra nagy biztonsággal számíthattunk.
Sajnos az aranykor nem tartott túl sokáig, a 210-es és a 116-os egy nap eltéréssel esett ki a múlt hét végén. Pénteken egyszerűen nem volt mit kiadni a Baján megrakott ócskavasvonatra, a szerelvényért el sem indultak. Szombatra a 210-es felállították a dombóváriak, így a rendes kunfehértói tolatóst el tudta vinni a szakadtságában is impozáns mozdony.
Hétfőn is neki lett volna a dolga, hogy az üres Eas-fordával elrobogjon Bajára, és a rakott ócskavasas kocsikat az új üresekre cserélje. A vonat először el sem tudott indulni Dombóvárról, a Szergej az állomáson fekve maradt. A tartalék bevitte a fűtőházba, ahol a szakik gyorsan felélesztették a 210-est, ami végül teljesíthette a feladatát, sokórás késéssel.
A helyzetet enyhítendő, információink szerint a Start reaktiválja a 2019-es B-vizsgája után pár hónappal leállított 235-ös Szergejt. Pontosabban leszerelték róla a hóekét, ugyanis a gép az utóbbi négy évet Nagykanizsán, a fűtőházban töltötte, ő volt a hóekés tartalék, télen-nyáron, így vonatok élén nem volt bevethető. A hóekéket most a szintén kevéssé megbízható műszaki állapotú 228-as kapta meg. Ha minden igaz, az azóta is szépséges M62 235-ös mozdonyt a napokban viszik vízellenállásra, ami után remélhetően visszatér a dél-dunántúli tehervonatok élére!
A MÁV-Start Szergejeire másutt már elég kevés szükség van. Dombóvár környékén kívül rendszeresen közlekedő classic szergejes tehervonatra csak Békéscsaba és Záhony térségében számíthatunk, így ezek a vonatok lassan kuriózumnak számítanak. Emiatt is nehezen belátható, hogy az egyébként más fűtőházakban tengődő, egyébként hadra fogható Szergejeket akut helyzetben miért nem csoportosítja át a Start. Az Emiget böngészve elegendő a szegedi vagy a szolnoki fűtőház állományát áttekintenünk. Mivel a Szeged környéki dízeles teherforgalmat a Cargo már nagyrészt saját mozdonyokkal továbbítja, a 096-os, a 109-es, illetve a 231-es Szergejeknek alig van dolguk. Sőt, a motorhiba miatt megállt 223-as alkatrészeiből néhány napja a 145-ös talpra állításával is elkészültek a szegedi fűtőház szakemberei. Emellett Szolnokon tengődik a 089-es és a 120-as gép is, amelyek ugyancsak bevethetőek lennének.
Az alábbi galériában Vörös Attila képeit nézhetik meg az akkor teljesen új 235-ösről a komlói tolatós élén 2020. februárjából, illetve egy bónuszkép Villányból, ahogy Magyarbólynál kilépő tehervonatával robog a mozdony.
![2630_T20V7201_200220_Mecsekjanosi__M62,235](https://iho.hu/storage/32039/2630_T20V7201_200220_Mecsekjanosi__M62%2C235.jpg)
![2626_E3VA7460_200220_Mecsekpoloske__M62,235](https://iho.hu/storage/32040/2626_E3VA7460_200220_Mecsekpoloske__M62%2C235.jpg)
![2633_T20V7212_200220_Mecsekjanosi__M62,235](https://iho.hu/storage/32041/2633_T20V7212_200220_Mecsekjanosi__M62%2C235.jpg)
![2634_T20V7217_200220_Mecsekjanosi__M62,235](https://iho.hu/storage/32042/2634_T20V7217_200220_Mecsekjanosi__M62%2C235.jpg)
![2641_E3VA7470_200220_Mecsekjanosi__M62,235](https://iho.hu/storage/32043/2641_E3VA7470_200220_Mecsekjanosi__M62%2C235.jpg)
![2647_E3VA7478_200220_Mecsekpoloske__M62,235](https://iho.hu/storage/32044/2647_E3VA7478_200220_Mecsekpoloske__M62%2C235.jpg)
![3034_T20V7485_200307_Villany__M62,235](https://iho.hu/storage/32045/3034_T20V7485_200307_Villany__M62%2C235.jpg)
A cikk elkészültét Fritz Gergely segítette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!