Mégis jönnek a Vectronok, csak éppen a cseh Metropolitanok élén
A Cseh Vasutaknak hatvan korszerű villamos mozdonya lesz a Siemenstől, hozzánk a prágai EC vonatokon jutnak el.
A Cseh Vasutak (ČD) már évek óta sikeresen üzemelteti járatain a Siemens által gyártott többáramnemű, modern Vectronokat. A tervezett nyári menetrendmódosítástól, azaz június 11-től már a Báthory EC vonatot is cseh Vectron továbbítja, igaz, csak Bohumín (Oderberg) és Terespol között mindkét irányban. A cseh vasúttársaságnak eddig összesen huszonnyolc Vectronja van szolgálatban, amiket az ELL és RSL lízingcégeken keresztül bérelnek (előbbitől tízet, utóbbitól tizenhetet). Eddig egyetlen egy Vectron van a ČD tulajdonában, mégpedig a VUZ tesztpálya népszerűsítésére felmatricázott 193.902-es.
A Cseh Vasutak azonban az RSL társasággal kötött megállapodás értelmében összesen ötven Vectront fognak bérelni, jövő év folyamán még további huszonkettőt vesz át a ČD. A cseheknek így az ELL-től bérelt Vectronokkal és egy sajáttal együtt összesen hatvan korszerű villamos mozdonya lesz 2024 végére. 2025-től pedig tervezik a 230 kilométer per óra végsebességű Vectronok bevetését is, ezeket elsősorban a nemzetközi járataikon, Németország, Lengyelország, Ausztria, Szlovákia és Magyarország felé közlekedő vonatokon közlekedtetik majd.
Jelenleg a Cseh Vasutak mozdonyai több nemzetközi járatot is továbbítanak a teljes szakaszon, az egyik leghosszabb viszonylat éppen a mi Hungária Eurocity vonatunk, amit Budapestről egészen Hamburgig visz a cseh Vectron. Ezen kívül még Kiel, Berlin, Lipcse, Linz, Bécs és Zsolna is a célállomások között van, sőt most már Varsóban és Terespolban is feltűnnek a cseh gépek.
A Vectronok főleg a Prága−Drezda−Berlin−Hamburg (tovább Kiel és Flensburg) vonalon, a Prága−Olmütz−Puhó (Púchov), Prága−Pozsony−Budapest és most már a Prága−Varsó−Terespol vonalon is teljesítenek szolgálatot. A Messerschmittek, azaz a 380-as Škoda-csodák a Prága−Budapest, Prága−Linz és Prága−Olmütz−Puhó (Púchov) vonalon közlekednek, a ČD Taurusai Bohumín (Oderberg) és Bécs között pendliznek, a Pendolinók pedig Prágából Zsolnán át egészen a kelet-szlovákiai Kassáig járnak. A már kifutó 151-es sorozatú Banánok pedig a Prága−Ostrava−Zsolna vonalra szorultak vissza.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!