Megérkezett Új-Zélandra a KiwiRail első két Stadler-mozdonya

iho/vasút   ·   2024.10.05. 09:05
kiwirail_dm_stadler

A szigetország vasúttársasága hatvanhat hattengelyes, keskeny nyomközű dízel-villamos mozdonyt vásárol a svájci gyártótól.

A KiwiRail 2021-ben bízta meg a Stadlert ötvenhét mozdony megépítésével, 228 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 90 milliárd forint) értékben. A mozdonyok nagy részét a szigetország Déli-szigetén, személy- és tehervonatok élén egyaránt be fogja vetni a vasúttársaság. Idén újabb kilencet kértek a svájciaktól, már az Északi-szigetre. Ezeket, valamint az első megrendelésből tíz gépet ellátják az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer egyes szintjével (ETCS L1), ennek köszönhetően Auckland, majd a főváros Wellington környékén is közlekedhetnek majd.

A DM sorozatú, 1067 milliméter nyomközű, fővonali gépeket spanyolországi, valenciai gyárában (ex-Vossloh España) építi meg a Stadler. A mozdonysorozatot a gyártó Euro 4000-es mozdonycsaládja, valamint a dél-amerikai piacra kifejlesztett Light Loco mozdonytípus alapján, a KiwiRail igényeire szabva alakították ki, jól bevált alkatrészeket és rendszereket is felhasználva. A Co’Co’ tengelyelrendezésű, háromezer kilowatt teljesítményű dízelgépekben a Caterpillar C175-16 típusú, az EU Stage V szintű emissziós előírásainak eleget tevő dízelerőforrása dolgozik, az energiát váltóáramú (AC) generátor adja át a váltóáramú vontatómotoroknak.

Az önhordó kocsiszekrényű (monocoque) mozdonyok mindkét végén található vezetőfülke. A vezér munkáját többek között légkondicionáló rendszer teszi kellemesebbé. Az energiafelhasználás optimalizálását célzó technológia magába foglalja az alapjáraton a dízelmotort leállító, automatikus motorinditó és -leállító rendszert, a vezetési tanácsadó rendszert, valamint az alkatrészek fáradását és az energiateljesítményt figyelő vonatkezelő rendszert. A prediktív karbantartás érdekében valós idejű fedélzeti diagnosztika vehető igénybe.

A KiwiRail a DM mozdonyokon felül további huszonnégy négytengelyes, Bo’Bo’ tengelyelrendezésű, szintén 1067 milliméteres nyomközű, akkumulátoros-dízel hibrid tolatómozdonyokat is vásárol a Stadlertől; a középfülkés járművek legnagyobb tengelynyomása tizenhat tonna – jelenti a Railway Gazette.

A vasúttársaságnál nagy szükség van az új járművekre, mivel Déli-szigeten dolgozó, hatvanöt mozdonyból álló mozdonyflotta példányai átlagosan húsz évvel lépik túl a tervezett élettartamot, némelyik közel hatvanéves, így a megbízhatóságuk is jócskán hagy kívánnivalót maga után.

(Nyitóképünkön az elsők között érkező, DM 8012-es mozdony. Kép forrása: KiwiRail / Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek