Még két év, és kész az új ferihegyi Cargo City
2018-ban várható az új Cargo City átadása a Budapest Airport 2. Terminál melletti hatalmas fejlesztési területen, addig a jelenlegi kapacitások fejlesztése történik – közölte René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója. A lépés szerinte azért is elkerülhetetlen, mert idén nagy mértékű növekedést tapasztaltak a légiáru-szállításban. Szárnyal a hagyományos légi teheráru, de a futárcégek által kezelt árumennyiség is rohamosan növekszik, olvasható a reptérkezelő szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.
Szeptemberben először lépte át a havi 10 ezer tonnát a budapesti repülőtéren kezelt cargo áru mennyisége, ami több mint 33 százalékos növekedés tavaly szeptemberhez képest. Idén várhatóan meghaladja majd a 100 ezer tonnát a ferihegyi cargoforgalom.
A növekedés mögött több tényező is áll. A Qatar Airways Cargo idén márciustól heti kétszer (október 7. óta pedig már háromszor) közlekedő járata nagy lökést adott a forgalomnak, de a budapesti piacon jelenlévő két másik nagy cargo légitársaság, a Cargolux és a Turkish Cargo is jól teljesít. Szintén nagyon fontos szereplői a légiárupiacnak azok a légitársaságok, amelyek az utasszállító járatokon úgynevezett belly cargót, vagyis a repülőgép rakterében a poggyászok mellett extra teherárut is szállítanak. Ilyen légitársaság az Emirates is, amely tavaly decemberben váltott nagyobb típusra a naponta közlekedő Dubaj–Budapest járatán. A Boeing 777-es repülőgép rakterébe pedig irányonként akár húsz tonna áru is pakolható. Az Air China pekingi járatain szeptemberben rekord mennyiségű belly cargót szállított, de ugyancsak sikeres volt teheráru szempontból az Air Canada Rouge transzatlanti járata Torontóba.
A forgalomnövekedés másik motorját a futárcégek jelentik, amelyek a Budapesten állomásozó repülőgépeikkel éjszaka repülnek ki megpakolva a nagy nyugat-európai elosztó központokba, majd hajnalban térnek vissza új áruval. A DHL, a TNT, az UPS és a FedEx hagyományosan nagy szeletét teszi ki a ferihegyi áruforgalomnak, a DHL ráadásul idén nyártól egy második napi járattal igyekszik kielégíteni a növekvő igényeket.
A bővülésnek köszönhetően minden eddiginél fontosabbá vált egy új, dedikált légiárubázis, a fejlesztési tervekben Cargo City nevű létesítmény megépítése, ami a tervezés, a szükséges engedélyek megszerzése és az előkészületeket követően leghamarabb 2018-ra várható. „Jelenleg is keményen dolgozunk a Cargo City fejlesztés elindításán és tárgyalunk a potenciális bérlőkkel, akik két éven belül a jelenlegi létesítmények helyett egy minden igényt kielégítő, világszínvonalú légiáru központban kezdhetik meg a munkát” – mondta René Droese.
Az ingatlangazdálkodási igazgató azt is hozzátette, hogy a Cargo City megépüléséig a jelenlegi infrastruktúrán hajtanak végre fejlesztéseket annak érdekében, hogy a repülőtér megfeleljen a növekvő igényeknek és a forgalom bővülésének. A legtöbb légiáru-kiszolgálását végző Çelebi például a jelenleginél kétezer négyzetméterrel nagyobb raktárat vehet birtokba hamarosan, ahol jobb környezet és megnövelt cargo biztonsági ellenőrzési kapacitás is segíti a cargoexport kezelést.
Mint erről portálunk többször is beszámolt, a Cargo City építésének terve még bőven a reptér életében fordulópontot jelentő Malév-bukás előtt része volt a fejlesztési programnak, sőt, 2012 januárjában még úgy tervezték, hogy abban az évben nekifognak az építkezésnek. 2012 februárja után egy időre el kellett felejteni a terveket, 2014-ben azonban már olyan alapon zajlottak a tárgyalások egyebek közt szaúdi befektetőkkel, hogy a központ tervei már teljesen készen állnak, a Cargo City építését akár annak az évnek az őszén el lehetett volna kezdeni.
Akkori adatok szerint a beruházás körülbelül 20 millió euróba kerülne, és első lépcsőben egy 11 ezer négyzetméteres raktár és egy 4000 négyzetméteres irodaház épülne fel. Nemrég adtunk hírt az új DHL logisztikai központ építéséről az 1. terminál szomszédságában, ami viszont sokakban azt az érzést keltette, hogy a reptérkezelő mégis lemondana a 2. termináltól Vecsés felé a 31-es jobb pálya baloldalán épülő Cargo Cityről. A Budapest Airport szóvivője azonban jelezte, erről szó sincs, ami a 13-as jobb pálya közelében, a régi teheráruközpont mellett és helyén épül, az a DHL-nek csak az egyik üzletágát szolgálja ki, a DHL Expresst, és feltehető, hogy legalábbis egyelőre, a többi, kisebb csomagokat légiúton szállító cég is marad ezen a részen.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!