Mazsolás menet a Ládi-rakodóhoz!
December 28-án a miskolci Tiszai pályaudvarról indul fotósvonat az M28 1022-es kisgéppel.
A miskolci pályaudvar és Ládi-rakodó között a zöldre festett miskolci M28-as fotósvonatot fog továbbítani megfelelő számú jelentkező esetén. A teljes út nagyjából négy órát vesz igénybe. A menet útközben nyíltvonali fotóhelyeken áll majd meg, a fordulóállomáson pedig csoportképet szeretnének készíteni a szervezők.
Kiadónk gondozásában 2022-ben jelent meg a LÁEV százéves történetét feldolgozó album, A 100 év a patakok völgyében című kötet. Aki nem szeret olvasni, az ugorjon e tartalom végére, a jelentkezés részhez. aki viszont kíváncsi arra, hová is tart majd a különmenet, azoknak íme:
Ládi szárnyvonal
A fővonalból kiágazó szárnyvonal vezetett a diósgyőri vasgyártól délre elterülő ládi erdő alján létesített rakodóhoz, közvetlen kapcsolatot teremtve a MÁV országos hálózatával.
A Diósgyőri Szénbánya Rt. a Szinvavölgyi Erdei Vasút üzembe helyezésével egy időben, 1921 végén kezdte meg a Márta-bányába vezető lejtős akna kimélyítését. A bánya kiszolgálására vasúti kitérőt és rakodót építettek az üzem főépülete előtt elhaladó állami erdei vasút kínálta szállítási lehetőséget kihasználva. A bányában 1922-ben kezdődött meg a termelés. A felszínre hozott, jó minőségű diósgyőri háztartási szenet – és az erdőkben – kitermelt fát – a miskolci Fáskertbe szállítva értékesítették, ahol a bánya 1925-től külön szénrakodó vágányt is létesített. A szenet a Ládi-rakodón rakták át. Az erdei vasút szállította az apró darabos szenet Diósgyőrbe, a Kolbe-féle papírgyárba, továbbá a későbbiekben a lillafüredi Palotaszállónak. Az erdei vasút gőzmozdonyait is a bánya látta el szénnel. A vasútvonalnak komolyabb személyforgalmat is szántak.
Régebbi elképzelések szerint a Miskolcra érkező turisták Ládi rakodón szállhattak volna át a kisvasútra. Ez a szándék néhány alkalommal, például 1930-ban, a MÁV nyári, majd téli menetrendjében a Keletiből a Ládi rakodóra, majd vissza közlekedő 402/401-es vonatpár esetében, majd 1933-ban is megvalósult, amikor is júniusban a Lillafüredi Írói Hét alkalmából kultúrvonatokat indítottak Budapestről Lillafüredre, Ládi fatelepen történő egyszeri átszállással.
A szárnyvonalat az 1980-as évek végén felszámolták, mivel a teherszállítást a kohászati üzemek teherautói vették át, illetve a korábban széntüzelésű üzemek a gáz felhasználására tértek át. Pályáját 1994-ben, a miskolci villamosvonal felújításával egy időben bontották el.
A szerelvény az M28 1022-es Rába-tolatómozdonyból, egy 117-es sorozatú Bzmot motorkocsiból, valamint egy 24-29-es Bzx és egy 83-28-as BDzx mellékkocsiból fog állni. A Bz-kocsik kék színűek lesznek, az M28-as pedig „arc nélküli” – nemrégiben egy, a Thomas, a gőzmozdony című mesesorozat karaktereihez hasonló „arcot” helyeztek el díszítésként a mozdony orrán.
A részvételi díj ötezer forint. A mellékkocsik gyengén fűtött előterében, a lehúzható ablakoknál összesen nyolc külön ülőhely áll rendelkezésre.
A pontos menetrendet és a fotómegállások a szervezők helyeit később teszik közzé.
Jelentkezni a Fotósvonat Facebook-oldal jelentkezési lapján, ide kattintva vagy a 06-30-630-6982 telefonszámon lehetséges. Bármilyen külön kéréssel vagy kérdéssel a fotosvonat@gmail.com email címen, vagy a fenti telefonszám felhívásával lehet a szervezőkhöz fordulni . A jelentkezést követően a megadott e-mail címekre küldik majd ki a fizetéssel és az úttal kapcsolatos egyéb tudnivalókat. Ha megérkezik a befizetés, arról az ülőhely számát tartalmazó visszaigazoló e-mailt küldenek, ezzel a jelentkezést elfogadják.
A szervezők december elsejére is szerveznek egy mikulásváró különvonatot, amit szintén az M28-as dízelmozdony továbbít majd a Ládi-rakodóhoz és vissza. Erre a menetre is várják a jelentkezéseket!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!