MAX-ok Kínában: megkezdődtek a tárgyalások az engedélyeztetésről
Peking tiltotta le először a típust, az utolsó lesz, amely zöld jelzést ad, ha majd a geopolitikai körülmények megfelelőek lesznek... Félelmek a félelmekről - a Ryanair elégedett a 200-asokkal, és az utasoknak sincs kifogásuk.
Megkezdődtek végre a tárgyalások, Kína lassan hajlandó tisztázni a MAX engedélyeztetésének részleteit, de a folyamat hosszú lesz, hangzik a figyelmeztetés.
Mint erről beszámoltunk, Kína volt az első, amely 2019-ben, a második katasztrófa után a 737-esek új változatának letiltásáról döntött, még az FAA és az EASA, tehát az amerikai és az európai hatósági piros lámpa előtt. Azóta viszont gyakorlatilag az utolsó maradt (Indiával), amely továbbra sem engedi a típust repülni, ami nem csak azt jelenti, hogy a Kínában azóta is a földön veszteglő MAX-ok nem kerülhetnek vissza a légitársaságuk aktív flottájába: ez a tilalom egyben azt jelenti, hogy ez a típus külföldről sem repülhet be az óriásország légterébe. De ami a legfontosabb, továbbra is függőben vannak azoknak a gépeknek a sorsa, amelyeket kínai légicégek rendeltek meg és a valamelyik reptéren, Rentonban, Moses Lake-en vagy másutt várják a sorsuk alakulását.
A függőben lévő és jövendő üzletek szintén végtelenül fontosak lennének, lévén a kínai piac az egyik legerősebb, különösen, ami a keskenytörzsű utasszállítókat illeti, hiszen Kínában is a belső, közepes és rövid hatótávolságú légijáratok éledtek újjá a járvány visszaszorulásával, és ha helyreáll a normális forgalom, ezek a hálózatok igénylik továbbra is a legtöbb repülőgépet.
Tegyük hozzá, attól pedig még távol van a kínai repülőgépipar, hogy ambícióinak megfelelően saját forrásból erősítse a légitársaságait és állítson konkurenciát a nyugati típusoknak, beleértve a Kínában is készülő keskenytörzsű Airbusoknak. Ezzel együtt régóta élnek a feltételezések, miszerint Peking csak azután fog zöld jelzést adni a Boeing típusának, miután a saját Comac C919-ese, sok év késéssel, de végre – várhatóan idén év vége felé – megkapja a kínai hatósági típusengedélyt, igaz, ez még nem jelenti a külföldön elengedhetetlen amerikai és európai típusalkalmassági bizonyítványt.
A friss jelentések szerint a kínaiak jelezték, hajlandók elkezdeni az általuk előírt tesztrepüléseket a MAX-okkal, de ennek részleteit további tárgyalásokon kell még tisztázni. Mint ismert, ilyen próbákat tartottak az FAA főnökein és szakértőin túl kanadai és európai szakemberek is a típussal, mielőtt megadták a típusalkalmasságit. A Bloomberg szerint a Boeing 35 fős, pilótákból, mérnökökből álló csapatot küld Kínába, hogy – miután a hetekig tartó karanténon túlestek – bekapcsolódjanak az újra engedélyeztetési folyamatba.
A Bloomberg arra emlékeztet, hogy kínai részről márciusban is még az hangzott el, hogy Pekingnek továbbra is súlyos aggályai vannak a 737 MAX-on végrehajtott változásokkal, a katasztrófák okaival és a pilóták átképzésével kapcsolatban, de nem adott magyarázatot arra, miért igényel a részükről ennyire sok időt, hogy újra átvizsgálják a már eddig lefolytatott módosítások, változtatások, új eljárások dokumentációját, miközben a világ 170 országában már elvégezték ezt a munkát, és annak ellenére, hogy az FAA minden szükséges adatot, dokumentumot már tavaly átadott a kínaiaknak.
Az egyik legtekintélyesebb légiközlekedési szaktekintély, a Teal csoport alelnöke, Richard Aboulafia ki is mondta, hogy ez nem szakmai kérdés, ez geopolitika. Mondhatni kölcsönös zsarolásról lehet szó a háttérben: a kínaiakkal szemben az Egyesült Államok azzal tud „hatni” az eseményekre, hogy hiszen a C919-esnek sok-sok létfontosságú berendezése, a hajtóművei is részben vagy egészben amerikai eredetűek, amelyekre még Trump mondott ki embargót elnöksége utolsó heteiben.
Még egy hír: miközben még a letiltás idején sokan jósolták, hogy ha a MAX-ok vissza is térnek majd a közforgalomba, az utasok rettegve fogják megtagadni, hogy ilyen géppel utazzanak, az elmúlt több mint fél évben az újra engedélyeztetés óta egyetlen hír sem erősítette meg ezt a félelmet a félelmekről…
Sőt, legutóbb a Ryanair tartotta fontosnak közölni, hogy mióta átvette és forgalomba állította első, 197 személyes MAX 200-asait, egyetlen utasnak sem volt kifogása az ellen, hogy ezzel a géppel repüljön. Pedig mint ismeretes, sokan, akik nem ismerték a légitársaság számára fejlesztett speciális verziót, azzal vádolták a Ryanairt és a Boeingot, hogy ezzel az eltérő típusjellel akarja az utasok figyelmét elterelni attól, hogy igazából egy MAX fedélzetére lépnek. Michael O’Leary rendkívül elégedetten nyilatkozott a gépek teljesítményéről, arról, hogy hozzák az ígért paramétereket, a cég egyébként, mint beszámoltunk róla, nem kevesebb, mint 210 példányt rendelt belőlük.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!