Második ütemébe lép a pályafelújítás Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között
Szombaton félidejéhez érkezik a 80-as vonal huszonhét kilométeres szakaszának komplex felújítása, a befejezést követően akár öt perccel is javulhat a menetidő.
A három hónaposra tervezett korszerűsítés során a szakemberek, a munkagépek és a berendezések éjjel-nappal dolgoznak, hogy az év végétől az utasok megbízhatóbb, kiszámíthatóbb menetrendet élvezhessenek és jelentősen mérséklődjön a késések száma: közel húsz kilométeren megszüntetik a sebességkorlátozásokat, a pálya műszaki berendezéseinek esetében pedig jelentősen csökkenhet a meghibásodások esélye. A tervek szerint akár öt perccel javulhat a menetidő is.
A miskolci fővonal ezen részének felújítása tartalmi értelemben már az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által meghirdetett öt pontos akcióterv részeként, teljes egészében MÁV-forrásból valósul meg. A kivitelezés teljes költsége mintegy 18 milliárd forint.
Október 18-án, pénteken befejeződik a pályafelújítás első, Miskolc-Rendező–Nyékládháza–Emőd közötti 15 kilométeren zajló üteme, a szakemberek és a munkagépek október 19-étől már Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások között folytatják a december 4-éig tartó rekonstrukciót. A felújítás első felében felépítménycserét végeztek el, kicseréltek mintegy 25 ezer betonaljat, és több mint 58 ezer tonna zúzottkövet rostáltak, építettek be speciális vasúti munkagépekkel, köztük az Európában is ritkaságnak számító, 210 tonnás SMD felépítménycserélő óriás géplánccal, ami kilenc nap alatt cserélte le a síneket és a vasbetonaljakat. Szigeteltek hét hidat és hat útátjárót is felújítottak. A sín- és a hétszáz méternyi ágyazatcserét követően folyamatosan halad a vágányok szabályozása, az ágyazatpótlás is. Elvégezték a szükséges felsővezetéki javításokat, a bokor- és cserjeirtást, a padkák rendezését, valamint a vízelvezető árkok kialakítását, tisztítását.
A most következő, tizenkét kilométeren zajló második ütem során több mint húszezer betonaljat váltanak ki újakkal a sínek cseréjével együtt. Zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálnak és építenek be, hatszáz méteren pedig teljesen kicserélik az ágyazatot is. Emellett négy útátjárót javítanak, és öt hídon végeznek el állagmegóvó szigetelést. Műszakonként továbbra is 200–250 szakember közreműködésével, nagy munkagépekkel, vasútüzemi és közúti járművek bevonásával zajlik a kivitelezés. Október végétől ismét munkára fogják a korszerű SMD felépítménycserélő gépláncot is.
Október 19-étől hajnaltól éjszakáig egy sínpáron folyamatosan haladhatnak a vonatok, miközben a másikon ütemezés szerint zajlik a kivitelezés. Éjjelenként azonban mindkét vágányon folyik a munkavégzés, hogy határidőre, december 4-éig elkészüljön a pályarekonstrukció.
A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani a Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc közötti vonal felújítás ütemezése szerinti szakaszain, ezért a MÁV–Volán-csoport az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kér a felújítás idejére.
A felújítási munkálatokat követően feloldják a vágányzárat és újraindulhat az alapmenetrend szerinti vonatközlekedés. A beruházás révén elérhető magasabb sebességgel ugyanakkor csak valamivel később, az utószabályozási munkálatok elvégzését követően válik használhatóvá a pálya. A tervek szerint a most befejezett szakaszon, míg a Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Emőd szakaszon pedig várhatóan januártól menetrendváltástól közlekedhetnek újra százhúsz kilométer per órás sebességgel a vonatok az érintett szakaszokon.
Az újabb munkafázishoz és a korlátozásokhoz igazodva kis mértékben módosul a Budapest–Miskolc fővonalon és a Miskolc–Sátoraljaújhely szakaszon a távolsági (intercity, interrégió, nemzetközi) vonatok és a személyvonatok közlekedési rendje.
Szeptember 2-ától október 18-áig Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újították fel az egyik (bal) vágányt, valamint éjszakánként Miskolc és Nyékládháza között a másik vágányon is szünetelt a forgalom. Október 19-étől december 4-éig már Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Emőd között dolgoznak a munkagépek a bal vágányon, éjszakánként pedig a másik sínpáron szállítják a felújításhoz szükséges anyagokat, gépeket.
A nappali időszakban a munkavégzéssel érintett részek mellett csak sebességkorlátozással haladhatnak a vonatok az ott dolgozók biztonsága érdekében. Ez idő alatt csak egy vágányon és több szakaszon sebességkorlátozás mellett közlekedhetnek a vonatok, így óránként és irányonként napközben csak egy-egy vonat közlekedtetése oldható meg. Ez jelentős menetrendi módosítással jár, emiatt az utasoknak hosszabb eljutási időre kell számítaniuk még mintegy másfél hónapon át.
A Miskolc és Sátoraljaújhely közötti, helyjegyváltás nélkül igénybe vehető Zemplén Intercityk sebesvonatként közlekednek.
Miskolcon nő az átszállási idő:
- a Keleti pályaudvar és Hatvan felől érkező Tokaj Intercitykről a Debrecen és a Nyugati pályaudvar felé induló Tokaj IC-re négyről tizenegy percre,
- az ellenkező irányból a Keleti felé indulókra pedig négyről nyolc percre.
A Miskolcról 5:18-kor a Keletibe induló 5019-es számú interrégió megáll Kál-Kápolna állomáson is, viszont Csincsén megállás nélkül halad át.
Intercityk
A vonalon közlekedő Hernád-Zemplén és Tokaj Intercityk utasainak Miskolcon át kell szállni másik IC-szerelvénybe valamennyi viszonylat esetében, azaz a Nyíregyháza, Sátoraljaújhely, illetve Hidasnémeti felől, felé közlekedő IC-k és Zemplén sebesvonatok esetében is. A Tokaj IC-k esetében megnövelték a miskolci átszállási időket.
A Keleti pályaudvarról körülbelül harminc perccel korábban indulnak az intercityk (Hernád-Zemplén és Tokaj), Füzesabony és Miskolc között minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Miskolc-Tiszai pályaudvarra az alapmenetrendhez képest korábban, óra 18 perckor érkeznek – kivéve az IC582-es számú vonatot, amely Vámosgyörk és Miskolc között áll meg mindenhol, valamint az IC508-as és IC518-as vonatokat, amelyek csak az alapmenetrend szerinti állomásokon állnak meg továbbra is.
Miskolc-Tiszai pályaudvar és Füzesabony között az intercityk minden állomáson és megállóhelyen megállnak, napközben így helyettesítve a pályafelújítás során kimaradó személyvonatokat. A megszokott menetrendhez képest 28 perccel később érkeznek a Keleti pályaudvarra – kivéve az IC688-as számú vonatot, amely alapmenetrend szerint áll meg az állomásokon.
Interrégiók
Az egri IR87-es jelzésű Agria és a gyöngyösi IR85-ös Mátra Interrégiók indítási ideje továbbra is felcserélve marad, ezért az Agriák harminc perccel korábban indulnak, hogy garantálható legyen a füzesabonyi átszállás a Miskolc–Nyíregyháza viszonylatú vonatokra, vonatokról.
A kora hajnali és késő esti Mátra Interrégiók kivételével a gyöngyösi IR-ek szintén fél órával korábban közlekednek, azaz nemcsak a fővonalon, hanem a 85-ös számú gyöngyösi és a 87a számú egri vonalon is csaknem minden vonat menetrendje fél órával korábbra kerül.
Személyvonatok
Füzesabony és Miskolc között, 7 óra 30-tól 20 óra 30-ig nem közlekednek a személyvonatok, helyettük a vonalszakaszon valamennyi intercity személyvonati megállási rend szerinti közlekedésével nyújtanak utazási lehetőséget (az IC508, IC518 és IC688-as számú vonatok kivételével).
Napközben a Füzesabony–Miskolc közötti személyvonatok nem közlekednek, azokat a minden állomáson és megállóhelyen megálló intercityk helyettesítik – a reggeli és a késő esti órákat leszámítva.
A Vámosgyörk és Füzesabony közötti személyvonatok indulási, érkezési ideje szintén 30 perccel korábbi, mindkét irányban; kivéve az első, Füzesabonyból 7 óra 2 perckor induló 5087-es vonatot.
A Füzesabony–Eger viszonylaton, ahol valamennyi Agria Interrégió fél órával korábban közlekedik, kimarad a Füzesabonyból 6 óra 3 perckor induló 5530-as számú vonat és az Egerből 8:42-kor induló 5527-es számú vonat.
Éjszakai korlátozások
Október 19-étől november 17-én hajnalig, éjszakánként öt órán keresztül szünetel a forgalom, emiatt néhány éjszakai vonat helyett pótlóbusz fog közlekedni:
- a Füzesabony–Miskolc viszonylatban az 5048-as és 5021-es számú vonatok helyett a teljes útvonalon, az 5008-as és 5009-es számú vonat helyett pedig Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Miskolc között;
- október 19-étől az éjszakai és a kora hajnali időszak miskolci városi közlekedési lehetőségeire tekintettel mind a négy pótlóbusz megáll a Tapolcai elágazás és a Vörösmarty utca buszmegállókban is.
Csatlakozási rendszer, átszállási lehetőségek
A Keleti pályaudvarról a fél órával korábban induló, illetve ennyivel később érkező intercityk esetében Hatvanban és Füzesabonyban is számottevően változnak az átszállási lehetőségek, mindemellett Miskolcon a Tokaj kör IC-k és a Hernád-Zemplén Intercityknél, valamint a Zemplén sebesvonatoknál szintén csak átszállással lehet megvalósítani a korábbi közvetlen utazásokat.
A Budapest–Eger viszonylatban, ahol valamennyi Agria Interrégió fél órával korábban közlekedik, valamint Budapest és Gyöngyös között a Mátra Interrégiók ugyancsak fél órával korábbi menetrendje miatt Aszód, Hatvan, Vámosgyörk, Kál-Kápolna, Füzesabony, Nyékládháza és Miskolc állomásokon az átszállási lehetőségek jelentősen változnak. Egyes viszonylatokban lényegesen kedvezőbb csatlakozási lehetőségek adódnak (például a személyvonati megállással közlekedő intercity-vonatokon), míg más elágazó vonalakon (például a 86-os Vámosgyörk–Újszász–Szolnok, a 102-es Kál-Kápolna–Kisújszállás, a 108-as számú Debrecen–Füzesabony vonalak) jelentősen nőhet a várakozási idő, mivel a legtöbb csatlakozás sajnos nem garantálható.
Hatvan térségében a Volánbusz járatainak menetrendje augusztus közepétől jelentősen megváltozott. A buszjáratok egy része a környező településekről közvetlenül a vasútállomásra érkezik, így nyújtva kényelmes átszállást a vonatokra. A miskolci fővonalon szeptembertől decemberig életbe lépő változások ellenére a buszjáratokról átszállva Hatvantól továbbra is érdemes lesz a vasutat választani Budapest felé, hiszen a vonatok a módosított menetrendek szerint is hasonló követési sűrűséggel szolgálják ki az utasokat.
Helyjegy nélkül igénybe vehető vonatok, szakaszok
Október 19-étől a Miskolc és Sátoraljaújhely közötti Zemplén Intercityk – változatlan eljutási idővel – sebesvonatként közlekednek.
Az intercityk a Keleti pályaudvar és Miskolc között vegyes összeállításban, azaz IC és nem IC-kocsikkal is – többségében bisztrókocsi nélkül – közlekednek. Meghatározott viszonylatokban a nem IC-minőségű vonatrészbe háromszáz forintos helyjegy váltása kötelező!
A Keleti pályaudvar és Miskolc között közlekedő intercityk esetében Füzesabony és Miskolc (IC582-es vonat esetében Vámosgyörk és Miskolc) állomások között a nem IC-minőségű kocsik helyjegy váltása nélkül vehetők igénybe.
A Miskolc–Budapest-Nyugati pályaudvar közötti Tokaj Intercityken a Miskolc–Szerencs–Nyíregyháza szakaszon valamennyi kocsiban helyjegy váltása nélkül lehet utazni, IC- és nem IC-minőségű kocsiban egyaránt.
A vágányzár ideje alatt a Keleti pályaudvar és Hatvan, valamint Miskolc-Tiszai pályaudvar és Szerencs viszonylatban az alapmenetrendben is elérhető helyjegymentes szakaszokra vonatkozó szabályozás változatlan.
Egyéb vonalakat érintő változások
A vágányzár következtében a Füzesabony–Eger és az Eger–Szilvásvárad közötti vonatok, valamint a Miskolc–Tiszaújváros közötti buszok menetrendje is változik október 19-étől december 4-éig.
A módosított menetrendek elérhetőek a MÁV–Volán-Csoport online felületein (MÁV app, Elvira). A hirdetmények, térképek a közlemény alsó részén, vagy a honlap vágányzári menüpontjából tölthetők le. Ezen felül az állomások, megállóhelyek, vonatok kijelzőin, plakátokon és hangosbemondókon, továbbá az értékesítési csatornákon keresztül is tájékoztatják az utazóközönséget.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!