„Más a műszaki paraméter” – ezért zártak a „menekültkocsik”
Azért valami „hézag” mégiscsak van a „műszaki paraméterekkel. A Helsinki Bizottság levelet írt a MÁV-nak, legfontosabb pontjait szó szerint idézzük:
„A levél felszólítja vasút vezetőit:
- Haladéktalanul szüntessék meg a menedékkérőket szállító külön vagonok lezárását, mert az többszörösen jogsértő és embertelen.
- A jegyvizsgálókat és vonatkísérőket (különösen menedékkérők által gyakran használt viszonylatokon) tájékoztassák a szabályos utazási feltételekről, illetve a kívánatos viselkedési szabályokról.
- Adjanak lehetőséget, hogy a MÁV területén is kulturált körülmények között működhessenek civil segítők.
- A főbb vasúti csomópontokon idegen nyelvű tájékoztatók segítsék a menedékkérők utazását, át- és leszállását.”
Az átlátszó videóriportban örökítette meg a menekültek utazását, a lezárt kocsikat.
Korábban írtuk:
A vasúttársaság ezt sajtóhírekre reagálva tudatta az MTI-vel. Mint írták, a MÁV nem záratja le a bevándorlókat szállító különkocsikat: a jegyvizsgálók azokat becsukják, de nem zárják le.
Kifejtették: az ajtókat azért kell becsukni, mert ezeket a kocsikat olyan InterCity vonatokhoz csatlakoztatják, amelyeket „más műszaki paraméterű” kocsikból állítanak össze. A különkocsik vezérlése azonban nem automatikus, és előírás szerint csak csukott ajtókkal lehet elindítani a vonatot. Ugyanez az eljárás minden olyan kocsinál, amelyben nincs beépített automatika, azért, hogy mozgás közben ne nyíljanak ki az ajtók – tették hozzá, hangsúlyozták: „ez nem jelent valódi lezárást”, az ajtók megállás után kilinccsel belülről is nyithatók.
Azt írták: sajtóhírekben „félreértésre adott okot” a kocsik ajtajára a MÁV-Start által kihelyezett „Ez a kocsi lezárva közlekedik!” tábla. Közölték: ezt a táblát péntektől nem teszik ki a menekülteket szállító járművek ajtóira. Kitértek arra is, hogy a vasúttársaság végrehajtja azt a feladatot, hogy a menekülteket a legrövidebb időn belül, pót- és helyjegy nélkül, kulturált körülmények között szállítsa.
Mint írták, napi kapcsolatban vannak a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal, az Országos Rendőr-főkapitánysággal, a területileg illetékes rendőrségekkel és a hatóságokkal is. Minden reggel tájékoztatást kapnak az utazási okmánnyal rendelkező bevándorlók várható számáról, és ehhez igazodva az érintett szakaszokon – lehetőségeik szerint – pluszkocsikat állítanak be vagy kerékpárokat szállító, ülésekkel ellátott kocsikban helyezik el őket.
Közölték: a vasúttársaság az illegális bevándorlókat szállító vonatszerelvényekben közvetlen kocsikat állít be a menekültek utaztatására. Ez egyrészt „a bevándorlók érdekeit szolgálja” azzal, hogy közvetlenül jutnak el úti céljukhoz, másrészt „tekintettel van a fizető utasokra is” – írták. Kiemelték: a MÁV-Start „humanitárius felelősségvállalásból, saját anyagi erőforrásai terhére” biztosítja a közvetlen kocsikat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!