Már tesztelik a Rail Cargo Hungaria első villamos-hibrid tolatómozdonyát
Megérkezett Kínából Európába a Rail Cargo Hungaria megrendelésére kifejlesztett árufuvarozási feladatokra optimalizált első villamos-hibrid tolatómozdony, aminek tesztelése már meg is kezdődött Csehországban.
A tolatómozdony legyártása mellett hónapok óta sikeresen folynak az új technológiával gyártott nagyteljesítményű vonali gépek statikus vizsgálatai és futáspróbái is. A világ legnagyobb vasúti járműgyártójának a CRRC Groupnak a leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd által megépített két vonali és a két tolatómozdony a tervek szerint 2022-ben kezdi meg a szolgálatot a magyar pályahálózaton.
A Rail Cargo Hungariának kiemelten fontos a villamos-hibrid technológia kialakítása, mivel a régióban még nem teljes a vasúti infrastruktúra villamosítása, valamint az iparvágányok és rakodóvágányok fölött sincs Magyarországon felsővezeték. Emiatt az érintett vontatási és tolatási feladatokat eddig külön dízelmozdonyok kivezénylésével oldották meg, a villamos-hibrid technológia ezt a költséges és környezetszennyező műveletet váltja majd ki.
A mozdonyok lítium-titanát akkumulátorral közlekednek a tolatási műveleteknél a felsővezetékkel nem rendelkező szakaszokon. A jármű a felsővezetékes szakaszokon fel is tölti a lítium-titanát akkumulátort.
Az integrált váltakozó áramú meghajtórendszer fékezés során a vonat mozgási energiáját villamos energiává alakítja át, és visszatermeli az akkumulátorba, ezzel is töltve azt. Az elektropneumatikus fékrendszer megfelel a tolatómozdonyok gyakori indítással és megállással járó alkalmazási követelményeinek, könnyen kezelhető és egyszerűen karbantartható.
Az akkumulátorcsomag vontatási kapacitása 350 kilowattóra, a lítium akkumulátort felsővezetékről 2,5 óra, hálózatról 8–10 óra alatt lehet teljesen feltölteni. A mozdony semmilyen káros anyaggal nem terheli a környezetet. Induláskor a jármű 250 kN indító vonóerőt képes kifejteni, útja során akár 100 kilométer/órával is haladhat, a szuperkapacitással pedig felsővezeték nélküli sík pályán egy nyolcszáz tonnás szerelvényt nyolcvanöt percig képes vontatni 20 kilométer/órás sebességgel.
A villamos-hibrid technológia kiemelt jelentőséggel bír majd az egyeskocsi-forgalomban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!