Már csak december közepéig jönnek a cseh Messerschmittek Budapestre
Nagy vontatójármű-átcsoportosításra készül a ČD, háttérbe szorulnak az öregfiúk, mint a Banánok vagy a Plehácsok.
Csehországban a főbb vasútvonalakon 2025 januárjától már csak kizárólag ETCS vonatbefolyásoló rendszer felügyelete alatt lehet majd közlekedni. Ez a lépés végérvényesen megpecsételi az egyik ikonikus cseh(szlovák) villamos mozdony, a 151-es és a 150.2-es sorozatúak sorsát. A Banán becenévre hallgató egyáramnemű vontató járművek visszavonulnak eddigi élőhelyükről, a Prága–Ostrava–Zsolna vasútvonalról. De a 242-es sorozatú pilseni Plehácsok, az Elba-mente ikonikus 371-esei (Bastard becenévre hallgatnak) is háttérbe szorulnak. A 380-as sorozatú Messerschmittek, amelyek több éve a Metropolitan EuroCity vonatok élén Budapestre is lelátogatnak, az ETCS fedélzeti rendszerének hiánya miatt a dél-csehországi fővonalra szorulnak vissza, s a Prága és České Budějovice, illetve tovább Linz felé közlekednek majd. A Metropolitanokon az új menetrendi időszakban már csak Vectronokat láthatunk.
A Banánok nyugdíjazásáról már évek óta beszélnek a csehek, de mivel az 1978-ban gyártott vasparipák még mindig megbízhatóak és jól teljesítenek nemzetközi vonatok élén is, eddig még nem vonták ki őket a forgalomból. A bohumíni fűtőház állományában összesen tizenegy 151-es sorozatú villamos mozdony maradt, ezek maximális sebessége 160 kilométer/óra, jelenleg a Prága–Ostrava–Zsolna viszonylatú járatokat továbbítják. Az ETCS rendszer alatti közlekedés bevezetését követően hat gép még kap egy esélyt, ezek Prága és Děčín között pendliznek majd, már csak belföldi gyorsvonatokon. A 151-esek egyébként fénykorukban az elitjáratok élén teljesítettek szolgálatot, a nagy nemzetközi, Moszkvába közlekedő „birodalmi gyorsvonatokon”, Prága, Kassa és Tiszacsernyő (Čierna nad Tisou) között.
A Banánok alfaja, a maximum 140 kilométer/órás sebességű 150.2-es sorozatú villamos mozdonyokkal pedig már egyáltalán nem számolnak a jövő évi menetrendben. A Cseh Vassutak jövőre már a 163-as Persingeket, a 210-es Vasalókat sem fogják használni. Az utolsó tizenkét 242-es Plehács marad a Plzeň–České Budějovice–Jihlava vasútvonalon, de ezek is fokozatosan kikopnak a forgalomból, 2026 után már nem állítják őket forgalomba, csak egy-egy nosztalgiajárat esetén. Ugyanez a sors vár az egyetlen fennmaradt 263-as Princeznára is.
A 371-esek is már csak a belföldi gyorsvonatokat továbbítják 2025-ben Prága és Děčín között. Nem is olyan régen még ezek a gépek továbbították a neves németországi és dániai célállomású EC és EN kategóriájú vonatokat Prága és Drezda között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!