Majd félmillió új pilóta és 600 ezer műszaki kellene
A Boeing felméréséből kiderül: a következő évtizedek légiközlekedésének fejlődése tulajdonképp azon múlik, sikerül-e a pilóta- és műszaki képzésnek lépést tartani az utasszállító flotta növekedésével.
Az amerikai gyártó Farnborough-ban nyilvánosságra hozott előrejelzése szerint a mostantól számítot húsz alatt 460 ezer új pilótát és 601 ezer új repülőgépkarbantartó és javító szakembert kell munkába állítani. A számok összefüggnek a Boeing által nemrég ugyancsak nyilvánosságra hozott prognózissal magának a globális flottának a fejlődéséről. Mint akkor beszámoltunk róla, ugyancsak a következő évtizedre a Boeing nem kevesebb, mint 34 ezer új utasszállító repülőgép forgalomba állításával számol, és ez akkor is hatalmas bővülés, ha ebből a számból levonjuk az ugyancsak nagy mennyiségben kivonásra kerülő, elöregedett repülőgépeket.
A Boeing Flight Services alelnöke, Sherry Carbary a repülőszalonon elmondta: máris vannak olyan régiók, ahol a vevők számára nehézségeket okoz a megvásárolt repülőgépek üzemeltetése, mert kevés hozzájuk a pilóta és a karbantartó-javító szakszemélyzet. A Boeing a probléma megoldása érdekében új, innovatív képzési rendszereket fejleszt.
Noha a szám nagyobb, a Boeing úgy véli, hogy a mostani időszakban még a technikai személyzet hiánya a kevésbé égető, mert a repüléstechnika fejlődése révén új, kisebb karbantartás-igényű, modernebb gépeket vonnak forgalomba, ezeknek ugyanis alacsonyabb az üzemanyagfogyasztásuk is. Ennek következtében a most alakuló légitársasági flották megbízhatóbb és a karbantartásiok között hosszabb ciklusokkal repülő típusokból áll össze. Hosszú távon azonban, ha nem készülnek fel az igényekre, nagyon nagy lesz a hiány.
Régiókra lebontva a legtöbb pilóta és technikus az ázsiai illetve csendes-óceáni övetezetben kell, hogy munkába álljon, szám szerint 185600 pilóta és 243500 technikus, az európai igény 100900 pilóta és 129700 karbantartó-javító szakember, Észak-Amerikában 69000 és 92500, a Közel-Keleten 36100 és 53700, Latin-Amerikában 42000 és 16200, Afrikában 14500 és 16200, Oroszországban és a FÁK tagállamokban 11900 pilóta és 18100 technikai szakszemélyzet kerestetik.
A Boeing új oktatási szisztémája mobil digitális rendszerekre épül, amelyek egyfajta globális repülőiskolát teremtenének. Mint korábban elmondtuk, az Airbus is reagál a maga módján a szakemberhiányra, a gyár Farnboroughban saját külön programmal saját mérnök-utánpótlását igyekszik megalapozni.