Magyar repülés 2011-12: megint az agrárrepülésről
Az elmúlt napokban találkozhattak oldalunkon azzal a sorozattal, amelyben a magyar repülés egy-egy fontos részterületének, intézményének, cégének képviselői mondták el, milyen volt a tavalyi év, illetve milyen reményekkel vagy aggodalmakkal várják 2012 fejleményeit.
A megszólalók közt volt mezőgazdasági repülő, de formabontó módon a MERÉSZ, a Mezőgazdasági Repülők Érdekvédelmi Szervezete levelezési listájára küldött kérdéseinkre ketten is válaszoltak, úgyhogy a sorozat teljessége érdekében most sűrítve közöljük a másik repülőgép-vezető sorait is.
Dányádi Miklós mezőgazdasági pilóta
A 2011. év mindenkinek nehezebb volt, mint az előzőek. A szokásos munkáknak csak felét, harmadát tudtuk elvégezni.
Ennek oka nagyrészt a szárazság volt, de a megrendelők anyagi helyzete is egyre rosszabb. Ezek ellen nem sokat tehetünk, az egész országra vonatkozott.
Két másik nehézség viszont kifejezetten bennünket sújt.
Született egy teljesen dilettáns módon létrehozott törvény a leszállóhelyekről. Mi a „B” osztályút használnánk. Egy engedély illetéke 34000 Ft. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos évben vagy hárommillió forintot kellene erre kifizetnünk, mivel a munkánk jellege olyan, hogy rengeteg helyről dolgozunk. Ráadásul még így is rá lennénk kényszerítve a szabálytalan leszállóhely-használatra, mert az eljárás lomhasága nem teszi lehetővé a hirtelen jött munkaigények elvégzéséhez szükséges leszállóhelyek engedélyeztetésének elintézését.
Készül egy új növényvédelmi törvény. Ebben a mezőgazdasági repülést első számú közellenségként kezelik. Az EU hatására olyan szigorításokat és engedélykérési előírásokat határoznak meg, amelyeknek hosszú távon az lesz a hatása, hogy a megrendelők nem fogják kérni munkánkat. Ez a cél nem titok, nyíltan leírják. Egyébként szükség lenne ránk, mert az új típusú méregdrága hidas traktorokkal sem tudnak minden munkát elvégezni.